Reklama
Aminokwasy rozgałęzione (BCAA) – czy warto stosować?
Suplementy

Aminokwasy rozgałęzione (BCAA) – czy warto stosować?


Żelazną podstawą suplementacji są aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, czyli BCAA (ang. brain chain aminoacids). Znajdują one szerokie zastosowanie we wszelkich dyscyplinach sportowych. Pozytywnie wpływa na regenerację, poziom energii i wspomagają wzrost mięśni. Co wpływa na efektywność tego suplementu?


Co to jest BCAA?

Specjalistyczna nazwa “aminokwasy rozgałęzione” wywodzi się od specyficznej budowy tych związków. Częściami składowymi BCAA są: leucyna, izoleucyna i walina. Należą one jednocześnie do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich które muszą zostać dostarczone do organizmu wraz z pokarmem. Organizm ludzki nie jest w stanie ich syntezować. BCAA odróżnia się od pozostałych białek budujących mięśnie, przede wszystkim budową chemiczną. Obecność rozgałęzionego łańcucha alifatycznego bocznego powoduje, że BCAA metabolizowane jest w tkance mięśniowej, nie tak jak pozostałe w wątrobie.


BCAA w sporcie

BCAA należy do najpopularniejszych suplementów w każdej dyscyplinie sportowej, zarówno uprawianych amatorsko jak i zawodowo. Popularność jest poparta wieloletnimi badaniami naukowymi i praktycznymi testami, które udowodniły pozytywny wpływ BCAA na ciało sportowca.

Zalety stosowania BCAA:

  • zmniejszają katabolizm mięśniowy
  • przyspieszają regenerację mięśni
  • zmniejszają bolesność powysiłkową
  • intensyfikują spalanie tkanki tłuszczowej
  • błyskawiczne dostarczenie aminokwasów do tkanki mięśniowej
  • zintensyfikowanie produkcji hormonów anabolicznych

Odpowiednia podaż i dostępność aminokwasów rozgałęzionych jest kluczowa dla rozwoju tkanki mięśniowej. Korzyści jakie płyną z suplementacji są niezwykle pożyteczne dla osób aktywnych fizycznie.

Węglowodany w połączeniu z aminokwasami rozgałęzionymi zawartymi jako składnik suplementów termogenicznych usprawniają procesy spalania tkanki tłuszczowe. Dodatkowo chronią tkankę mięśniową przed niepożądanym działaniem procesów katabolicznych

Suplementacja BCAA wpływa na regenerację ośrodkowego układu nerwowego, który jest obciążony znacznym wysiłkiem w trakcie treningu. Skutkuje to sprawniejszą regeneracją psychofizyczną przed kolejny treningiem.


Jak przyjmować BCAA?

Aminokwasy rozgałęziony najlepiej przyjmować w trakcie treningu, dzięki temu zostaną one szybko dostarczone do komórek mięśniowych. Usprawni to proces regeneracji i syntezy białek mięśniowych, zwiększy się również stężenie hormonów anabolicznych w organizmie.


Porada FitRepublic.pl

Dawkowanie należy ustalić według etykiety na produkcie.


Podsumowanie

Suplement BCAA znajduje szerokie zastosowanie zarówno w trakcie budowania masy mięśniowej i redukcji tkanki tłuszczowej, dotyczy to każdej dyscypliny sportowej.

 

 

Reklama

4 Komentarz/y

Dodaj komentarz