Reklama
Czym jest i jak działa arginina?
Suplementy

Czym jest i jak działa arginina?


Arginina zawiera się w składzie większości suplementów przedtreningowych, najczęściej występują tam pod postacią l-argininy. Jakie skutki przynosi stosowanie tej substancji?  Jak wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu? W poniższym artykule postaramy się przybliżyć Wam jej działanie.


Czym jest arginina?

Arginina należy do grupy aminokwasów endogennych. Organizm potrzebuje jej jako część wielu procesów zachodzących w ciele człowieka, między innymi: usuwanie metabolitów powstających podczas procesów fizjologicznych czy synteza hormonu wzrostu.

Organizm człowieka może produkować argininę, jednak wraz z postępowaniem procesu starzenia ta zdolność zostaje ograniczona. Ten aminokwas jest jednym z kluczowych substancji dzięki którym możemy osiągnąć właściwy przyrost masy mięśniowej.

Źródła argininy:

  • mięso czerwone i białe
  • nabiał i produkty mleczne

Działanie argininy

Główną funkcją argininy jest produkcja tlenku azotu (NO). Powoduje on rozszerzenie światła naczyń krwionośnych co jest równoznaczne ze zwiększonym przepływem substancji odżywczych do tkanki mięśniowej. Regularne stosowanie argininy może zapobiegać chorobom układu krwionośnego, takim jak nadciśnienie tętnicze czy zawał.

Inne funkcje argininy:

  • uczestniczy w produkcji agmatyny
  • uczestniczy wytwarzanie poliamin
  • stymuluje działanie nerek
  • przyspiesza gojenie się ran
  • uczestniczy w syntezie insuliny i hormonu wzrostu
  • przyspiesza regenerację potreningową
  • detoksykuje organizm

Jak, ile i czy mogę przyjmować?

Suplement powinno się stosować przed treningiem lub przed snem ( można połączyć ). Zalecana dzienna dawka argininy waha się od 3-8 gramów. Suplementacja powinna odbywać się w formie cykli, 1 miesiąc suplementacji na 2 miesiące przerwy od suplementacji.

Długotrwałe i nieprzerwane stosowanie suplementu może skutkować następującymi efektami ubocznymi:

  • wzrost ciśnienia tętniczego
  • spadek wydajności mięśnia sercowego
  • problemy gastryczne

Przeciwwskazania stosowania argininy:

  • niedrożność dróg żółciowych
  • zaburzenia trawienia
  • zaburzona czynność nerek
  • nadciśnienie tętnicze

Podsumowanie

Arginina jest niezbędnym aminokwasem który wspiera rozwój masy mięśniowej. Przemyślane stosowanie może przynieść same pozytywne skutki.

 

Reklama

Dodaj komentarz