Reklama
Białko w diecie
Żywienie

Białko w diecie


Proteiny są jednym z podstawowych makroskładników, są one niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ludzkiego organizmu. Białka stanowią podstawowym budulec tkanek ciała.


Funkcje białka

Białka odpowiadają za syntezę enzymów i hormonów, pełnią funkcję transportujące, regulujące, magazynujące, pomagają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową i bilans wodny.


Rodzaje aminokwasów w białku

Dla prawidłowej diety niezbędne pełnowartościowe białko, czyli zawierające cały zestaw aminokwasów niezbędnych do nadbudowy, rozwoju i regeneracji organizmu.

Aminokwasy dzielą się na egzogenne, czyli takie które musimy dostarczyć wraz z pożywieniem i endogenne, produkowane przez organizm człowieka. Białka zwierzęce zawierają  wszystkie aminokwasy potrzebne człowiekowi, z białek roślinnych jedynie soja.

Białko składa się z następujących aminokwasów: glicyna, alanina, walina, leucyna, izoleucyna, prolina, fenyloalanina, seryna, treonina, hydroksyprolina, tyrozyna, cysteina, cystyna, metionina, asparagina, glutamina, tryptofan, kwas aparaginowy, kwas glutaminowy, lizyna, hydroksylizyna i arginina.


Zapotrzebowanie na białko

Zapotrzebowanie na białko zależy od trybu życia, wieku i uprawianej dyscypliny sportu. Odpowiednia podaż białka jest szczególnie istotna dla młodzieży, gdyż warunkuje prawidłowy rozwój fizyczny i intelektualny

Od 0,8-1,0 g /kg masy ciała – dla osób o małej aktywności fizycznej

Od 1,1-1,3g /kg masy ciała – dla osób regularnie uprawiających sport  

Od 1,5-2,0g /kg masy ciała – dla osób o dużej aktywności fizycznej, zawodowi sportowcy

Produkty bogate w białko to: mięso, ryby, zboża, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy i nabiał.


Nadmiar białka może spowodować zakwaszenie organizmu. Ludzki organizm nie ma możliwości magazynowania nadmiaru nie użytego białka, wydalane są jako mocznik i ciała ketonowe. Nadmierne spożycie może spowodować uszkodzenie nerek i wątroby.

W przypadku spożywania nadmiernej ilości białka uszkodzeniu mogą ulec nerki i wątroba. Gdy jemy za dużo białka, nasz organizm może ulec nadmiernemu zakwaszeniu.

Reklama

Dodaj komentarz