Reklama
Czy kawa jest zdrowa?
Żywienie

Czy kawa jest zdrowa?


Czy kawa jest zdrowa? Większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez kubka gorącej kawy. Aromatyczny, gorzki napar sprawia, że zaspany umysł zaczyna budzić się do życia. W tym artykule omówimy wpływ kofeiny na zdrowie naszego organizmu.


Właściwości kawy

Kawę pijemy przede wszystkim dla jej walorów smakowych i właściwości pobudzających. Kubek gorącej kawy pozwala na dotlenienie mózgu, poprawienie koncentracji, zwiększenie poziomu energii i wytrzymałości naszych mięśni przed ciężkim treningiem.

Niektóre organizmy reagują na kofeinę sennością, jest to rzadko spotykane, ale zdarza się przy spożywaniu zbyt dużej ilości substancji stymulujących, takich jak – guarana, kofeina czy teina.


Ten artykuł może Ciebie zainteresować – Musli na śniadanie, czyli doskonały początek dnia!

Kawa zawiera:
  • związki polifenolowe, w tym: kwas chinowy, chlorogenowy i kawowy,
  • potas i magnez,
  • niacynę, czyli witaminę PP,
  • błonnik rozpuszczalny,
  • kofeinę.

Zalety kawy

Substancją odpowiedzialną za pobudzenie centralnego układu nerwowego i kory mózgowej jest kofeina. Zmniejsza ono poczucie zmęczenia, motywuje do działania i wspiera wykonywanie wysiłku fizycznego.

Inne zalety:
  • Kawa jest szczególnie polecana osobom cierpiącym na niskie ciśnienie tętnicze.
  • Kawa odpowiednio dawkowana, korzystnie wpływa na układ nerwowy i trawienie.
  • Obniżenie ryzyka wystąpienia raka jelita grubego i wątroby.
  • Obniża wydzielanie się histaminy, co obniża ryzyko alergii.
  • Przeciwutleniacze zawarte w kawie obniżają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II.

Wady kawy

Mimo licznych zalet, wysokie spożycie kofeiny może negatywnie działać na nasz organizm.

  • Wysokie spożycie kofeiny wypłukuje magnez i wapń.
  • Kawa niekorzystnie wpływa na wchłanianie potasu, cynku i żelaza w układzie pokarmowym.
  • Kawa jako alkaloid może powodować uzależnienie i całkowite uodpornienie na jej działanie.
  • Nadmierne spożycie kawy może spowodować lekkie odwodnienie. Pamiętajcie o uzupełnianiu płynów!
  • Kawa może powodować niestrawność.

Ten artykuł może Ciebie zainteresować – Witaminy dla sportowców

Kawa – jaka ilość?

Każdy organizm reaguję na kofeinę indywidualne. Uzależnione jest to od naszej tolerancji na działanie kofeiny, masy ciała, płci, wieku i zwyczajów żywieniowych. Za dawkę maksymalną przyjmuję się 3 filiżanki kawy dziennie, w przypadku zdrowych osób, czyli około 500-600 mg kofeiny.

Teina jest odpowiednikiem kofeiny tyle, że jest składnikiem herbat. Ma bardzo podobne działanie i do całkowitego bilansu spożytej kofeiny powinno wliczać się ilość przyjętej “herbacianej kofeiny”.

Spożycie powyżej 1000 mg kofeiny może spowodować nudności, wymioty i zawroty głowy.

Zawartość kofeiny w produktach spożywczych:

  • filiżanka czarnej kawy – 70-140 mg
  • filiżanka kawy rozpuszczalnej – 95 mg
  • filiżanka espresso – 57 mg
  • szklanka czarnej herbaty – 46 mg
  • szklanka zielonej herbaty – 31 mg

 

Czy kawa jest zdrowa?

Kawa pozytywnie wpływa na procesy trawienia, wspiera układ nerwowy i pozwala na zachowanie wysokiego poziomu energii i skupienia przez cały dzień. Nadużywanie dobrodziejstw kofeiny może jednak skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, zdecydowanie powinno unikać się spożywanie więcej niż 1000 mg kofeiny dziennie.

Odpowiednie zarządzanie spożyciem kofeiny wpłynie pozytywnie na nasze codziennie funkcjonowanie. Mała, czarna przed treningiem pozwoli nam na wykonanie bardziej efektywnego treningu w pełnym skupieniu i dodatkowo wzmocni działanie procesu lipolizy, czyli pozwoli nam na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej.


Źródło zdjęciaDesigned by Freepik

Reklama

6 Komentarz/y

  1. Mam nickie ciśnienie, więc bez kawy nie wyobrażam sobie produktywnego dnia, ale staram się nie przekraczać dwóch filiżanek dziennie 🙂

    Odpowiedz
  2. Kawę piję tylko w tedy gdy faktycznie mam na nią ochotę. Wcześniej piłam codziennie przynajmniej jedną, ale odkąd mam problemy z niedoborem żelaza wolę raz na jakiś czas 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz