Reklama
Czy warto stosować dietę ketogeniczną?
Żywienie

Czy warto stosować dietę ketogeniczną?


Odpowiednia dieta jest niezbędna do osiągniecie założonych celów sportowych. Największym wzięciem cieszą się plany żywieniowe pozwalające pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, jednocześnie zachowując zbudowaną tkankę mięśniową.


Podstawową zasadą diety ketogenicznej jest ograniczenie spożycia węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniem podaży białka i tłuszczy. Ten plan żywieniowy jest coraz częściej stosowany przez zawodników sportów sylwetkowych, odpowiednio przeprowadzona pozwala przeprowadzić bardzo skuteczną redukcję tkanki tłuszczowej.

Dieta ketogeniczna oddziaływuje na dwa ważne hormony w naszym organizmie:

Insulina – jej działanie rozpoczyna się po przyjęciu porcji węglowodanów i pojawieniu się we krwi glukozy. Insulina odpowiada za jej transport i przenosi ją do układu mięśniowego i wątroby jako paliwo, czyli glikogen. Pozostałą część nierozdysponowanego glikogenu odkłada się w formie tkanki tłuszczowej.

Glukagon – w okresie niedoboru węglowodanów, organizm zaczyna pozyskiwać energię z innych źródeł. Działa on antagonistycznie do insuliny. Glukagon nie mogąc pozyskać energii z węglowodanów zaczyna pozyskiwać energię z pokładów tkanki tłuszczowej w procesie lipolizy, czyli rozkładu tłuszczu.

Dieta ketogeniczna powoduje powstawanie ciał ketonowych we krwi, stan w którym ich ilość przekracza ilość glukozy, nazywamy ketozą.

Podczas diety ketogenicznej podaż węglowodanów zostaje zmniejszona do około 50g dziennie, jest to ilość niezbędna do funkcjonowania naszego mózgu. Przekroczenie tej wartości może spowodować przerwanie stanu ketozy w organizmie i ograniczenie spalania tkanki tłuszczowej.


Zasady diety ketogenicznej

 

Nawiązując do tego, że głównym planu żywieniowego jest tłuszcz. Odradza się stosowanie tego rodzaju diety w przypadku problemów z nerkami bądź wątrobą. Metabolizm ciał ketonowych jest bardzo dla nich obciążający i powinien być stosowane tylko przez osoby zdrowe.

Trzeba pamiętać o przyjmowaniu dużej ilości wody, jest to wskazane i konieczne. W przypadku diety ketogenicznej organizm musi usuwać nadmiernej ilości ciał ketonowych. Organizm wydala je wraz z moczem.

Węglowodany podczas diety ketogeniczej warto pozyskiwać z warzyw. Wraz z odpowiednią dawką węglowodanów przyjmujemy porcję witamin i minerałów potrzebnych do regulacji procesów zachodzących w organizmie.


Wady i zalety 

Zalety:

  • ciała ketonowe wywołują wydzielanie melatoniny co skutkuje szybką regenerację mózgu
  • wzrost poziomu hormonu wzrostu, obniżenie poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL
  • obniżenie ciśnienia krwi

Wady:

  • aby organizm zaczął optymalnie spalać tłuszcz może upłynąć od 6-8 tygodni. Dieta ketogeniczna jest dla najwytrwalszych.
  • niska podaż węglowodanów powoduje wahania nastroju
  • duże obciążenie nerek i wątroby
  • ryzyko pojawienia się kwasicy, hipoglikemii
  • ryzyko powstania niedoborów witamin i minerałów
  • znikoma podaż węglowodanów powoduje brak wahań poziomu insuliny, może to wywoływać napady wilczego głodu.

Podsumowanie

Dieta ketogeniczna jest bardzo skuteczna w walce z tkanką tłuszczową. Stosowanie jej wymaga samodyscypliny i zaparcia. Przed rozpoczęciem diety należy skonsultować ją z lekarzem i dietetykiem. Trzeba upewnić się czy nie ma żadnych przeciwwskazań zastosowania tego rodzaju diety.

Reklama

1 komentarz

  1. Próbowałem, odpuściłem i nie polecam 🙂 Ta dieta wymaga dużo poświęcenia… zero energii przez cały dzień

    Odpowiedz

Dodaj komentarz