Reklama
Żywienie

Dieta Montignaca – prosty sposób na zgrabną sylwetkę


Autorem diety jest Michel Montignac, stosując ją schudł 15 kilogramów w ciągu 3 miesięcy. Swoją metodę opracował podczas badań ryzyka zachorowań na cukrzycę. Odkrył, że osoby otyłe mają podwyższony poziom insuliny we krwi. Nadmiar węglowodanów w diecie jest przekształcany w tkankę tłuszczową, za co odpowiedzialna jest insulina. Ten hormon jest odpowiedzialny za gospodarkę węglowodanów w organizmie.


Badania Montignaca wykazały, że każdy z produktów zawierających węglowodany powoduje zróżnicowany wpływ na poziom cukru we krwi. Są to przede wszystkim produkty zawierające glukozę, fruktozę, galaktozę i laktozę, czyli cukry proste. 

  • produkty które nie powodują wysokiego skoku poziomu cukru we krwi, nie skutkują znacznym podniesieniem poziomu insuliny we krwi. Sprawia to, że większa część kalorii z pożywienia zostaje przyswojona przez organizm, a nie przekształcona w tkankę tłuszczową.
  • produkty powodujące znaczący skok poziomu cukru we krwi skutkują tym, że duża część kalorii z tego rodzaju pożywienia zostaje przetworzona w tkankę tłuszczową i zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy.

Zbadano tysiące produktów spożywczych, oceniając tempo wyzwalania węglowodanów w procesie trawienia do krwioobiegu człowieka. Podstawową miarą badań był tzw. indeks glikemiczny (IG), określa on wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu 50g danego produkty spożywczego. Niski poziom IG dotyczy produktów w których węglowodany nie powodują znacznego skoku poziomu cukru we krwi i są one bardzo skuteczne w procesie odchudzania.


Produkty zakazane 

Główną zasadą w diecie Montignaca jest wyłączenie produktów z IG przekraczających 50, między innymi:

  • produkty z mąki białej
  • kukurydza
  • biały ryż
  • słodycze
  • produkty cukiernicze
  • miód
  • banany
  • winogrona
  • suszone owoce
  • frytki
  • piwo

Niektóre produkty po obróbce termicznej zwiększają poziom IG.

  • surowa marchew – IG = 16
  • gotowana marchew – IG = 47

Produkty zalecane

Poniżej przedstawiamy listę produktów bogatych w węglowodany, nie przekraczają one IG 35:

  • Warzywa – brokuły, endywia, cykoria, cukinia, cebula, surowe buraki czerwone, brukselka, bakłażan, ogórki, pomidory, papryka, por, rzodkiewka, szczaw, szparagi, szpinak, seler, sałata
  • Owoce – agrest, awokado, brzoskwinie, figi, grejpfrut, granat, gruszki, jabłka, jagody, maliny, marakuja, nektarynki, pomarańcze, porzeczki czerwone, śliwki, truskawki, wiśnie.
  • Warzywa strączkowe – ciecierzyca, fasola,groch, groszek zielony, soczewica.
  • Nasiona i zboża – amarantus, jęczmień, migdały, nasiona siemienia lnianego, orzechy arachidowe, laskowe, nerkowca, pistacjowe, włoskie, ryż , soja
  • Inne produkty – jogurt naturalny, czekolada gorzka 70% lub więcej,  syrop z agawy, grzyby.

Oprócz węglowodanów ważne są również białka i tłuszcze. Dieta Montignaca zaleca spożywanie białka i tłuszczy na poziomie 1/3 dziennego zapotrzebowania na kalorie. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa i nabiału ( wyłączając produkty tworzone z mleka krowiego).

Tłuszcz jest niezbędną częścią diety, gdyż zawiera kluczowe dla funkcjonowania organizmu kwasy omega-3 i 6. Unikajcie dodawania masła i śmietany do potraw.


Łączenie składników w diecie Montignaca

Wszelkie procesy trawienia należy optymalizować odpowiednim doborem składników poszczególnych posiłków. Odpowiednie zestawienie węglowodanów, białek i tłuszczy spowoduje zmaksymalizowanie przyswajania tych składników i ich wykorzystania przez organizm. Nie wskazane jest łączenie owoców z białkami i tłuszczem, gdyż będzie następować ich fermentacja. Owoce najlepiej spożywać jako pierwszy posiłek na czczo. Produkty zawierające tłuszcze możemy spożywać z białkami i węglowodanami, najlepiej złożonymi o niskim poziomie IG.


 

Reklama

2 Komentarz/y

  1. Stosowałem ten plan żywieniowy jakieś 4 lata temu i do tego czasu staram się trzymać produktów i niskim IG 🙂 Waga znacznie spadła po kilku miesiacach jej stosowania.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz