Reklama
Kreatyna – kamień milowy dla sportu
Suplementy

Kreatyna – kamień milowy dla sportu


Kreatyna w nomenklaturze naukowej nazywana jest ATP, czyli adenozynotrifosforanem.


Czym jest kreatyna?

Jest to składnik który naturalnie występuje w mięśniach szkieletowych człowieka.  W przypadku osoby ważącej 70kg, ilość kreatyny w organizmie wynosi około 120g.


Jak działa kreatyna?

Fosfokreatyna, czyli kreatyna w formie ufosforylowanej jest bardzo istotna w wytwarzaniu ATP, głównego źródła energii dla mięśni podczas pracy. Szczególnie w sportach takich jak kulturystyka czy sprinty, czyli dyscyplinach charakteryzujących się krótkim i intensywnym wysiłkiem.

Kreatyna zwiększa uwodnienie komórek mięśniowych, co bezpośrednio wpływa na ich wzrost. Właściwie nawodnione mięśnie wykazują zwiększoną zdolność do hipertrofii, jednocześnie zwiększa się ich siła. Środowisko wodne jest naturalnym katalizatorem wszelkich zmian metabolicznych w organizmie. Napływ wody do tkanki mięśniowej powoduje ich zwiększone napięcie ( tonus ), co ułatwia wystąpienie mikrourazów w mięśniach. W procesie regeneracji wspomniane mikrourazy są nadbudowywane przez organizm i finalnie zwiększamy swoją masę mięśniową.

ATP zużywane jest do różnorodnych procesów, takich jak: biosynteza, regeneracja komórek i ich podział. Udowodniono, że suplementacja kreatyna powoduje zwiększenie wyników sportowych i powiększenie beztłuszczowej masy mięśniowej. Kreatyna stymuluje syntezę protein w tkance mięśniowej, co skutkuje przyrostem suchej masy mięśniowej.


Napopularniejsze rodzaje kreatyny

Monohydrat kreatyny, stosowanie jej przynosi największy przyrost masy. Jednocześnie powoduje znaczne nagromadzenie wody.

Jabłczan kreatyny jest stworzono z cząsteczki jabłczanu i trzech cząstek kreatyny. Najczęściej używa się jej do zwiększenia siły mięśni. Dodatkową zaletą jest brak problemów żołądkowych jakie mogą wystąpić w przypadku stosowania monohydratu kreatyny.

– Azotan kreatyny, połączona kreatyna z cząsteczkami azotu. Stosowanie jej rozszerzenie naczyń krwionośnych, dzięki czemu zwiększa się transport substancji odżywczych do mięśni i uzyskujemy lepszą pompę mięśniową.

Chlorowodorek kreatyny, jest jednym z najbardziej skoncentrowanych form kreatyny. Charakteryzuje ją znaczące pobudzenie procesów anabolicznych, jednocześnie nie powoduje nagromadzenia wody.

Cytrynian kreatyny, charakteryzuje go wysoka rozpuszczalność. Badania wykazały, że w większym stopniu wypełnia mięśnie kreatyną niż pozostałe jej formy.

Dodatkowa zawartość tauryny wspiera wchłaniania kreatyny bezpośrednio do tkanki mięśniowej.

FitRepublic.pl poleca – TREC NUTRITION CREATINE MICRONIZED 200 MESH + TAURINE 400G


Jak i kiedy stosować?

Cykle kreatynowe powinno się odbywać 2-3 razy do roku w cyklach trwających nie dłużej niż 8 tygodni. W trakcie suplementacji warto zastosować dietę bogatą w węglowodany. Dodatkowe węglowodany o systematycznych porach pomogą transportować kreatynę do mięśni.

Kreatyna jest najczęściej stosowana w sportach szybkościowo-siłowych. Stosowanie jej przynosi efekt również w dyscyplinach wytrzymałościowych, wtedy należy zastosować formy kreatyny o niskiej wodochłonności.

Reklama

Dodaj komentarz