Reklama
Mocna klatka piersiowa cz. I
Trening

Mocna klatka piersiowa cz. I


Uwydatniona klatka piersiowa jest najczęściej równie istotna dla wielu trenujących co bicepsy. W porównaniu do nich znacznie trudniej poprawnie ją stymulować.


Podczas treningu bicepsów wystarczy w odpowiedni sposób zginać ramię w stawie łokciowym, zapewnić właściwą fazę koncentryczną i ekscentryczną i odpowiednie wyizolowanie. Trening klatki wymaga od nas większego skupienia i wiedzy o technice wykonywania ćwiczeń.


Trening klatki wymaga od nas zaangażowania mięśni naramiennych i tricepsów. Klucz do sukcesu tkwi w wyizolowaniu mięśni klatki piersiowej podczas treningu i zminimalizowania udziału wspomagających partii mięśniowych.

Właściwy ciężar i technika wykonywania ćwiczeń

Każda osoba zaczynająca trening na siłowni wyznacza sobie konkretny cel. Niektórzy chcą zwiększyć swoją siłę, masę mięśniową czy po prostu zrzucić zbędne kilogramy. Nie ma sposobu na czerpanie wszystkich tych efektów stosując jeden plan treningowy. Często na siłowni widuje się osoby ważące 80 kg i jednocześnie wyciskające 200-kilogramową sztangę, najczęściej takie osoby stosują plan treningowy rozwijający siłę i mają znakomite predyspozycje do jej rozwijania.

Trening rozwijający siłę znacząco różni się od tego rozbudowującego masę mięśniową. Chcąc rozwinąć siłę nie musimy skupiać się na pracy poszczególnych partii mięśni, największy nacisk kładzie się na dynamikę i wyciśnięcie ciężaru.

Ciężarowcy stosują różnego rodzaju techniki pomagające pokonać ogromne ciężary, między innymi jest to mostkowanie. Ta technika ma na celu maksymalne skrócenie ruchu od klatki piersiowej do pełnego wyprostu ramion. Kulturystyka nie przewiduje stosowanie tego rodzaju techniki, jest ona kontuzjogenna i niewłaściwa w przypadku rozwijania masy mięśniowej.

Efekty naszego treningu zależą od planu treningowego jaki stosujemy, predyspozycji genetycznych i celów treningowych.

W każdym innym rodzaju treningu najistotniejszą częścią ćwiczenia jest zminimalizowanie pracy mięśni wspomagających. W przypadku ćwiczeń wielostawowych, takich jak wyciskanie sztangi na ławce płaskiej, pracują zarówno mięśnie naramienne jak i tricepsy, nie możemy całkowicie wyeliminować ich z pracy, ale starajmy się zmniejszyć ich udział w wykonywaniu ćwiczenia. Warto zasięgnąć porady trenera personalnego, który skoryguje naszą technikę. Poprawna technika wykonywania ćwiczeń przyniesie zaskakujące efekty!


Prawidłowa pozycja 

Podstawową sprawą jest odpowiednia pozycja podczas wykonywania każdego ćwiczenia. W trakcie wykonywania wyciskania sztangi lub hantli na ławce płaskiej należy pamiętać, żeby łopatki i barki były ściągnięte maksymalnie do tyłu, klatka piersiowa wypchnięta do przodu i biodra “przyklejone” do ławki.


Podsumowanie

Po opanowaniu właściwej techniki, możemy systematycznie zwiększać ciężar w poszczególnych ćwiczeniach. Zawsze trzeba pamiętać o poprawnej technice i odpowiednim rozciąganiu i spinaniu mięśni w fazie ekscentrycznej i koncentrycznej. Odpowiednie czucie mięśni jest kluczem do efektywnego treningu.

W kolejnym artykule z tej serii pojawią się najskuteczniejsze ćwiczenia i plany treningowe na klatkę piersiową!

Reklama

Dodaj komentarz