Reklama
Napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Czym są i kiedy ich używać?
Żywienie

Napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Czym są i kiedy ich używać?


Napoje izotoniczne tzw. izotoniki, są to napoje mające na celu uzupełnienie poziomu wody i elektrolitów wydalanych z organizmu w procesie wydzielania potu, a także uzupełnienie witamin i soli mineralnych oraz w niewielkim stopniu węglowodanów spalanych podczas wysiłku fizycznego.


Zbilansowany poziom elektrolitów oraz ciśnienie osmotyczne (osmolalność płynów), odpowiadające ciśnieniu panującemu w płynach ustrojowych człowieka, pozwala na szybkie ugaszenie pragnienia i uzupełnienie utraconych mikroelementów. Sód zawarty w niektórych napojach izotonicznych przeciwdziała powstawaniu kurczy mięśni.

Napoje hipertoniczne, głównie na celu mają uzupełnienie glikogenu w krótkim czasie. Stosuje się je po długotrwałym wysiłku wytrzymałościowym, takim jak biegi długodystansowe. Nie stosuje się ich w trakcie wysiłku gdyż mogą powodować silne bóle brzucha przez wydłużenie czasu jego wypróżniania. Napoje hipertoniczne są idealnym wyborem dla osób nietolerujących przyjmowania węglowodanów w formie stałej takie jak batoniki energetyczne.

Napoje izotoniczne, osmolalność hipotoników mieści się w granicach 200 – 250 mmol/kg, zawierając tym samym 2-4g węglowodanów na 100 ml płynu. Posiadają one najniższy poziom cukrów w stosunku do innych napojów i najszybciej uzupełniają poziom płynów organizmie. Oprócz wody zawierać mogą dodatkowo podwyższoną zawartość sodu i potasu w celu przyspieszenia rehydratacji.

Napoje hipotoniczne przyznaczone są dla sportowców wykonujących ćwiczenia o małej intensywności, takie jak: jogging, gry zespołowe ( krócej niż 60 minut).


 

Reklama

Dodaj komentarz