Pięć sposobów na lepszy sen

Pięć sposobów na lepszy sen


Jeśli masz problemy z zasypianiem i przespaniem całej nocy, poniżej znajdziesz pięć prostych, sprawdzonych sposobów na bezsenność. Pamiętaj jednak, że przedłużające się problemy ze snem mogą być objawem poważniejszego schorzenia i gdy domowe sposoby na bezsenność nie pomogą w rozwiązaniu Twojego problemu, skonsultuj się z lekarzem w celu określenia przyczyny przedłużającej się bezsenności.

Długotrwałe problemy ze snem mogą mieć bezpośredni wpływ na Twoje ogólne samopoczucie, na Twoje siły witalne i zdolności poznawcze. Dlatego takich problemów nigdy nie należy lekceważyć.


Jeżeli problemy ze snem wydają się przejściowe, poniższe sposoby na lepszy sen powinny okazać się w pełni wystarczające.

  • Aktywność fizyczna – to sprawdzony sposób na problemy z zasypianiem, dedykowany zwłaszcza tym osobom, które wykonują prace biurowe lub już nie pracują. Umiarkowana aktywność fizyczna sprawi, że organizm lepiej się dotleni, a zmęczone wysiłkiem fizycznym mięśnie, będą chciały się zregenerować. Krótki spacer na świeżym powietrzu, codzienny, niezbyt intensywny jogging, jazda na rowerze, pływanie, rolki, zajęcia fitness czy wizyta na siłowni – każdy rodzaj aktywności fizycznej może pomóc w szybszym zasypianiu i w długim, regenerującym śnie. W przypadku osób starszych czy niepełnosprawnych aktywność fizyczna nie powinna być zbyt intensywna i zawsze należy ją dostosować do możliwości takich osób. Zbyt duży wysiłek może przynieść efekt odmienny od oczekiwanego.
  • Właściwa dieta – tłuste, ciężkostrawne posiłki są niewskazane dla osób, które mają problemy z zasypianiem. Poza tym, gdy masz problemy z zasypianiem, unikaj obfitych kolacji, a ostatni posiłek staraj się zjadać trzy godziny przed planowanym snem. Dzięki temu przy zasypianiu nie powinno towarzyszyć Ci uczucie głodu, a sam posiłek będzie już częściowo strawiony, przez co organizm łatwiej się wyciszy. Jeśli wymieniamy sposoby na lepszy sen, nie można zapomnieć również o napojach pobudzających. Gdy pojawiają się problemy z zasypianiem, przynajmniej na pewien czas warto ze swojego codziennego menu wykreślić kawę, mocną herbatę, napoje energetyczne czy alkohol.

sposoby na lepszy sen

  • Wczesne wstawanie – określenie jednej, stałej godziny, o której wstajemy, pomoże wprowadzić do naszego dziennego cyklu odpowiedni rytm aktywności i snu. Nawet jeśli czujemy się niewyspani, nie odkładamy wstawania i nie planujemy drzemek w ciągu dnia. Popołudniowe drzemki to w ogóle nie najlepszy pomysł, jeśli zależy nam na szybkim zasypianiu i zdrowym, regenerującym śnie.
  • Wietrzenie sypialni – wbrew pozorom tak drobny szczegół, jak delikatne obniżenie temperatury w pomieszczeniu, w którym śpimy, może w dużym stopniu wpłynąć na łatwość zasypiania. Dlatego przed snem warto dobrze wywietrzyć sypialnię, nawet jeśli jest zima. W ten sposób obniżamy temperaturę w sypialni i wprowadzamy do niej dawkę świeżego powietrza.
  • Naturalne środki nasenne – jeśli wymienione wyżej sposoby na lepszy sen okażą się niewystarczające, można wspomóc się delikatnymi preparatami ziołowymi lub farmakologicznymi. Doskonałym przykładem naturalnych preparatów wspomagających zasypiania są produkty ziołowe na bazie kozłka lekarskiego (waleriana), chmielu czy melisy.

 

Dodaj komentarz

Close Menu