Reklama
Podciąganie na drążku – nachwyt czy podchwyt?
Trening

Podciąganie na drążku – nachwyt czy podchwyt?


Nachwyt czy podchwyt? Podciąganie na drążku jedno z podstawowych, doskonałych ćwiczeń z wykorzystaniem własnej masy ciała. Można je wykonywać w wielu wariantach, ale podstawowymi formami tego ćwiczenia jest podciąganiem nachwytem lub podchwytem. Każdy rodzaj uchwytu zmusza do pracy mięśnie pleców pod różnymi kątami. Połączenie wykorzystania dwóch technik podciągania gwarantuje wszechstronny rozwój wszystkich mięśni pleców i ramion.


Jakie partie pracują podczas podciągania na drążku?

Najważniejszym aspektem przy wyborze rodzaju uchwytu są partie mięśni, jakie są angażowane w trakcie jego wykonywania.

Podciąganie klasyczne nachwytem:
  • najszersze grzbietu
  • obręcz barkowa
  • mięśnie proste brzucha
  • kaptury
  • mięsień czworoboczny
  • biceps
  • skośne mięśnie brzucha

Podczas podciągania nachwytem większość pracy przejmują mięśnie najszersze grzbietu, a mięśnie ramion stanowią jedynie wsparcie.

Podciąganie podchwytem:

  • biceps
  • najszersze grzbietu
  • kaptury
  • obręcz barkowa
  • mięśnie proste brzucha
  • mięsień czworoboczny

Jeżeli zależy nam na rozwoju mięśni ramion i grzbietu, to ten wariant ćwiczenia będzie optymalny. W tym przypadku całą pracę przejmują najszersze grzbietu i biceps.

Warto zauważyć, że w przypadku obu rodzajów uchwytu pracują niemal te same partie mięśni. Stosowanie zróżnicowanych chwytów podczas podciągania zmienia sposób stymulowania mięśni pleców i powoduje ich wszechstronny rozwój. Nie zamykajcie się na jeden rodzaj chwytu i naprzemiennie stosujcie oba jego rodzaje, w trakcie ćwiczeń na drążku.


Ten artykuł może Ciebie zainteresować – Ćwiczenia na mięśnie pleców


Podciąganie na drążku – jak zacząć?

Podciąganie na drążku należy do najtrudniejszych w opanowaniu ćwiczeń. Samo w sobie jest ćwiczeniem bardzo wyczerpującym i wymagającym nienagannej techniki. Jeżeli chcesz przygotować swój organizm i mięśnie pleców do ciężkich serii podciąganie, powinieneś zastosować te ćwiczenia przygotowawcze

  • Ściąganie drążka wyciągu górnego do klatki i karku –  to ćwiczenia wzmocni mięśnie pleców i pozwoli przygotować je do podciągania na drążku. Ogromną zaletą tego ćwiczenia jest możliwość regulacji obciążenia.
  • Ćwiczenie ekscentryczne opuszczanie się na drążku – jest to znakomity sposób na szybkie wzmocnienie mięśni pleców i przyzwyczajenie ich do podciągania na drążku. Pamiętaj, że musisz opuszczać się powoli, stale napinając mięśnie pleców.

Źródło zdjęć: Designed by Freepik

Reklama

Dodaj komentarz