Reklama
Przetrenowanie – fakt czy mit?
Trening

Przetrenowanie – fakt czy mit?


Jak ćwiczyć i uniknąć przetrenowania? Przetrenowanie jest reakcją organizmu na treningi o zbyt dużej intensywności i częstotliwości. Najczęściej jest to oznaką, że plan treningowy nie jest dostosowany do doświadczenia trenującego bądź aktualnej kondycji psychofizycznej. Przemęczenie narasta i pogłębia się z każdym treningiem. Jak zapobiec przetrenowaniu? Jakie są objawy przetrenowania?


Objawy przetrenowania organizmu

Przetrenowanie dotyczy zarówno fizyczności jak i sfery psychicznej. Poniżej przedstawione są objawy z podziałem na obie sfery:

Objawy fizyczne przemęczenia organizmu:

– spowolniona regeneracja między treningami
– spadek cech motorycznych
– spadek siły mięśni i ich bolesność
– zmniejszenie rozmiarów mięśni
– obniżony apetyt
– spadek wagi
– zwiększone narażenie na kontuzje i urazy

Objawy psychiczne przemęczenia organizmu:
– spadek motywacji do treningów
– gorsze samopoczucie,
– bezsenność
– obniżenie koncentracji i samooceny


Jak uniknąć przetrenowania?

Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia przetrenowania jest profilaktyka, gdy już wystąpi to należy przerwać treningi i skupić się na pełnej regeneracji. Przede wszystkim należy skupić się na doborze odpowiedniego i dostosowanego do możliwości organizmu planu treningowego. Należy wziąć pod uwagę obecną formę, poziom zaawansowania i cel sportowy, bardzo istotną częścią treningu jest zbilansowany plan żywieniowy.

W przypadku wykrycia stanu przetrenowania, powinniśmy dokładnie przeanalizować nasz plan treningowy i dietę. Najlepiej zwrócić się o pomoc do profesjonalnych trenerów i dietetyków, co pomoże nam w uniknięciu ewentualnych błędów i pozwoli nam wyjść ze stanu przetrenowania. Dodatkowo zwróćmy uwagę na poprawną technikę wykonywania ćwiczeń i przestrzeganie okresu regeneracji pomiędzy kolejnymi treningami. Warto też zadbać o właściwą ilość snu.


Najczęściej przetrenowywane partie mięśniowe

Do najczęściej trenowanych partii należą klatka piersiowa i mięśnie brzucha. Wynika to z braku odpowiedniej wiedzy o sposobie wykonywania treningów.

Wiele osób rozpoczynających treningi na siłowni przykłada największą uwagę do “pożądanych” partii mięśniowych. Mężczyźni chcą wyglądać niczym wcielenie greckich bogów, żywcem przeniesionych do świata ludzi, najlepiej po dwóch miesiącach spędzonych na siłowni. Poddawanie się morderczym treningom, może skutkować szybkim zniechęceniem do kontynuowania systematycznych treningów. Należy pamiętać, że osoby początkujące powinny ograniczyć objętość treningową do wymaganego minimum, postępy przyjdą wraz z upływającym czasem poświęconym na wysiłek fizyczny.

Zbyt duża częstotliwość i intensywność treningów może spowodować poważne kontuzje, które mogą nas wyłączyć na bardzo długi czas z jakiejkolwiek formy wysiłku fizycznego.

Codziennie treningi są skrajnie wycieńczające. Organizm potrzebuje czasu na zregenerowanie powstałych uszkodzeń tkanki mięśniowej i ich nadbudowę.

Pamiętaj! Cierpliwość i systematyczność jest najważniejsza.

Reklama

6 Komentarz/y

  1. Przede wszystkim cierpliwość i wytwałość nie od razu Rzym Zbudowano prawda 🙂 Po co mamy się zajeżdżać by osiągnąć krótkotrwałe efekty i zniszczyć własny organizm. Wszystko przyjdzie z czasem, nasze ciało to nasza świątynia, i owszem ciężka praca jest wskazana, ale tak samo jak wypoczynek, czyli regeneracja dla naszego ciała i umysłu a nie bezmyślne siedzenie na kanapie przed TV 😉

    Odpowiedz
    1. Autor

      Każdy organizm jest inny. Nieprawidłowa dieta i plan treningowy może doprowadzić do przetrenowania w bardzo krótkim czasie.

      Odpowiedz
  2. W zasadzie już po pierwszym treningu. Zdrowy rozsądek tu waży, bo na efektu sensownego treningu trzeba poczekać. Jak już tu napisano : nie od razu Rzym zbudowano. Sylwetki i kondycji dotyczy to w równym stopniu

    Odpowiedz

Dodaj komentarz