Reklama
Sposoby na pamięć i koncentrację
Lifestyle

Sposoby na pamięć i koncentrację

fitrepublic facebook.jpeg

Człowiek najintensywniej korzysta z możliwości swojego mózgu w trakcie edukacji, kiedy przyswaja na raz bardzo dużo informacji. Ale również w późniejszym życiu pamięć jest bardzo ważna, i to nie tylko w przypadku pracowników umysłowych. Jednak nie będzie ona odpowiednio funkcjonować, jeśli zacznie szwankować nasza koncentracja. Dlatego niezwykle ważne jest, aby nieustannie dbać o kondycję swojego mózgu.


O poddawaniu swego ciała ćwiczeniom mówi się najczęściej w kontekście treningu siłowego lub kondycyjnego. Dotyczą one zwykle rozbudowy masy mięśniowej, redukcji tkanki tłuszczowej lub poprawy ogólnej sprawności fizycznej. A co z ćwiczeniami umysłowymi. Warto regularnie poświęcać odrobinę czasu na trening mózgu, który – podobnie jak cały nasz organizm – także się starzeje. W końcu, odpowiada za ogromną liczbę procesów, m.in. zapamiętywanie, koncentrację, szybkie przetwarzanie informacji czy logiczne rozwiązywanie problemów. Co więcej, tego typu trening może się okazać dla nas bardzo przyjemny.


Skupianie uwagi

Kiedy musimy wykonać zadanie, które stanowi spore wyzwanie dla pamięci oraz koncentracji, powinniśmy zadbać o to, aby nic nie rozpraszało naszej uwagi. Dlatego nie warto wykonywać kilku zadań naraz – lepiej po kolei realizować poszczególne przedsięwzięcia. Ważne tutaj będzie również nasze otoczenie. Jeśli pracujemy w miejscu pełnym ludzi, gdzie nieustannie panuje chaos i trwają niekończące się rozmowy, ze skupieniem może być różnie. Dlatego warto na taką ewentualność zaopatrzyć się w słuchawki posiadające opcję „wyciszenia” otoczenia. Dzięki nim większość hałasów nie dotrze do naszych uszu, przez co łatwiej nam będzie się skoncentrować.


Dotlenienie mózgu

Aby nasz mózg odpowiednio funkcjonował, musi być dobrze dotleniony. Niestety czasami przychodzi nam wykonywać pracę umysłową w miejscu, w którym brakuje świeżego powietrza. Klimatyzacja, szczelnie zamknięte okna, zaduch — ten stan może nam doskwierać, szczególnie zimą. Dlatego warto co kilka godzin wstać od biurka i wybrać się na krótki spacer. Dzięki temu minimalnemu wysiłkowi nasz mózg zostanie odpowiednio dotleniony. Poza tym, warto do swojej rutyny wprowadzić aktywność fizyczną. Niekoniecznie muszą to być intensywne treningi na siłowni. Już systematyczne spacery czy lekka gimnastyka w domu mają zbawienny wpływ dla naszego mózgu.


Ćwiczenie umysłu

Równie korzystne dla naszej koncentracji oraz pamięci są z pozoru proste czynności, takie jak rozwiązywanie krzyżówek czy lektura ulubionej powieści. Aktywność tego typu, systematycznie powtarzana, pozwoli nam na długo cieszyć się zdrowym umysłem. Wiele przeprowadzonych do tej pory badań udowodniło bowiem, że emeryci aktywni umysłowo mają zmniejszone szanse na pojawienie się demencji czy problemów z pamięcią. Jeżeli zależy nam na tym, aby zdobyta wiedza została na dłużej, warto co jakiś czas ją odświeżać i powtarzać. Poza tym, również czynności manualne, wymagające zręczności, mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszej pamięci.


Odpowiednia dieta

Składniki naszej codziennej diety mają bezpośredni wpływ na całe nasze życie, a więc również na kondycję umysłu. Systematyczne spożywanie razowych produktów będzie tutaj kluczowe, a to za sprawą zawartej w nich sporej ilości folianów. Biorą one aktywny udział w tworzeniu, a także rozmnażaniu poszczególnych komórek naszego organizmu, w tym czerwonych krwinek. Do ważnych składników odżywczych należy również cynk, który znajdziemy w orzechach czy roślinach strączkowych. Odpowiada on za utrzymywanie naszej kondycji intelektualnej na odpowiednim poziomie. Orzechy w swoim składzie mają również sporo witaminy E, która uniemożliwia powstawanie wolnych rodników, powodujących starzenie się mózgu.


Źródło: kreatywna.pl

Reklama

4 Komentarz/y

Dodaj komentarz