Reklama
Węglowodany w diecie
Żywienie

Węglowodany w diecie


Węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, są głównym źródłem energii, zwłaszcza dla naszego mózgu. Obecna fala popularności diet białkowych, przy prawie całkowitym braku węglowodanów opanowała cały świat. Jednak wszyscy naukowcy i dietetycy są zgodni, węglowodany są niezbędne dla naszego organizmu nawet w trakcie redukcji.W prawidłowo skomponowanym planie żywieniowym powinno się zawrzeć  50-60% energii pozyskiwanej z węglowodanów.


Rodzaje węglowodanów

Podstawową formą cukru są cukry proste – fruktoza, laktoza, glukoza i sacharoza. Charakteryzują się tym, że są błyskawicznie trawione i dostarczane do organizmu. Nieprawidłowe gospodarowanie spożyciem cukrów prostych prowadzi do otyłości, cukrzycy, miażdżycy i nowotworów przewodu pokarmowego.

Przykłady produktów zawierających węglowodany proste:

– biały ryż

– biały chleb

– słodycze

Węglowodany złożone są najbardziej pożądane w każdym planie żywieniowym. Wchłanianie węglowodanów tego typu jest rozłożone w czasie, podtrzymują stały poziom cukru we krwi systematycznie odżywiając organizm i nie powoduja skoku poziomu insuliny.

Cukrem złożonym jest również skrobia którą znajdziemy w roślinach strączkowych, warzywach oraz ziarnach zbóż.

Przykłady produktów zawierających węglowodany złożone:

– ryż brązowy

– ciemne pieczywo

– bataty

Błonnik jest ostatnim rodzajem węglowodanów złożonych, jest to włókno zawarte w owocach, warzywach, roślinach strączkowych i produktach z pełnego ziarna. Błonnik zwiększa poczucie sytości i wspomaga pracę jelit.

Podaż węglowodanów w czasie redukcji

Dieta ukierunkowana na redukcję masy ciała powinna dostarczać co najmniej 100g węglowodanów dziennie. Zapobiega to zużywaniu białek zawartych w układzie mięśniowym na potrzeby energetyczne organizmu. Zbyt niska podaż węglowodanów może zaburzyć bilans wodny organizmu.

.

 

Reklama

Dodaj komentarz