Witamina C – suplement życia

Witamina C – suplement życia


Witamina C (kwas askorbinowy) to antyoksydant naturalnie występujący w owocach i warzywach. Największym jej źródłem są owoce dzikiej róży, kiwi, czarna porzeczka, truskawka, papryka, natka pietruszki oraz brukselka. A więc regularne spożywanie warzyw i owoców powinno zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę C.


Prawda jednak jest nieco inna. Pomimo że zdrowo się odżywiamy i wybieramy produkty posiadające duże ilości witamin i minerałów, mamy niedobory składników odżywczych w naszym organizmie.

Wynika to ze złej diety- ciągle słyszymy od lekarzy, dietetyków czy osób trzecich. Takie stwierdzenie wywołuje oburzenie, ale jest w tym ziarnko prawdy. Otóż to, że stosujemy zdrową dietę, opartą głównie na warzywach i owocach nie gwarantuje nam, że dostarczamy w pełni naszemu organizmowi wszystkich składników odżywczych. Jednym z powodów jest to, że żywność produkowana i przetwarzana na skalę przemysłową traci część swoich cennych składników odżywczych.


Co wpływa na zawartość witaminy C w żywności?

Na zawartość witaminy C w żywności wpływa bardzo wiele czynników m.in.:

  • Przechowywanie – im dłużej przechowujemy żywność, tym straty są większe
  • Suszenie – wbrew pozorom suszone warzywa i owoce wcale nie są tak bogate w witaminy i minerały, jak powszechnie się uważa.
  • Wysoka temperatura- obróbka termiczna, szczególnie gotowanie w wodzie lub smażenie obniżają poziom witaminy C w produkcie. Najmniejsze straty przynoszą pieczenie i gotowanie na parze.
  • Tlen- krojenie, rozdrabnianie oraz przechowywanie rozpoczętych produktów też pozbawia je witamin
  • zamrażanie i liofilizacja powoduje najmniejsze straty
  • obecność metali ciężkich oraz pestycydy i nawozy obniżają wartości odżywcze warzyw i owoców.

Zatem najwięcej witamin i minerałów mają warzywa owoce z ekologicznych upraw bez nawozów i pestycydów, które spożywane są na surowo bez wstępnej obróbki technologicznej.

Teraz pytanie warte przemyślenia: Jak często zdarza ci się jeść owoc lub warzywo prosto z drzewa, lub krzaka uprawianego i nawożonego w naturalny sposób ?

Ponadto zanieczyszczenie powietrza ma drastyczny wpływ na wartościowość i zawartość składników odżywczych w roślinach uprawnych. Metale ciężkie i toksyczne substancje obniżają poziom witamin i minerałów w owocach i warzywach. Badania WHO stwierdzają, iż w ciągu kilkudziesięciu lat wraz ze zwiększonym poziomem zanieczyszczenia ziemi, spadła ilość składników odżywczych w warzywach i owocach. Dlatego to, co w sposób naturalny gwarantowało nam zaspokojenie potrzeb naszego organizmu, obecnie tylko w pewnym ułamku zapewnia dzienną dawkę witamin i minerałów.

Z tego też względu lekarze coraz częściej zalecają dodatkową suplementację, jako niezbędny wymóg utrzymania zdrowej kondycji naszego organizmu i ciała.


Rola witaminy C w naszym organizmie

Witamina C jest naturalnym przeciwutleniaczem, który spowalnia efekty starzenia się skóry oraz przyśpiesza gojenie się ran. Kwas askorbinowy również chroni nasz organizm przed infekcjami i chorobami, a tym samym w dużej mierze ma wpływ na działanie naszego układu immunologicznego. Ta cecha witaminy spowodowała, że praktycznie zawsze jest zażywana w trakcie wirusowych infekcji.

Zatem jakie działanie ma witamina C:

  • po pierwsze wspiera naszą odporność i jest zalecana obok witaminy D3 szczególnie w okresie, w którym jesteśmy najbardziej narażenie na infekcje wirusowe;
  • pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a tym samym utrzymuje odpowiednie funkcje psychologiczne;
  • wpływa na zmniejszenie poczucie zmęczenia oraz znużenia;
  • bierze udział w utrzymaniu właściwego metabolizmu energetycznego w organizmie;
  • chroni komórki naszego ciało przed stresem oksydacyjnym;
  • wspomaga absorbcję takich składników odżywczych jak żelazo czy witaminy E z żywności
  • bierze udział w procesie produkcji kolagenu w naszym organizmie, a tym samym ma wpływ na kondycję skóry, dziąseł, zębów, naczyń krwionośnych, kości oraz chrząstki stawowej. Dlatego przy suplementacji preparatami kolagenowymi, zalecane jest również spożywanie witaminy C, gdyż wpływa ona na wiązanie kolagenu w organizmie oraz jego produkcję.

Stosowanie naturalnej witaminy C zalecane jest wszystkim osobom, którym zależy na własnym zdrowiu oraz dobrej kondycji.


Źródło zdjęcia – Food photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

Close Menu