Reklama
Zalety i wady jedzenia wątróbki
Żywienie

Zalety i wady jedzenia wątróbki

fitrepublic facebook.jpeg

Wątróbka jest bogatym źródłem niemalże wszystkich wartości odżywczych. 100 gram tych podrobów zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na takie wartości odżywcze jak witamina A, B2, B3, B5, B9, B12, żelazo, a także w połowie na potas i witaminę B6.


Wątróbka jest źródłem dużych ilości żelaza, potrzebnego do wytwarzania hemoglobiny, czyli białka, które transportuje tlen do komórek naszego ciała poprzez czerwone krwinki. Jedną z największych korzyści jedzenia wątróbki jest zaspokojenie zapotrzebowania na witaminy z grupy B, których te podroby zawierają znaczące ilości, a jednak, przy spożyciu 100 gram, nie są to ilości nadmierne.


Przeciwnicy jedzenia wątróbki argumentują swoje racje tym, że zadaniem wątroby jest bezpieczne usuwanie toksyn, lub gromadzenie ich, kiedy usunięcie nie jest możliwe, a co za tym idzie, jedząc wątrobę, przyswajamy wszystkie te nagromadzone trujące związki. Kolejnym problemem wątroby jest obecność witaminy A, której jest w wątróbce zbyt wiele, co przy tzw. zatruciu witaminą A, może powodować widzenie rozmazanego obrazu i kłopoty z koordynacją ruchową.

Fani wątróbki z drugiej strony twierdzą, że chociaż istotnie zadaniem wątroby jest neutralizowanie toksyn to jednak nie gromadzi ona szkodliwych substancji w sobie, ale są one gromadzone w tkance tłuszczowej. Wątroba nie jest więc organem magazynującym toksyny, a wartości odżywcze, dzięki którym może skutecznie radzić sobie z oczyszczaniem organizmu. Co do nadmiernej ilości witaminy A, fani wątróbki twierdzą, że wartości odżywcze pochodzenia naturalnego są w łatwy sposób wydalane z organizmu.


To, czy zgadzamy się z przeciwnikami, czy fanami wątróbki, zależy wyłącznie od nas samych. Obie grupy mają solidne argumenty przekonujące do swoich racji. Należy też pamiętać o pewnych bardzo ważnych kwestiach:

  • zawsze można sięgnąć po produkty, które mogą oczyścić nasz organizm po „trującej” wątróbce, np. grejpfrut
  • jeśli nie jesteśmy do końca przekonani co to bezpieczeństwa jedzenia wątróbki, lepiej wyeliminować ją z diety kobiety ciężarnej
  • wątróbka nie jest źródłem niespotykanych nigdzie indziej substancji, a tylko bogatym źródłem wartości, które można przyswoić przy pomocy innych pokarmów
  • wątróbka jest niesamowicie tanim produktem, dzięki któremu mniej zamożni mogą niedrogim kosztem uzupełnić cenne wartości odżywcze w organizmie
  • wątróbka oprócz wielu witamin i minerałów zawiera wysokiej jakości białko zwierzęce
  • paradoksalne wątróbka jest doskonałym źródłem kwasu foliowego – szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży

Podsumujmy jeszcze najważniejsze zalety wątróbki:

  • Doskonałe źródło wysokiej jakości białka
  • Najbardziej skoncentrowane źródło witaminy A
  • Wszystkie witaminy B w obfitości, szczególnie witamina B12
  • Jeden z naszych najlepszych źródeł kwasu foliowego
  • Wysoce przyswajalna forma żelaza
  • Elementy śladowe, takie jak miedź, cynk i chrom; Wątroba jest najlepszym źródłem miedzi
  • CoQ10, składnik odżywczy, który jest szczególnie ważny dla funkcji sercowo-naczyniowych
  • Dobre źródło puryn, związków zawierających azot, które służą jako prekursory DNA i RNA.
  • Niezidentyfikowany czynnik przeciwdziałający zmęczeniu

Zapraszamy też do zapoznania się ze sposobem na uzupełnienie wszystkich wartości odżywczych przy pomocy 7 produktów: http://mojelodzkie.pl/wartosci-odzywcze/


 

Reklama

6 Komentarz/y

  1. Dobry artykuł, dowiedziałam się kilku nowych rzeczy, bo do tej pory o wątróbce wiedziałam tylko tyle, że jest bogata w żelazo. Wątróbka, może i mało lubiana przez większość ludzi, jest jednym z moich ulubionych posiłków. 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz