Odpowiednia dieta dla osób starszych – zdrowe potrawy dla emeryta

Odpowiednia dieta dla osób starszych – zdrowe potrawy dla emeryta


Wraz z wiekiem musimy niestety rezygnować ze spożywania niektórych potraw, które są ciężkostrawne lub szkodliwe dla zdrowia. Z tego powodu dieta osób starszych jest znacznie bardziej ograniczona, niż osób w młodym wieku.

Badania wskazują, że już u osób około 50 roku życia skłonność do podwyższonego ciśnienia i odkładania się cholesterolu gwałtownie wzrasta.

Odmawianie sobie niektórych potraw pozwala jednak zachować pełnię zdrowia o wiele dłużej, bez konieczności przyjmowania lekarstw.


Zdrowe potrawy dla osób starszych

Osoby w podeszłym wieku powinny spożywać zdecydowanie więcej potraw gotowanych na parze lub pieczonych, niż tych smażonych na oleju. Dobrze sprawdzą się również zupy, zwłaszcza te z dużą ilością warzyw, zawierających cenne witaminy. Potrawy smażone, ciężkostrawne lub z dużą zawartością tłuszczu negatywnie wpływają na poziom cholesterolu we krwi.

Podobny wpływ mają również sery żółte i sole. Nie oznacza to jednak, że z podanych potraw musimy całkowicie zrezygnować – ograniczenie ich spożycia powinno wystarczyć, aby zmniejszyć ryzyko problemów z nadmiernym poziomem cholesterolu.

Warto pamiętać, że skłonność do jego odkładania się jest niejako uwarunkowana genetycznie. Osoby, u których w rodzinie pojawił się problem z wysokim poziomem cholesterolu, już w młodym wieku mogą mieć z nim problemy.


Produkty zakazane w podeszłym wieku

Prócz serów żółtych, soli i dań ciężkostrawnych, znanych produktów, które spożywane w nadmiarze mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie osób starszych. Jest to m.in. alkohol, którego duża ilość może znacząco podwyższyć ciśnienie krwi, ale również z tego samego powodu mocna kawa czy herbata, zawierająca kofeinę o tych samych właściwościach.

Wraz z wiekiem rośnie bowiem ryzyko nadciśnienia, a jakiekolwiek wahania w poziomie ciśnienia są jasnym sygnałem na to, że na alkohol i napoje z kofeiną musimy uważać.

Pomimo negatywnego wpływu kofeiny na poziom ciśnienia, warto również zwrócić uwagę na jej pozytywne strony w przypadku niektórych schorzeń. W chorobach serca, takich jak np. arytmia, kiedy niskie ciśnienie jest objawem zaburzenia, niekiedy szybkie jego podniesienie jest jak najbardziej wskazane.

Domowym sposobem jest podanie osobie z niskim ciśnieniem mocnej kawy lub niewielkiej ilości alkoholu, które pozwalają na szybkie zwiększenie ciśnienia krwi.


A więc co należy jeść?

Wskazane są przede wszystkim warzywa i owoce, które wpływają na lepszą przemianę materii, co jest bardzo ważne zwłaszcza u osób, u których praca jelit jest spowolniona ze względu na wiek. Warto spożywać również wspomniane już zupy, które w przeciwieństwie do innych dań obiadowych nie podwyższają cholesterolu, a zamiast tego zawierają dużą ilość witamin.

Niektóre osoby w podeszłym wieku cierpią na brak apetytu i w takim wypadku należy im podawać dania jak najbardziej kaloryczne, dostarczające odpowiedniej ilości witamin, które pomagają zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na te składniki.

W tym celu dobrze sprawdzają się produkty mleczne lub specjalne nutridrinki, przeznaczone dla osób ze zwiększonym zapotrzebowaniem na witaminy.


Artykuł powstał przy współpracy z zycieseniora.com

Dodaj komentarz

Close Menu