umiesniony mezczyzna

Jak zwiększyć produkcję testosteronu? 9 skutecznych sposobów


Testosteron jest bardzo ważnym hormonem zarówno w ciele mężczyzn, jak i kobiet. Jego ilość wpływa na różne aspekty, od masy i gęstości kości, po popęd seksualny oraz nastrój. Stres, zła dieta, a nawet brak aktywności fizycznej – te czynniki mogą go obniżać. Jak zatem zwiększyć produkcję testosteronu? Sprawdź nasze rady!


Testosteron – co to takiego?

Testosteron jest męskim hormonem, który odpowiada za funkcję płciowe. U kobiet występuje on w niewielkiej ilości – tutaj produkują go jajniki oraz kora nadnerczy, a w ciąży dodatkowo łożysko. U pań odpowiada przede wszystkim za masę mięśniową, a także kostną, do tego za libido. Może też spowolnić proces starzenia.

Przy niskiej ilości testosteronu przysadka zaczyna wydzielać, tak zwany hormon stymulujący. Czasami to za mało. Z roku na rok jego poziom się obniża, to dzieje się stopniowo. Również stres, zła dieta, czy za mało ruchu powoduje zmniejszenie jego ilości, a braki nie są dla nas dobre.

9 sposobów na zwiększenie produkcji testosteronu

Na szczęście, dzięki odpowiedniej diecie oraz aktywności możemy spowodować wzrost produkcji testosteronu w naturalny sposób, albo przy pomocy dobrze dobranej suplementacji.

Prawidłowy poziom testosteronu można osiągnąć poprzez:

  • regularne treningi
  • zdrową i zbilansowaną dietę
  • zachowanie odpowiedniej wagi.

Wobec tego postaw na jeden z 9 sposobów na zwiększenie produkcji testosteronu:

1. Trening siłowy

Dodatkowo oprócz produkcji testosteronu pobudzisz wzrost poziomu Świętego Gralla kulturystyki, którym oczywiście jest hormon wzrostu. Doskonale sprawdzi się tu martwy ciąg, przysiady, jak i sprint. Pamiętaj, że im szybsze tempo zachowasz podczas ćwiczeń, tym więcej będzie wydzielać się testosteronu.

Koniecznie przeczytaj  Jak zbudować masę mięśniową? 5 najważniejszych czynników

2. Odpowiednio zbilansowane menu

Jeśli chcesz podnieść testosteron musisz zmniejszyć ilość przyjmowanych węglowodanów (jedz mało tych o wysokim indeksie glikemicznym), a jednocześnie podnieś dawkę tłuszczów – nasyconych oraz nienasyconych. Bardzo ważne są również owoce i warzywa. Na talerzu musi się pojawić sporo mięsa. Białko zwierzęce powinno pochodzić z różnych odmian, od drobiu, po wołowinę. To pozwoli organizmowi pozyskać mnóstwo składników odżywczych z wielu źródeł.

3. Aminokwasy BCAA

Zwiększone spożycie BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych. Dobrze, żeby pojawiły się w towarzystwie intensywnego wysiłku fizycznego. Znajdziesz je nie tylko w suplementach, ale i w nabiale oraz w białku serwatkowym.

4. Suplementacja

W wielu przypadkach jest ona nieunikniona. Cynk oraz magnez wspomoże organizm, przede wszystkim układ nerwowy. Co ważne te dwa składniki pozytywnie wpływają na zmniejszenie tkanki tłuszczowej oraz podniesie poziomu testosteronu. Przyda się także witamina D, która hamuje zamianę testosteronu na estrogen, jak i boostery testosteronu, czyli popularne suplementy zawierające kwas D-asparaginowy.

5. Unormowany układ dnia

On pomaga nam w osiągnięciu wyższej dawki testosteronu. To istotne! Zaburzenia snu, stres oraz przemęczenie nie są dobre dla organizmu. Przy zachowaniu stałych pór posiłków, snu oraz treningów ciało lepiej sobie radzi, co więcej wszystko pracuje bez zarzutu.

Koniecznie przeczytaj  Lato pełne sportu. Jak przygotować się do sezonu wakacyjnego?

6. Spokój

Staraj się zniwelować stres w swoim życiu. Niestety, ale on mocno wpływa na ilość testosteronu. Dlaczego? Ponieważ tworzy on hormon stresu, tak zwany kortyzol, który blokuje testosteron.

7. Wyeliminuj alkohol!

Takie trunki źle działają na wątrobę, a to powoduje zaburzenia hormonalne w organizmie. Do tego są to dość kaloryczne napoje, które przyczyniają się w dużej mierze do odkładania specyficznego rodzaju tłuszczu zwanego tłuszcz trzewny. Alkohol i niedobór witaminy D one mają podobne konsekwencje.

8. Ogranicz lub zrezygnuj z cukru

Poziom testosteronu spada po zjedzeniu czegoś z dodatkiem cukru. Więc pomocne okaże się wyeliminowanie tego składnika z diety.

9. Kuracja odchudzająca

Zmniejszenie wagi to jedna z podstaw jeżeli chcesz zwiększyć poziom testosteronu. Prawidłowa masa ciała jest ważna przy tym hormonie.

Warto raz na jakiś czas poddać się badaniu i sprawdzić poziom tego hormonu w organizmie, zwłaszcza jeśli zauważymy u siebie objawy, takie jak:

  • obniżenie samopoczucia
  • mniejszy popęd seksualny
  • nerwowość
  • u panów są problemy z erekcją
  • wzrost tkanki tłuszczowej, zwłaszcza w okolicy brzucha

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *