zrodla wysokiej jakosci bialka

Najbardziej wartościowe źródła białka w pożywieniu


Białko skrywa się w wielu produktach spożywczych, wbrew pozorom znajdziemy je nie tylko w drobiowym mięsie. Gdzie jest go jeszcze dużo? Co warto jeść? Sprawdź koniecznie, jakie pożywienie jest najbardziej wartościowym źródłem białka!


Białko – ważny składnik w diecie!

Nie da się ukryć, że białko jest ważnym elementem w naszej codziennej diecie. Ten składnik to źródło materiałów budulcowych. Co więcej to niezbędna część w wielu procesach zachodzących w organizmie. Wobec tego nie może go zabraknąć na naszym talerzu! Białko musi zatem stanowić istotną część naszego menu, zwłaszcza jeśli regularnie uprawiamy sport.

Białko zapewnia efekt sytości na dłużej, więc doskonale sprawdza się w diecie odchudzającej. Pokarm zawierający ten składnik pozwoli nam zapobiec niebezpiecznemu podjadaniu między posiłkami.

11 najbardziej wartościowych źródeł białka

Należy pamiętać, że jedne produkty mają więcej białka, a inne zdecydowanie mniej. Dobrze wiedzieć, które z nich są lepszym źródłem tego składnika, a także jaką zawartość aminokwasów egzogennych posiadają. Poniżej znajdziesz najbardziej wartościowe źródło białka w podziale na procentowy udział EAA, czyli aminokwasów egzogennych w poszczególnych produktach oraz % zawartości leucyny (przyspiesza przyrost masy mięśniowej) w całej masie białka danego produktu. To produkty spożywcze pochodzenia roślinnego i zwierzęcego:

1. Serwatka białkowa – 55 EAA i 13,6 leucyna

2. Mleko – 49 EAA i 10,9 leucyna

3. Wołowina – 44 EAA i 8,8 leucyna

4. Jajka– 44 EAA i 8,5 leucyna

5. Dorsz – 40 EAA i 8,1 leucyna.

6. Soczewica – 40 EAA i 7,9 leucyny

7. Czarna fasola – 39 EAA i 8,4 leucyny

8. Ryż – 37 EAA i 8,2 leucyna

9. Owies – 36 EAA i 7,7 leucyna

10. Ziemniaki – 33 EAA i 5,2 leucyna

11. Pszenica – 30 EAA i 6,8 leucyna

Źródło białka w pożywieniu – co należy jeść?

Tak naprawdę białko występuje w wielu składnikach, które spożywamy na co dzień. Wartość jest różna! Białka roślinne są uboższym profilem aminokwasów egzogennych niż typ zwierzęcy. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować z tej formy i pominąć ją w diecie. Warto łączyć ze sobą te dwie odmiany, dzięki temu profil aminokwasów zostanie wymieszany. To spowoduje, że na talerzu pojawią się jednocześnie różne źródła białka, tak potrzebnego dla naszego organizmu.

Białko znajdziemy w takich produktach, jak:

  • Mięso – chodzi głównie o drób, a także o wołowinę
  • Nabiał – sporo białka kryją produkty mleczne, takie jak sery podpuszczkowe i twarogi. Prawdziwą bombą jest serek wiejski. Najlepiej decydować się na towar pochodzący z ekologicznych upraw, a także na taki o obniżonej zawartości tłuszczu.
  • Ryby – to zarówno chude, jak i tłuste odmiany. Bogatym źródłem białka jest, na przykład łosoś, śledź, flądra oraz mintaj. Ważne, aby unikać ryb, które mogłyby zawierać w sobie metale ciężkie.
  • Masło orzechowe – najlepiej wybierać typ bez dodatku cukru i oleju palmowego. Im krótszy skład tym lepiej!
  • Pestki słonecznika – oprócz sporej dawki białka jest dodatkowo witamina E i magnez.
  • Jaja – najlepsze są ekologiczne z oznaczeniem 0.
  • Warzywa strączkowe – przed obróbką termiczną wymagają one namoczenia!
  • Zboża – to kolejne naturalne roślinne źródło białka.

Warto korzystać z różnorodnych źródeł, nie tylko w celu urozmaicenia naszej codziennej diety, ale również z racji tego, że pomoże nam to uzyskasz rozmaite rodzaje aminokwasów.

Odżywka białkowa – moc białka!

Wiele białka ma w sobie także odżywka białkowa. Warto wiedzieć, że ten składnik jest zdecydowanie lepiej przyswajalny niż w przypadku naturalnych źródeł pochodzenia. Taki suplement diety z reguły stosują jedynie osoby aktywne fizycznie, którzy mają spore zapotrzebowanie. Sięgają oni po białka w proszku lub po przekąski z wysoką zawartością protein. Mogą one mieć różne źródła:

  • serwatka białkowa – alergicy na białko mleka krowiego muszą uważać!
  • hydrolizat białka, czyli w skrócie WPH.

Najlepiej kupić produkt z jak najprostszym składem bez zbędnych dodatkowych składników, takich jak aromaty i sztuczne substancje smakowe. Warto wobec tego dokładnie przeanalizować etykietę, a zatem porównać kilka propozycji dostępnych na rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *