Kalkulator BMR

 

Kalkulator Podstawowej Przemiana Materii

Kalkulator obliczający codzienne zapotrzebowanie kaloryczne z uwzględnieniem aktywności

Twoja płeć:







Skorzystaj z kalkulator BMR od FitRepublic

Nasz kalkulator BMR to bardzo prosty sposób na obliczenie dziennego bilansu kalorycznego w bardzo prosty sposób. Wybierz swoją płeć, poziom aktywności fizycznej a następnie wpisz swój cel oraz wiek, wagę i wzrost. W ten prosty sposób utrzymasz swoje dziennie zapotrzebowanie kaloryczne z uwzględnieniem wpisanych przez Was danych. Pamiętajcie, że kalkulator dziennego zapotrzebowania kalorycznego jest tylko sugestią i zdecydowanie warto skonsultować swoje potrzeby z profesjonalnym dietetykiem, który weźmie również pod uwagę Twój stan zdrowia oraz inne czynniki, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Jeżeli chcecie schudnąć musicie jeść mniej kalorii niż faktycznie potrzebujecie. W przypadku diety na masę musicie przyjmować więcej kalorii niż potrzebujecie. Jeżeli chcecie utrzymywać wagę to musicie utrzymać bilans kaloryczny na stabilnym poziomie.

Nasz kalkulator BMR (zapotrzebowania kalorycznego) uwzględnia wszystkie najważniejsze informacje, które pozwalają nam obliczyć Twój współczynnik BMR i pomóc Tobie osiągnąć założone cele zdrowotne czy sportowe.

Czynniki, które bierzemy pod uwagę podczas obliczania dziennego wydatku kalorycznego:

  • wzrost i masa ciała – dzienny wydatek energetyczny jest większy u osób z większa wagą a zdecydowanie niższy u osób bardzo szczupłych;
  • płeć – to podstawowa kwestia, która pozwala obliczyć wydatek energetyczny. Kobiety naturalnie posiadają wyższy poziom tkanki tłuszczowej co należy ująć przy obliczaniu BMR;
  • wiek – dzienny wydatek energetyczny spada wraz z wiekiem. Zapotrzebowanie na kalorie jest mniejsze u osób starszych;
  • aktywność fizyczna – niezależnie od jej intensywności znacząco wpływa na dzienny wydatek energetyczny. Dzienne zapotrzebowanie na kalorie znacząco różni się u osób prowadzących siedzący tryb życia w porównaniu do wyczynowych sportowców trenujących po kilka godzin dziennie.

Zapraszamy do skorzystania z naszego kalkulatora zapotrzebowania kalorycznego. Wystarczy wpisać wszystkie dane i kliknąć „Oblicz”!

Zapotrzebowanie kaloryczne – co to właściwie jest?

Zapotrzebowanie kaloryczne określa nasze dobowe zapotrzebowanie na kalorie w ciągu doby. Na zapotrzebowanie kaloryczne i jego wysokość składa się kilka podstawowych czynników.

Zapotrzebowanie kaloryczne organizmu to nic innego, jak nasze całkowite wydatki energetyczne w ciągu doby, na które składają się:

  • podstawowa przemiana materii, czyli dzienny wydatek energetyczny potrzeby do utrzymania podstawowych funkcji życiowych
  • termogeneza, czyli generowanie ciepła przez nasz organizm;
  • aktywność fizyczna oraz jej intensywność.

Co oznacza określenie BMR?

Nasz kalkulator BMR opiera się na Basal Metabolic Rate, czyli metabolizmie podstawowym, który określa podstawową przemianę materii, czyli dzienny wydatek kaloryczny potrzebny do utrzymania czynności życiowych w optymalnych warunkach bytowych. Kalkulator BMR pomaga określić dzienne zapotrzebowanie kaloryczne osoby, który przebywa w stanie spoczynku. Jednocześnie należy uwzględnić 12 godzinna przerwę od wysiłku fizycznego oraz ostatniego spożytego posiłku.

Osoba musi znajdować się również w stanie pełnego komfortu psychicznego oraz cieplnego, czyli w temperaturze około 24-25 stopni Celsjusza.  Dla średniej dorosłej osoby wskaźnik BMR wynosi 1 kcal/kg/godz, czyli w ciągu całej doby należy przyjąć przelicznik 24 kcal/kg/doba.

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Obliczenie zapotrzebowania kalorycznego jest bardzo proste za pomocą naszego kalkulatora BMR. Jednak jeżeli chcecie to zrobić sami to skorzystajcie ze wzorów Miffina lub Harrisa i Benedicta, które skutecznie pomogą wyliczyć Wam dzienne zapotrzebowanie na kalorie. W obu tych wzorach będziesz musiał wziąć pod uwagę swoją masę ciała, wzrost, płeć oraz wiek.

Oprócz tego należy uwzględnić poziom codziennej aktywności fizycznej, która znacząco wpływa na codzienny wydatek energetyczny. Powyżej wymienione dane należy uzupełnić o współczynnik aktywności fizycznej, który pozwoli nam na uzyskanie prawidłowego wyniku BMR. Dla zdrowych dorosłych osób należy uwzględnić następujące liczby we wzorze:

● siedzące tryb życia – 1,4
● umiarkowana aktywność fizyczna- 1,6
● aktywny tryb życia – 1,75
● bardzo aktywny tryb życia – 2,0
● wyczynowe uprawianie sportu – 2,4

Zdecydowanie łatwiej skorzystać jednak z kalkulatora BMR na FitRepublic, który uwzględnia wszystkie powyższe dane w obliczeniach i pozwoli w prosty sposób uzyskać wiarygodny wynik.

Sprawdź również nasze pozostałe kalkulatory: