pomysly na pobudzenie hormonu wzrostu

Jak pobudzić hormon wzrostu? 8 najlepszych sposobów


Hormon wzrostu jest niebywale ważny dla ludzkiego organizmu. Za co odpowiada? Co go produkuje? Jak działa? W jaki sposób pobudzić hormon wzrostu? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i na inne pytania, a więc najważniejsze szczegóły dotyczące GH!


Hormon wzrostu (HGH) – co to jest?

Hormon wzrostu to w skrócie GH, albo inaczej somatotropina. Jest to hormon polipeptydowy, a więc białkowy. Co ciekawe, jego poziom zależy od kilku kwestii, między innymi od wieku, płci, masy ciała, czy od naszej genetyki. Określa się go po pobraniu krwi z żyły łokciowej, robi się to aż kilkukrotnie.

Naturalny hormon wzrostu jest produkowany w przysadce mózgowej, a dokładnie w jej przednim płacie. Najsilniejszy poziom mamy w okresie dojrzewania. Niestety, ale po 30 roku życia możliwości organizmu spadają, dlatego też ciało wytwarza dużo mniej GH. Również nadmierny stres powoduje, taki sam efekt. Trzeba wiedzieć, że hormon wzrostu zbudowany jest z 191 reszt aminokwasowych.

Hormon wzrostu – jak działa?

Dla naszego ciała ważne są różne hormony, między innymi ten wzrostu. Działa on dość szeroko w ludzkim organizmie, bo wpływa na wiele funkcji, między innymi:

  • dba o dobry nastrój
  • dba o koncentrację
  • jest odpowiedzialny za wzrost tkanek
  • pozytywnie wpływa na kondycję skóry
  • wpływa na gospodarkę węglowodanową
  • pobudza przyrost masy ciała, do tego wzrost kości długich, a także narządów

Dodatkowo bierze udział w procesie:

  • podziałów komórkowych
  • syntezy białka
  • syntezie kwasów nukleinowych.

Hormon wzrostu działanie w skrócie:

  • stymuluje wzrost ciała
  • reguluje stan psychiczny
  • pobudza glikogenolizy w wątrobie
  • wpływa na gospodarkę tłuszczową, jak i na mineralną ciała.

Jak pobudzić hormon wzrostu? 10 najlepszych sposobów

Jak pobudzić hormon wzrostu? Istnieje naprawdę sporo naturalnych sposobów, które są w stanie podnieść GH, ponadto możesz stosować liczne środki. Poniżej znajdziesz kilkanaście pomysłów, które pozytywnie wpłyną na poziom tego hormonu:

1. Aktywność fizyczna

Nie można zapomnieć, że ruch powoduje, że ilość hormonu wzrostu wzrasta. Ważne jest jednak, aby trenować siłowo. W planie pojawią się 3 serie bądź więcej po 10-12 powtórzeń. Kluczem jest prawidłowe dobranie ćwiczeń, tak by angażowały do pracy duże grupy mięśniowe.

2. Sen

Aktywny tryb życia to połowa sukcesu, dlatego że należy zadbać o odpowiednią ilość snu i o regenerację organizmu. Najwięcej hormonu wzrostu ciało produkuje tuż po zaśnięciu, jak i przez kilka kolejnych godzin. To najlepszy trik na pobudzenie produkcji GH! 7-10 godzin snu to najkorzystniejszy okres, aby wypocząć. Warto również ograniczyć bodźce, które pogarszają jakość spoczynku, między innymi będzie unikanie ekspozycji na światło niebieskie.

  Aromaterapia olejkami eterycznymi - jak to wygląda w praktyce?

3. Dieta

Sposób naszego żywienia jest kolejnym elementem, który może pobudzać hormon wzrostu. Zbilansowanie posiłków jest ważne, dlatego zadbaj o odpowiednią dawkę białka, bowiem za mała ilość negatywnie wpływa na stan GH. Co jeszcze pomoże? Nasze menu musi bazować na węglowodanach złożonych, bo te proste wpływają na skoki insuliny, które przeciwdziałają produkcji hormonu wzrostu. Warto decydować się również na przerywany post, czyli w skrócie IF, bo dzięki niemu możemy korzystnie wpłynąć na produkcję właśnie tego hormonu. Stawiaj też na pokarmy bogate w witaminę C i te z grupy B.

Zależy Ci na pobudzeniu hormonu wzrostu? Dobra będzie suplementacja. Można wybrać, na przykład:

  • ZMA, czyli środek łączący cynk, magnez oraz witaminę B6. Ten produkt polepsza jakość snu, dodatkowo zwiększa koncentrację, wytrzymałość oraz regeneracje organizmu. To wszystko powoduje, że pobudzamy hormon wzrostu.
  • Boostery HGH, które w połączeniu z odpowiednimi treningami dają nam naprawdę spektakularne efekty, gdy mowa o rozroście masy mięśniowej. Dodatkowo redukujemy tkankę tłuszczową.

Jakie produkty zawierają hormon wzrostu? Oczywiście suplementy, które skrywają w sobie takie składniki, jak:

1. Arginina

To aminokwas endogenny, który występuje w mięsie, głównie w drobiu oraz w rybach. Ludzki organizm jest w stanie go wytworzyć z białek, ponadto z innych składników odżywczych. W dni treningowe przyjmujemy 3-8 g argininy, ale porcja zależy od stopnia zaawansowania, do tego od wagi. Arginina stymuluje nie tylko wyższy poziom hormonu, bo bierze także udział w wielu procesach, między innymi stymuluje czynność nerek.

2. Lizyna

To aminokwas egzogenny, a więc ludzki organizm nie jest w stanie go samodzielnie wytworzyć. Pozyskamy go z pożywienia, między innymi z nabiału, mięsa, czy z roślin strączkowych. W duecie z argininą lizyna powoduje, że hormon wzrostu jest wyższy.

3. L-Glutamina

To aminokwas, który jest amidem kwasu glutaminowego. Występuje w krwi i w mózgu, do tego pojawia się w suplementach. Naturalnie znajdziemy go, między innymi w białkach zwierzęcych, a także tych roślinnych. Co ważne, 2g L-Glutaminy mogą podnieść hormon wzrostu nawet o 78%!

4. Melatonina

To hormon wydzielany po zapadnięciu zmroku. Suplementacja tego składnika to będzie dobra opcja dla osób, które mają problemy ze snem. Ten składnik nie tylko ułatwia zasypianie, ale i pozwala poprawić jakość spoczynku. Zasypiamy krócej, a śpimy dłużej. Melatonina przyjęta miej więcej 30 minut przed pójściem do łóżka pozwala zyskać lepszy poziom hormonu wzrostu. Wystarczy 5 g, aby odczuć różnicę w wysypianiu.

  Odmień swoje oblicze w prosty i skuteczny sposób

5. GABA

To kwas gamma-aminomasłowy. On poprawia jakość snu, do tego pozytywnie wpływa na wydzielanie prolaktyny, jak i hormonu wzrostu. U sportowców dodatkowo pomaga budować masę mięśniową oraz skraca czas regeneracji organizmu.

Co jeść aby pobudzić hormon wzrostu?

Naturalny hormon wzrostu można pobudzić poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Postaw przede wszystkim na produkty bogate w witaminę C, a także te z grupy B. Warto również spożywać sporo białka, bowiem to źródło leucyny. W menu pojawi się wobec tego chudy drób, ryby, jajka oraz warzywa strączkowe.

Większe stężenie GH zapewni przemyślane menu. Unikaj węglowodanów prostych i tych o wysokim indeksie glikemicznym zamiast tego wybieraj tylko te złożone, czyli pieczywo pełnoziarniste, otręby i rozmaite kasze. Należy pamiętać iż dieta wysoko węglowodanowa nie sprzyja rośnięciu hormonu wzrostu! Zadbaj ponadto o odpowiednią dawkę białka w swoim jadłospisie, najlepiej aby pochodziło ze źródeł roślinnych, jak i ze zwierzęcych. Nie można zapominać ponadto o tłuszczu, bo przecież hormony jego potrzebują.

Poniżej znajdziesz listę artykułów spożywczych, które podnoszą poziom hormonu wzrostu:

  • wołowina
  • warzywa strączkowe
  • ryby
  • olej kokosowy.

Jedz w ciągu doby 4-7 niewielkich posiłków, które będą zawierać:

  • około 30% białka
  • 40-45% węglowodanów złożonych
  • 25-30% tłuszczu.

Kluczowe jest, aby po zakończonej aktywności fizycznej wstrzymać się z jedzeniem, a więc pić na początku tylko i wyłącznie samą wodę. Dzięki temu hormon wzrostu utrzyma się więcej aż 1-2 godziny dłużej. Jeśli za szybko spożyjemy danie to nastąpi wyrzut insuliny, a przecież to zablokuje produkcję GH, więc powstanie błędne koło.

Kiedy warto pobudzać hormon wzrostu?

Pobudzanie hormonu wzrostu stosuje się w kilkunastu przypadkach, na przykład, gdy:

  • w okresie dojrzewania nasz organizm nie wytwarza wystarczającej ilości, dlatego ciało nie jest w stanie się prawidłowo rozwijać
  • pojawia się problem z podniesieniem masy mięśniowej, jak i siły
  • u osób dorosłych pojawiły się poważnie niedobory.

Sportowcy decydują się na suplementację hormonu wzrostu, dlatego że zależy im na wzmacnianiu, a także na budowaniu masy mięśniowej. Dodatkowo, w ten sposób zapobiegają urazom podczas treningu.

Czego unikać, aby nie obniżać poziomu hormonu wzrostu?

Jeśli zależy Ci na dobrym poziomie hormonu wzrostu musisz pamiętać o kilku kwestiach. Czasami nie mamy pojęcia, że one wpływają na ten parametr. Poniżej znajdziesz skuteczne porady, jak unikać obniżania GH wprowadzając drobne zmiany do swojej codzienności:

  • regularnie uprawiaj sport o dużej ilości powtórzeń, ale o średniej bądź o wysokiej intensywności
  • zadbaj o dobrej jakości sen, bo głęboka faza powoduje zwiększenie produkcji GH
  • zadbaj o odpowiednią ilość tkanki tłuszczowej, bowiem za dużo zaburza produkcję hormonu wzrostu, czasem konieczna staje się redukcja
  • ogranicz spożywanie węglowodanów prostych, dlatego że one powodują duży wyrzut insuliny, a to z kolei obniża produkcje GH, zamień je na złożone warianty
  • przerywany post pozwala unikać nagłych skoków insuliny, zacznij go wieczorem około 18
  • stosuj odżywki białkowe, a więc sprawdzone źródło aminokwasów
  • zapomnij o nocnym objadaniu się, dlatego że to powoduje kłopoty ze snem, jak i niekontrolowany wyrzut insuliny
  • oczyść wątrobę, dzięki temu zwiększysz produkcję GH.
  Kroplówki witaminowe to przyszłość suplementacji!

Próbuj wdrożyć w swoje życie kilka wyżej opisanych rozwiązań, a poziom hormonu wzrostu będzie lepszy, dzięki temu że naturalnie wzrośnie.

Czy pobudzanie hormonu wzrostu u nastolatków jest bezpieczne?

Nadmiar, jak i za niski poziom hormonu wzrostu nie jest dobry. U dzieci oraz u nastolatków norma wynosi 10-30 µg/l. Niedobór powoduje rozwój karłowatości, a nawet charłactwa. Natomiast za duży wskaźnik prowadzi do gigantyzmu.

Pobudzanie GH w przypadku nastolatków pod czujnym okiem lekarza jest bezpieczną metodą. To tak naprawdę ostateczność, gdy inne opcje zawiodą. Podaje się tutaj głównie zastrzyki preparatu rekombinowanego ludzkiego hormonu wzrostu. Zaczyna się od najmniejszych dawek, stopniowo je zwiększając. Chodzi o to, aby nie podać za dużych porcji, bo wtedy są niebezpieczne dla zdrowia.

Terapia u dzieci oraz u nastolatków mająca za zadanie pobudzić hormon wzrostu może mieć skutki uboczne. Występują one niezmiernie rzadko u niewielkiego odsetka, gdy wszystko kontroluje lekarz. Zazwyczaj to wymioty, zaburzenia widzenia, czy też bóle głowy oraz nudności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.