kobieta z awokado

Awokado a odchudzanie – czy powoduje tycie?


Awokado mimo iż pochodzi głównie z Meksyku i Ameryki Południowej jest łatwo dostępne w Polsce. Ten nieco egzotyczny produkt ma liczne wartości odżywcze. Czy sprawdza się podczas kuracji odchudzającej? Czy można jeść awokado na diecie? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i na inne pytania!


Awokado – wartości odżywcze

Awokado rośnie na drzewach tylko i wyłącznie w klimacie tropikalnym. W środku ma dużą pestkę i zielonkawy miąższ, a na wierzchu chropowatą skórkę, która w zależności od odmiany jest zielonkawa, albo czarna. Ten egzotyczny produkt posiada wiele wartości odżywczych, między innymi kumuluje w sobie:

  • witaminę K
  • witaminę C
  • witaminę B5
  • witaminę B6
  • kwas foliowy
  • potas
  • wapń
  • fosfor.

To będzie bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także aminokwasów. Dzięki temu awokado wykazuje:

  • właściwości przeciwzapalne
  • wspiera układ immunologiczny
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • obniża ciśnienie krwi
  • zapobiega wadom wrodzonym płodu
  • spowalnia proces starzenia
  • niweluje ból głowy
  • poprawia pracę mózgu
  • chroni wzrok
  • działa antyoksydacyjnie
  • wspomaga pracę układu trawiennego
  • pomaga w walce z miażdżycą
  • pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosów oraz paznokci.

Ciekawostką jest fakt iż nie tylko środek, a więc zielonkawy miąższ awokado ma cenne właściwości, ale również sama pestka, którą większość osób niestety, ale wyrzuca. Ten element także nadaje się do jedzenia. Wystarczy podsuszyć na słońcu przez 2-3 dni, a potem rozbić młotkiem i zmielić na pył – utłuc w moździerzu, wykorzystać blender lub tarkę. Taki proszek może być dodatkiem do wielu dań.

Koniecznie przeczytaj  Pokrzywa na odchudzanie - czy działa? Efekty i właściwości

Co skrywa pestka? Przede wszystkim masę błonnika. Właściwości pestki są mocno zbliżone do tych, jakie posiada zielona herbata, czyli jeden z naturalnych spalaczy tłuszczu. Mało tego antyoksydanty są większe niż w przypadku samego miąższu awokado.

awokado

Awokado a odchudzanie

Awokado właściwości odchudzające są niezaprzeczalne, dlatego aż tyle się o tym mówi. Nie można jednak zapomnieć, że ten gruszkowaty owoc w połówce średniego okazu ma miej więcej 160 kcal, czyli w około 100 gramach – 169 kal. Co ważne mocno syci, dlatego też doskonale sprawdza się na diecie, bo nie odczuwamy głodu przez dłuższy czas. Co więcej zawiera w sobie niewiele cukru, dlatego jego ładunek glikemiczny jest bliski zeru. Mało tego, to bogactwo błonnika, wobec tego zmniejsza chęć na podjadanie. Zaspokaja on prawie połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik!

Jeśli dobrze zbilansujemy nasze menu mimo wysokiej kaloryczności możemy sięgać po awokado. To dobre źródło kwasów tłuszczowych, których organizm potrzebuje.  W czasie kuracji odchudzającej zmniejszamy ich dawkę, ale nie można ich absolutnie pomijać! Oczywiście awokado w diecie jest dopuszczalne, choć w zdrowych granicach z racji ilości kalorii.

Koniecznie przeczytaj  Jak ujędrnić brzuch? 12 sposobów na ujędrnienie brzucha

Awokado – właściwości odchudzające

Awokado odchudzanie może wspomóc o ile nasza dieta jest prawidłowo skomponowana, ponadto gdy mamy deficyt kalorii (jemy mniej niż potrzebuje nasz organizm), a także pojawia się systematyczny wysiłek, a więc ruch. Nie możemy liczyć, że tylko spożywanie tego składnika zmieni wyznacznik wagi i zapewni nam spadek masy ciała.

Awokado właściwości odchudzające:

  • zapewnia efekt sytości na długo
  • zapobiega podjadaniu, dlatego łatwiej zmieścić nam się w wyznaczonym dziennym limicie kalorii
  • ma sporo cennego błonnika, który usprawnia proces trawienia
  • ma niewiele węglowodanów, a aż 80% z nich to błonnik
  • ma sporo witamin oraz innych wartości odżywczych.

Jak jeść awokado?

Wbrew pozorom awokado ma wszechstronne zastosowanie w kuchni, bowiem może być składnikiem dań na słodko, jak i tych wytrawnych. Wystarczy dojrzały owoc przeciąć na pół wzdłuż i za pomocą łyżeczki wyciągnąć miękki miąższ. Wiele osób również go kroi, na przykład w kostkę lub w półplasterki. Należy pamiętać, że środek bez pestki szybko ciemnieje!

Tak naprawdę awokado można jeść na surowo, choć pieczone też zachwyca smakiem. Mrożone w formie lodów daje orzeźwienie, tak samo jak te dodane do chłodnika. Awokado w diecie może pojawić się w postaci guacamole. Jak przygotować takie danie? Duże awokado rozdrabniasz na gładką, jedwabistą masę, do tego wrzucasz posiekaną cebulkę, czerwoną ostrą papryczkę, albo klasyczną odmianę, ponadto ząbek czosnku oraz odrobinę soli i soku z cytryny. To doskonały dodatek do pieczywa, albo do surowych warzyw pokrojonych w słupki. Możesz stosować również, jako pastę do kanapek, czy do placków w wersji wytrawnej.

Koniecznie przeczytaj  Jak przestać jeść słodycze? Skuteczne rady

Co ważne awokado na diecie może zastąpić nam tradycyjne masło i inne smarowidła do pieczywa. Wypełnij nim również jajka, czy warzywa, albo jedz zamiast klasycznych ziemniaków. Dodawaj ponadto do koktajli spożywanych, na przykład na drugie śniadanie.

Pokrojone awokado wyśmienicie pasuje do jajek w każdej możliwej postaci, do tego dodawaj do pomidorów, orzechów, sałat, makaronów, a nawet do owoców, między innymi bananów. Sprawdzi się także w towarzystwie serów, owoców morza, czy pieczarek. Możliwości są ogromne, nie przesadzaj jednak ze spożywaną ilością!

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *