uprawianie sportu w ciazy

Ciąża a uprawianie sportu – co musisz wiedzieć?

Artykuł zaktualizowany


Pozytywny wynik testu ciążowego wcale nie równa się rezygnacji z uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie, odpowiednio dobrany rodzaj aktywności fizycznej może przynieść wiele korzyści dla mamy oraz dziecka. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak uprawiać sport w czasie ciąży.


Korzyści płynące z uprawiania sportu w czasie trwania ciąży

Jeżeli tylko nie występuje przeciwwskazanie ze strony lekarza, umiarkowany ruch w trakcie oczekiwania na dziecko niesie wiele pozytywnych skutków. Konieczne jest jednak zachowanie odpowiedniego bezpieczeństwa i ostrożności. Ważne, aby słuchać swojego ciała i nie robić niczego na siłę.

Sport w czasie ciąży wzmacnia mięśnie i pomaga w łagodzeniu bólu kręgosłupa, który bardzo często doskwiera przyszłym mamom. Dodatkowo aktywność fizyczna pobudza krążenie krwi i metabolizm. Dzięki temu może ona zmniejszyć nudności i zawroty głowy. W okresie oczekiwania na dziecko wiele kobiet boryka się z nadmiarem gromadzonej wody w organizmie. Aktywność fizyczna może pomóc w jej redukcji. Kolejna ważna korzyść płynąca z uprawiania sportu to dotlenienie organizmu.

  Zimowy niezbędnik: kremy z filtrami przeciwsłonecznymi

Jakie sporty są wskazane dla kobiet w trakcie ciąży?

Sporty wytrzymałościowe są odpowiednie dla kobiet oczekujących dziecka. Pomagają redukować wyjątkowo niewskazany w czasie ciąży stres, a także dodają energii. Wyjątkowo dobrym wyborem jest aktywność fizyczna we wodzie, ponieważ nie obciąża ona stawów, a jednocześnie aktywuje wszystkie grupy mięśni. Dobrym pomysłem są również spacery na świeżym powietrzu oraz jazda na rowerze. Zwolenniczki biegania mogą pozostać aktywne w tym zakresie do 3 miesiąca ciąży, ale konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiednie obuwie amortyzujące.

Na co należy zwrócić uwagę podczas wykonywania ćwiczeń w ciąży?

Ciąża to czas, w którym organizm jest znacznie obciążony. Lekkie ćwiczenia są wskazane, ale te zbyt intensywne mogą zagrozić ciąży. W jej trakcie, za sprawą hormonów, więzadła i stawy stają się znacznie elastyczniejsze. Może to prowadzić do kontuzji jak skręcenia stawów. Z tego powodu nie należy przesadzać z dynamicznością wykonywanych ćwiczeń. Należy również pamiętać, że po 20 tygodniu ciąży nie powinno się wykonywać ćwiczeń na proste mięśnie brzucha. Niezwykle ważne w tym okresie jest zadbanie o odpowiednią dietę, nawodnienie oraz odpowiedni odpoczynek.

  Co powinno znaleźć się w klubie fitness?

Z jakich sportów powinny zrezygnować kobiety w ciąży?

W trakcie ciąży należy bezwzględnie zrezygnować ze sportów ekstremalnych jak wspinaczka czy nurkowanie, a także wszelkich sportów walki. Koniecznie jest również unikanie aktywności wymagających gwałtownych ruchów, a także podnoszenia ciężarów. Nie wskazane jest także długodystansowe szybkie bieganie. Ostanie miesiące ciąży to czas zarezerwowany jedynie dla lekkich nieobciążających aktywności jak spacer, joga i pilates.

Warto pozostać aktywną w czasie oczekiwania na dziecko

Ciąża nie jest chorobą i nie wyklucza podejmowania aktywności fizycznej. Trzeba ją jednak wykonywać z zachowaniem odpowiednich środków bezpieczeństwa. Intensywność i częstość ćwiczeń należy zmniejszać wraz z postępem ciąży, a plan treningowy skonsultować z lekarzem lub specjalistą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.