ćwiczenia z trenerem personalnym

Czy współpraca z trenerem personalnym jest potrzebna do prawidłowego rozwoju?

Czy współpraca z trenerem personalnym jest potrzebna do prawidłowego rozwoju?

Coraz częściej decydujemy się na zmiany w swoim życiu, korzystamy z siłowni i wykazujemy większe zainteresowanie zdrowym odżywianiem. Wielu z nas dodatkowo korzysta z usług trenerów personalnych. Bardzo ważne jest jednak, by podejmując taką współpracę, mieć pewność, że wybraliśmy osobę z odpowiednią wiedzą, kwalifikacjami i umiejętnościami.

Po czym więc poznać, że mamy do czynienia z profesjonalistą? Jak wygląda trening personalny i czy warto zdecydować się na współpracę z trenerem? Jak przebiega pierwsze spotkanie? Ile kosztuje trening personalny? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w tym artykule! Sprawdź koniecznie!

Dlaczego warto podjąć współpracę z trenerem personalnym i ile to kosztuje?

Trener personalny powinien być osobą, która zna się na swoim zawodzie, a zdobytą wiedzę może potwierdzić zarówno dyplomami oraz certyfikatami, jak i umiejętnościami praktycznymi. Posiada on również wiedzę w zakresie prawidłowego żywienia, suplementacji czy fizjologii wysiłku. Musi umieć m.in. ocenić poziom kondycji podopiecznego, dostosować plan do jego możliwości oraz edukować i wspierać na każdym etapie współpracy podczas dążenia do osiągnięcia wymarzonej sylwetki.

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak praca z trenerem personalnym może wpłynąć na twoje wysiłki na siłowni? Współpracując z taką osobą, efekty przyjdą znacznie szybciej, a trening będzie bezpieczny. Trener personalny na bieżąco koryguje błędy, które wykonujesz podczas ćwiczeń. Jest on także motywatorem. Razem z nim osiągniesz wyznaczone indywidualnie cele, a on będzie dodawał ci otuchy na każdym etapie pracy. Trener dobiera także zestaw ćwiczeń i ich intensywność do twoich umiejętności, co ma nieoceniony wpływ na wyniki.

Ile kosztuje trening personalny?

Cena treningu personalnego zazwyczaj podawana jest na stronach internetowych trenerów. W zależności od pakietu i ilości treningów w nim zawartych może wynosić, np. od 140 zł za pojedynczy trening do ponad 1000 zł za pakiet 12 treningów. Inwestycja w wiedzę i umiejętności trenera personalnego jest jednak niewątpliwie inwestycją w siebie i swoje zdrowie!

  Będziesz spać pod namiotem? Przygotuj sobie akcesoria do spania!

sztanga

Treningi personalne – inne zalety treningu personalnego ze specjalistą

Trener personalny pomaga nam:

  • w nauce prawidłowej techniki (jeżeli będziemy ćwiczyć, wykorzystując złą technikę, możemy narazić się na poważne kontuzje. Przykładowo, nieprawidłowo wykonywany martwy ciąg czy przysiad może skutkować uszkodzeniem kręgosłupa),
  • w prawidłowym, zdrowym i zbilansowanym odżywianiu,
  • jest pomocny w wyznaczaniu długoterminowych, realistycznych celów,
  • trener personalny dba też o zdrowie psychiczne klienta,
  • na każdym etapie treningu dobiera odpowiednie ćwiczenia progresywne,
  • dzięki niemu jesteśmy w stanie w znacznie krótszym czasie osiągnąć lepsze wyniki,
  • zadba także o bezpieczeństwo oraz o to, abyśmy nie nabyli kontuzji podczas treningów.

Pierwszy trening personalny – co musisz wiedzieć?

Wielu z nas udając się na swój pierwszy trening, zastanawia się, co zabrać ze sobą na siłownię. Pamiętaj przede wszystkim o stroju sportowym i wygodnych, sportowych butach. Zabierz ze sobą ręcznik, wodę niegazowaną oraz dużo pozytywnej energii i zaangażowania, które przydadzą się podczas wspólnego trenowania!

Przed swoim pierwszym treningiem personalnym zastanów się, co chcesz osiągnąć i czego oczekujesz od swojego trenera. Może chcesz zgubić nadprogramowe kilogramy, a może wręcz odwrotnie, chcesz przybrać na masie mięśniowej albo też poprawić wydolność i włączyć do swojego życia więcej ruchu z uwagi na siedzący tryb pracy?

Trener personalny Jakub Lenart, który działa w Krakowie, zaznacza, że podczas treningu niezwykle istotne jest wzięcie pod uwagę również aspektu zdrowotnego. Zauważa, że w czasie treningu warto pracować nie tylko nad kształtowaniem sylwetki i rozbudowywaniem masy mięśniowej czy zredukowaniem tkanki, ale także nad prawidłową postawą ciała. To sprawi, że pozbędziemy się bólu pleców, karku czy kolan.

Jak wygląda pierwszy trening personalny?

Pierwsze spotkanie nieco różni się od kolejnych. To okazja na poznanie metod treningowych twojego przyszłego trenera personalnego. On z kolei będzie mógł ocenić twoje możliwości. Na pierwszym spotkaniu trenerzy zwracają szczególną uwagę na technikę wykonywanych ćwiczeń, przeprowadzają testy i określają poziom startowy klienta.

W pierwszej kolejności dowiesz się też jak używać poszczególnych maszyn i sprzętów oraz jak trenować, by osiągnąć zamierzone rezultaty.

rozgrzewka przed treningiem na biezni

Każde zajęcia rozpoczynają się od rozgrzewki (rozgrzewka przygotowuje nasze ciało do wysiłku), a dopiero po niej przystępujemy do wykonywania ćwiczeń właściwych. Po treningu również należy przeznaczyć kilka minut na rozciąganie mięśni.

Ile trwa trening personalny i jak często go odbywać?

Czas trwania treningu personalnego zazwyczaj wynosi 60 minut. Pierwszy, darmowy trening może być nieco krótszy (30-40 min). Po pewnym czasie, gdy będziemy już bardziej doświadczeni, możemy rozgrzewać się samodzielnie około 15 minut przed zajęciami.

  Nauka windsurfingu - czy warto się jej podjąć?

Oprócz realizacji planu treningowego dobry trener personalny kontroluje nasz progres, sprawdza, czy wykonywanie poszczególnych ćwiczeń przebiega prawidłowo, a także oferuje podopiecznym doradztwo żywieniowe i stały kontakt telefoniczny.

Będąc osobą początkującą, często zastanawiamy się również, ile treningów w tygodniu powinniśmy wykonać. Wszystko zależy jednak od ustalonych celów, budżetu oraz naszych możliwości i czasu, jaki możemy przeznaczyć na trening. Najczęściej zaleca się treningi 3 razy w tygodniu. To sprawi, że nasz organizm będzie miał czas, by się zregenerować, a my nauczymy się regularności i systematyczności.

Można jednak ćwiczyć więcej lub mniej. Zdarza się, że niektórzy klienci decydują się na jeden trening w tygodniu. Wtedy trener koryguje błędy i ustala z podopiecznym dalszy plan działania. Resztę pracy trzeba wykonywać samodzielnie. Inną ciekawą opcją są też konsultacje online.

Przed pierwszym treningiem niezbędna będzie konsultacja treningowa. Co to jest i z czego się składa?

Pierwsze treningi zawsze powinny rozpoczynać się od konsultacji. Dla dobrego trenera personalnego istotna będzie informacja na temat twojego poziomu aktywności fizycznej w pracy i poza nią oraz poziomu stresu i rytmu dobowego. Dla trenerów bardzo ważna jest również wiedza na temat dotychczasowej diety każdego klienta. Nie ulega wątpliwości, że przygodę z treningami trzeba zacząć od odpowiednio zbilansowanych posiłków.

Zanim rozpoczniesz swoje pierwsze zajęcia z trenerem personalnym, przeprowadzi on z tobą też wywiad medyczny i ustalicie cele treningowe. Trener dokona twoich pomiarów i sprawdzi ruchomość stawów oraz podstawowe wzorce ruchowe. Będzie to również możliwość na zadanie wszystkich pytań. Pierwsza konsultacja z trenerem najczęściej jest bezpłatna.

Jak wygląda wywiad medyczny?

Najpierw trener osobisty będzie chciał poznać stan twojego zdrowia. To pozwoli mu wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do konkretnego wysiłku fizycznego i uprawiania sportu.

Może więc zapytać o problemy z układem krążenia, dlatego, jeżeli chorujesz np. na arytmię czy nadciśnienie, koniecznie poinformuj o tym osobę prowadzącą treningi. Przypomnij sobie również czy przechodziłeś jakieś kontuzje, czy miałeś złamane kończyny lub jakiekolwiek inne problemy związane z układem ruchu.

mężczyzna ćwiczący na siłowni

Poinformuj trenera o problemach z tarczycą, o cukrzycy i innych chorobach przewlekłych. Osoby, które prowadzą treningi personalne, będą też pytać o bóle stawów czy bóle pleców. Warto więc przejrzeć swoją historię medyczną. Pamiętaj też, by powiadomić trenera personalnego o swoim ewentualnym stażu na siłowni.

Wywiad medyczny to niezwykle istotny punkt pierwszego spotkania. Zawsze bądź szczery ze swoim trenerem.

  Co powinno znaleźć się w klubie fitness?

Ustalanie celów treningowych i pomiary efektów

Rozpoczynając trening personalny, należy też określić swoje cele treningowe. Muszą być one mierzalne, realne, terminowe i istotne. Trener powinien je zrewidować i urealnić, ale nie może narzucać ci konkretnych rozwiązań związanych z twoim docelowym wyglądem.

Kontrola efektywności pracy jest kolejnym bardzo ważnym elementem całego procesu treningowego. Umożliwia nam ona sprawdzanie, jakie korzyści przynosi nam obecnie wprowadzony plan treningowy. Na tej podstawie można go także zoptymalizować.

W zależności od potrzeb trener może zmierzyć nasze obwody, ustalić wagę wyjściową i wykonać analizę składu ciała. Z pomocą tego ostatniego parametru ustalimy zawartość tkanki tłuszczowej i mięśniowej oraz poziom wody w organizmie. Taki pomiar jest szybki i nieinwazyjny, a daje szeroki obraz naszej obecnej sylwetki.

Trenerzy sprawdzają także mobilność stawów, wzorce ruchowe oraz ewentualne krzywizny kręgosłupa. To niezwykle istotne wówczas, gdy podopieczny skarży się na bóle pleców, które mogą wynikać z nieprawidłowej postawy.

Trener personalny – jak rozpoznać, że pracujemy z profesjonalistą?

Trener personalny potrafi uczyć swoich podopiecznych. Zależy mu na tym, by klienci osiągali zadowalające efekty, dba o szczegóły, jest skupiony na swojej pracy i zauważa najdrobniejsze mankamenty w technice ćwiczeń, co sprawia, że może je na bieżąco korygować.

Jest w stanie motywować nas na treningach. Umie dobrać ćwiczenia mobilizacyjne i aktywacyjne tak, by cały plan treningowy przebiegał prawidłowo. Monitoruje efekty i odpowiada na wszelkie pytania oraz wątpliwości podopiecznego.

Dodatkowo dostosowuje ćwiczenia do sprawności, stanu zdrowia i możliwości osoby ćwiczącej. Nieodłącznym elementem efektywności treningów jest także zdrowa dieta, w której trener powinien nas wspierać. Trener musi też umiejętnie podchodzić do kwestii psychologicznych, oferując wsparcie i rozmowę.

kobieta ćwicząca na siłowni z trenerem

Podsumowując, zanim rozpoczniemy współpracę z trenerem, pamiętajmy więc, by przygotować informacje o stosowanych dietach, stażu na siłowni, o przebytych kontuzjach i chorobach oraz zastanówmy się, jakie mamy oczekiwania względem trenera. To z pewnością usprawni nasz kontakt i przyczyni się do osiągania lepszych efektów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *