owoce

Jakie owoce na odchudzanie? 18 owoców przydatnych na diecie


Kiedy rozpoczynamy kurację odchudzającą musimy dokonać pewnych zmian w naszym codziennym jadłospisie. Niektóre produkty są pożądane, a inne wręcz przeciwnie, absolutnie zakazane. Jakie owoce spożywać, a których lepiej nie jeść? Sprawdź koniecznie!


Owoce – czy są zdrowe?

Należy pamiętać, że owoce są zdrowe, ale nie można przesadzać z ich ilością. Dlaczego? Skrywają one cukier owocowy, a więc fruktozę. On w dużej porcji nie jest zalecany, nie tylko ze względu na wpływ na sylwetkę, ale i na nasze zdrowie. Mimo to umiarkowana porcja owoców na talerzu będzie mile widziana, ponieważ dostarczy organizmowi sporo witamin, mikroelementów, jak i błonnika. To potrzebne dla naszego ciała składniki. Wobec tego nie można rezygnować z owoców całkowicie, nawet będąc na diecie.

Jakie owoce wspomagają odchudzanie?

Owoce w menu odchudzającym mogą przynieść wiele pożytku zarówno dla sylwetki, jak i dla naszego zdrowia. To doskonały zamiennik dla słodyczy oraz odpowiedni wybór na przekąskę, czy smaczny dodatek do wielu dań. Warto jednak ograniczać ich spożywanie, a także wybierać konkretne odmiany owoców, które wspomogą proces odchudzania. Należy zdecydować się na produkty o niskiej zawartości cukru.

Za to te z dużą dawką błonnika gwarantuje uczucie sytości na dłużej. To pokazuje, że owoce są naprawdę potrzebne w zbilansowanej zdrowej diecie. Postaw na te surowe, najlepiej na sezonowe, zwłaszcza te o kwaskowatym posmaku, czyli na:

  • porzeczki
  • truskawki
  • jabłka
  • jagody
  • jeżyny
  • maliny
  • kiwi
  • śliwki suszone
  • cytrusy
  • gruszki
  • borówki
  • poziomek
  • truskawek
  • porzeczek
  • malin

Co ciekawe niektóre z owoców posiadają właściwości odchudzające, bo wspomagają dodatkowo zbijanie wagi i spalanie tłuszczu, więc są jak najbardziej pożądane w diecie. Będzie to między innymi:

  • opuncja figowa – hamuje uczucie głodu, poza tym ma działanie odtruwające
  • grejpfrut – pobudza spalanie tłuszczu, do tego usprawnia przemianę materii i obniża poziom cukru we krwi
  • papaja – przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej oraz białek, mało tego poprawia proces trawienia.

Najważniejszy jest umiar, a także zachowanie ujemnego bilansu kalorycznego. To klucz do sukcesu podczas odchudzania. Wobec tego można pozwolić sobie na różne owoce, ale w rozsądnej dawce, na przykład jedynie jako jeden z elementów koktajlu, czy dodatek do omleta. Niestety, ale sporo rodzajów ma wysoki poziom indeksu glikemicznego, czyli kumulują wiele cukrów prostych. Na nie trzeba bardzo uważać!

Pamiętaj, że mrożone owoce mają zdecydowanie mniej odżywczych substancji niż świeże produkty. Co więcej bardziej dojrzałe okazy kumulują w sobie więcej kalorii, dlatego lepiej wybierać te mniej rozwinięte. Owoce najkorzystniej jeść rano i w godzinach popołudniowych, czyli w pierwszej połowie doby, dzięki temu organizm ma szansę je szybko strawić. Równie dobrze można spożyć je przed lub tuż po treningu. Tutaj jednak liczy się dobre zbilansowanie posiłku oraz odpowiednia porcja poszczególnych składników.

Dieta a owoce – jakie są na niej zakazane?

Owoce z wysoką dawką cukru powodują podniesienie poziomu insuliny we krwi, a to skutkuje chwilowym tylko zaspokojeniem apetytu. Trzeba uważać zatem na banany, figi oraz suszone daktyle, bo one mają sporo kalorii! Wobec tego nawet taka mała przekąska może być tucząca, podobnie jak koktajle owocowe i soki. Absolutnie zrezygnuj z owoców w puszkach w słodkich syropach, bo tu dodatkowo znajdziesz masę cukru.

W zależności od typu owoców mamy zupełnie inną wartość węglowodanów, błonnika, cukru, a nawet tłuszczu. W czasie kuracji odchudzającej należy ograniczyć spożywanie przede wszystkim:

  • owoców suszonych (kandyzowane mają niepotrzebny cukier, czasem nawet i jeszcze olej)
  • fig
  • awokado
  • melona
  • winogron
  • mango
  • brzoskwini
  • nektarynek
  • ananasa
  • czereśni

Nie oznacza to jednak, że trzeba je całkowicie wyeliminować z naszej diety. Spożyte w niewielkiej ilości, na przykład tylko raz na jakiś czas nie spowodują wielkiej szkody w czasie kuracji odchudzającej, a mogą być jej urozmaiceniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *