kobieta przytyla przez efekt jojo

Efekt jo-jo – co to jest i jak go uniknąć? Praktyczne porady


U wielu osób w dość krótkim czasie po zakończeniu diety pojawia się efekt jo-jo. Co to jest? Jak go uniknąć? Koniecznie przeczytaj nasze praktyczne porady!


Efekt jo-jo – co to takiego?

Efekt jo-jo jest to cykliczne chudnięcie, a następnie szybkie przybieranie na wadze. Głównym powodem jest korzystanie z restrykcyjnych diet, brak aktywności fizycznej, jak i powrót do starych, niezbyt dobrych nawyków żywieniowych. Osoby, które chcą pozbyć się nadprogramowych kilogramów w dość krótkim czasie, niestety, ale są bardzo narażone na to zjawisko. Dotyka ono masę ludzi, którzy kończą stosować dietę.

Efekt jo-jo pojawia się najczęściej w przeciągu 5 miesięcy od odstawienia zdrowych nawyków. Co kluczowe, w tym okresie przybieramy na wadze o około 10% w stosunku do wyniku osiągniętego w trakcie  odchudzania. Na początku to wolny proces i możemy nie dostrzec go od razu, ponieważ dopiero z czasem mocno widać dodatkowe kilogramy. Ubrania stają się za ciasne, pojawiają się wystające boczki. Dlaczego się tak dzieje? Organizm gromadzi tkankę tłuszczową na „ciężkie czasy”, czyli na kolejne restrykcyjne diety. Ten efekt nie jest dobry dla zdrowia psychicznego, a także fizycznego. Zdecydowanie osłabia naszą motywację i zmniejsza szansę na powrót do zdrowych nawyków, bo uważamy, że to nie przynosi pożądanego rezultatu. 

Główne przyczyny efektu jo-jo to przede wszystkim:

  • stosowanie restrykcyjnych diet, na przykład monotonnej monodiety. Bardzo ubogie, wręcz drastyczne wytyczne, ale przynoszące w dość krótkim okresie sporą utratę kilogramów.
  • Głodówki – unikanie jedzenia może wyniszczyć organizm, a także nas osłabić.
  • Zbyt szybka utrata wagi – nasz organizm nie jest w stanie przystosować się do takiego tempa spadku kilogramów.
  • brak aktywności fizycznej – zapominamy, jak ważny jest ruch. Ma on ogromny wpływ na nasze ciało, mocno wspomaga zbijanie nadprogramowych kilogramów.
  • Wracamy do starych nawyków żywieniowych – głównie jemy za dużo, poza tym często również niezdrowe produkty oraz te tłuste.

To wszystko powoduje, że nasz organizm stara się zrobić zapasy, a co za tym idzie, waga pokazuje znaczący wzrost kilogramów. To także może być przyczyną licznych problemów ze zdrowiem, między innymi sprzyja depresji, chorobom układu krążenia, a nawet zwiększa szansę zachorowania na cukrzyce. Poza tym motywacja jest osłabiona, a my zniechęceni do dalszego działania.


W jaki sposób uniknąć efektu jo-jo?

Masa osób kończąca dietę obawia się, że dojdzie u nich, do tak zwanego efektu jo-jo. Na szczęście istnieje kilka dość prostych sposobów, dzięki którym można tego uniknąć:

  • trzymaj racjonalną dietę – zdrowe i pełnowartościowe posiłki pozwolą schudnąć w bezpieczny sposób, czyli 0,5-1 kg tygodniowo. Ma to być 5 dań zjadanych systematycznie miej więcej co 3-4 godziny.
  • miej motywacje i racjonalnie podejdź do zmian – w dość krótkim czasie nie uda się pozbyć wszystkich nadprogramowych kilogramów, na wszystko potrzeba czasu oraz cierpliwości
  • pamiętaj o aktywności fizycznej – 2-3 razy w tygodniu ćwicz, dzięki temu utrzymasz wagę, poza tym pobudzisz metabolizm.
  • stopniowo zmieniaj dietę – krok po kroku do menu wprowadzaj kolejne produkty, czyli zwiększasz fazowo ilość dostarczanych do organizmu kalorii. Zacznij od lekkostrawnych dań, aby nie obciążać żołądka.
  • zapomnij o starych nawykach żywieniowych – wciąż jedź zdrowo, czyli unikaj  przetworzonej żywności, tłustych przekąsek i słodkich napojów
  • nie zajadaj stresu, a tym bardziej nie głoduj – to nie jest dobre dla ciała, ponieważ może powodować wiele chorób.

Dzięki racjonalnemu podejściu uda się nam utrzymać pożądaną wagę. Do tego zapobiegniemy pojawieniu się efektu jo-jo. Pamiętaj, że tylko połączenie zdrowych posiłków oraz odpowiedniej ilości ruchu gwarantuje nam zachowanie pięknej, a co najważniejsze zdrowej sylwetki. Rozsądne metody pozwolą cieszyć się smukłą figurą bez obaw, że wystąpi efekt jo-jo.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *