Sklep sportowy z nartami

Jak jeździć na nartach po muldach?


Ile razy zdarzyło Wam się z zazdrością spoglądać w dół z wyciągu na narciarzy, którzy lekko suną po stoku pełnym zmuldowanego śniegu? Nam, nie raz! Najgorzej, jeżeli na górze okazywało się, że samemu ciężko jest odtworzyć grację, z jaką profesjonaliści pokonują niekorzystne warunki. W rzeczywistości, jazda po muldach nie jest aż taka trudna, wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad, a wszystko stanie się dużo prostsze!


Materiał zewnętrzny

Co to są muldy?

Większość narciarzy jest przekonanych, że muldami nazywamy wzniesienia usypane ze śniegu. W rzeczywistości, ten termin odnosi się do zagłębień, które znajdują się pomiędzy garbami. Muldy tworzą się podczas intensywnego użytkowania stoku narciarskiego przez narciarzy i snowboardzistów poruszających się po trasie zjazdowej.

Podczas wykonywania ostrych zakrętów, narciarze i snowboardziści spychają leżący na trasie śnieg. Gdy śnieg jest miękki i nieco kaszkowaty, a do tego dużo osób wybiera tę samą ścieżkę zjazdową, wtedy po całym dniu trasa jest zwykle mocno zmuldowana. Przez to, że narciarze zjeżdżając w dół wykonują skręt za skrętem, muldy utworzone z przesuniętego śniegu przypominają często pole. Odsłonięty, często oblodzony przesmyk pomiędzy górkami to właśnie mulda, czyli najlepsza ścieżka prowadząca nas w dół trasy.


Technika jazdy po muldach

Jeżeli nie masz zbyt dużego doświadczenia, pewnie obawiasz się, że możesz nie poradzić sobie ze zjechaniem po zmuldowanej trasie. Spokojnie, to nie jest takie trudne, jak się na początku wydaje. Bardzo ważna jest taktyka i odpowiednie opracowanie trasy.

Po trasie pełnej muld zjeżdżamy wykonując szybkie, krótkie skręty. Do tego potrzebujemy idealnie pionowej pozycji i bardzo dobrego balansu ciała. W utrzymaniu odpowiedniej równowagi pomogą Ci kijki narciarskie. Staraj się trzymać ręce z przodu i nie mieć sztywnego ciała. Twoje kolana powinny być elastyczne i lekko sprężynować. Podczas jazdy po muldach największym wyzwaniem jest utrzymanie równowagi podczas krótkich i szybkich skrętów pomiędzy kopczykami. Bardzo pomaga wtedy rytmiczne uginanie nóg w kolanach.

  Trener personalny, czyli postaw na poprawę swojego życia

Podczas wykonywania skrętu najlepiej pozostać na zewnątrz muldy. Wtedy o wiele łatwiej utrzymać równowagę i rytm niż podczas jazdy przez środek górek. Postaraj się, aby najwyższy punkt Twojego skrętu wypadł u podnóża następnego kopca. W następnym kroku przejedź przez wypłaszczenie, mieszczące się między muldami. Gdy wpadniesz w odpowiedni rytm, przekonasz się, że na trasie jest więcej miejsca na skręty niż wydawało Ci się na początku!


Jak wybrać najlepszą trasę zjazdu?

Najlepiej wybrać sobie drogę, która składa się niewysokich, najlepiej rozległych kopczyków śniegu. Zwłaszcza początkującym narciarzom radzimy omijać strome fragmenty tras. Wbrew pozorom najszybszy nie będzie trasa, które biegnie przez środek muld. Ponieważ przejazd przez środek kopca, skutkuje znacznym wytraceniem prędkości. Dużo bardziej efektywna jest jazda pomiędzy muldami. Jeżeli jest dobra widoczność, stojąc na górze trasy powinniśmy zauważyć serpentyny śladów pozostawionych przez poprzednich narciarzy. Radzimy wybrać te, które składają się z równych, powtarzalnych zawijasów. To znak, że muldy są w tym miejscu mniejsze i można je pokonać utrzymując rytmiczny, slalomowy skręt.

Gdy już wytyczysz w myślach trasę zjazdu, podjedź do muldy, wbij kijek i objedź wzniesienie. Następnie skręć za kijkiem lekko się obracając i równocześnie wytracając prędkość. Obracanie powinno być dosyć proste, ponieważ gdy jesteś na górze muldy czubki i tyły Twoich nart znajdują się w powietrzu.

Wystarczy, że zapamiętasz TRZY ZASADY!

  1. Wybierz trasę zjazdu.
  2. Nie zjeżdżaj przez środek muldy.
  3. Utrzymuj balans ciała i używaj kijków narciarskich.

 

Dodaj komentarz