dieta keto

Jaka jest różnica między dietą keto a low carb?

Na czym polega dieta low carb?

Dieta niskowęglowodanowa zakłada przede wszystkim zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów. Zazwyczaj zakłada się, że powinny stanowić one ok. 10-30% spożywanych kalorii w ciągu dnia, co często oznacza 50-150 gram na dzień. Jednocześnie na diecie low carb powinno zwiększyć się spożycie białka, zdrowych tłuszczów oraz warzyw.

Zalety i wady diety niskowęglowodanowej

Dieta low carb chętnie stosowana jest przez osoby, które chcą stracić na wadze. Ograniczenie węglowodanów wiąże się bowiem z wyeliminowaniem żywności przetworzonej i wysokokalorycznej z diety. Mimo to dieta nie jest bardzo restrykcyjna i z powodzeniem może być stosowana przez dłuższy czas.

Z drugiej strony ograniczone spożycie węglowodanów wiąże się także z mniejszą ilością jedzonych owoców czy bogatych w skrobie warzyw, np. strączkowych czy bulw. Wpływa to na mniejszą ilość spożywanego błonnika, co może prowadzić do zaparć.

Koniecznie przeczytaj  Dieta OXY - na czym polega? Zalety i wady jej stosowania

Czym jest dieta keto?

Na tej diecie keto jadłospis wygląda nieco inaczej niż na diecie low carb. Wprawdzie i w tym przypadku ograniczane są węglowodany, jednak w o wiele większym stopniu. Zakłada się, że nie powinny one stanowić więcej niż 50 gram dziennie. Głównym źródłem kalorii na diecie keto powinny być tłuszcze, a białko powinno być spożywane w ilości umiarkowanej. Ma to na celu wprowadzić organizm w stan ketozy, kiedy to będzie czerpał energię z tłuszczu, a nie węglowodanów.

Zalety i wady diety keto

Dieta ketogeniczna jest pomocna w chudnięciu, ale także w walce z insulinoopornością czy niektórych chorobach neurologicznych. Dodatkowo posiłki tłuszczowe dają duże poczucie sytości, a osoby będące na diecie keto nie cierpią na napady głodu.

Koniecznie przeczytaj  Dieta odkwaszająca - jakie produkty odkwaszają organizm?

Niestety ta dieta ma więcej wad niż dieta low carb. Jest ona zdecydowanie bardziej restrykcyjna niż dieta niskowęglowodanowa. Również wejście w stan ketozy może być nieprzyjemne dla wielu osób i trwać do 30 dni. Dieta ketogeniczna nie jest także polecana do stosowania na dłuższą metę.

Którą dietę wybrać?

Zarówno dieta keto jak i low carb ma swoje wyżej wymienione plusy i minusy. Diety wyraźnie różnią się od siebie, różny jest między innymi rozkład makro na low carb a na keto. Pierwsza z diet, mniej restrykcyjna, może być więc dobrym wyborem dla osób, które szukają mniej skomplikowanej diety na dłuższy czas. Dieta keto świetna będzie za to dla osób, które chcą poradzić sobie z oporną tkanką tłuszczową.

Koniecznie przeczytaj  Ile kalorii ma pomarańcza? Zdrowotne właściwości

Mimo to przed decyzją o zmienia diety warto skonsultować się z lekarzem oraz skorzystać z porad wykwalifikowanego dietetyka, który ułoży dostosowane do naszych potrzeb jadłospisy. Warto pamiętać, że diety keto i low carb nie są polecane dla wszystkich. Także samodzielne przejście na te diety może być skomplikowaane, szczególnie jeśli wcześniej w naszym jadłospisie było dużo węglowodanów.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: 1 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *