kobieta uprawia body ball

Body ball – wszystko co musisz wiedzieć o ćwiczeniach z piłką gimnastyczną


Piłka gimnastyczna to prawdziwy hit. Jest coraz chętniej wybierana nie tylko przez kobiety, ale i mężczyzn. Ten sportowy sprzęt kojarzy się głównie z rehabilitacją, choć będzie idealnym dodatkiem do wielu naszych treningów np. body ball. Co trzeba wiedzieć o ćwiczeniach z piłką gimnastyczną? Sprawdź!


Body ball czyli trening z piłką gimnastyczną

Pod nazwą body ball kryją się ćwiczenia ogólnorozwojowe – siłowe, izometryczne i równoważne. Piłka gimnastyczna jest tutaj niezbędna! Rozmiar dobiera się do wzrostu danej osoby. W jaki sposób? Trzeba na niej usiąść tak, aby zgięte nogi znajdowały się pod kątem 90 stopni. Wiele modeli ma specjalne oznaczenia, które ułatwiają nam dobór. Do:

  • 140-155 cm  wzrostu – pasuje piłka 45 cm
  • 156-170 cm wzrostu – pasuje piłka 55 cm
  • 171-180 cm wzrostu – pasuje piłka 65 cm
  • 181-190 cm wzrostu – pasuje piłka 75 cm
  • powyżej 190 cm wzrostu – pasuje piłka 85 cm.

Przez 50 minut podczas body ball wykonujesz kilkanaście pozycji. Na piłce gimnastycznej możesz siedzieć, leżeć, podskakiwać, opierać się i turlać. W trakcie tego uda się spalić 300 kcal. Dobrze jest zapisać się na zajęcia w klubie fitness, albo trenować samodzielnie w domu z filmikami z sieci. Do wyboru jest kilka stopni trudności, więc intensywność ćwiczeń się od siebie nieco różni. 

kobiety cwicza na pilkach gimastycznych

Poniżej znajdziesz przykładowe ćwiczenia body ball:

  1. Kładziesz się na plecach, nogi uginasz, a stopy opierasz na piłce. Ramiona leżą wzdłuż ciała. Unosisz biodra ku górze jednocześnie lekko popychając okrągły sprzęt sportowy. Wciągasz mięśnie brzucha i wypychasz pośladki. Wytrzymujesz tak kilka sekund, robisz 15 powtórzeń.
  2. Leżysz bokiem, gdzie jedna ręka jest wyprostowana, a drugą zgiętą się podpierasz. Pomiędzy nogami jest umieszczona piłka, którą trzeba unieść. Wykorzystujesz siłę bioder i wewnętrzną stronę ud. Po kilku sekundach opuszczasz kończyny dolne. Robisz 15 powtórzeń.
  3. Leżysz na plecach. Piłkę unosisz na wyprostowanych rękach, nogi również wędrują ku górze. Po kilku sekundach opuszczasz kończyny. Wykonujesz 10 powtórzeń.
  4. Siadasz na piłce, kręgosłup jest wyprostowany, a stopy ustawiasz na szerokości bioder. Podczas wydechu unosisz pośladki do góry i lekko się pochylasz do przodu. Po kilku sekundach opuszczasz z powrotem sylwetkę. To ćwiczenie to wstawanie z półprzysiadu. 15 powtórzeń w zupełności wystarczy.

Body ball pozwala się zrelaksować i rozciągnąć mięśnie. Wysmuklenie sylwetki będzie pewnego rodzaju skutkiem ubocznym treningu. Do tego wzmacniasz mięśnie ramion, pośladków, klatki piersiowej, a także pleców. 

Dla kogo są ćwiczenia z piłką gimnastyczną?

Tak naprawdę ćwiczenia z piłką gimnastyczną są odpowiednie dla każdego bez względu na wiek oraz wagę i płeć. Nawet najmłodsze dzieci, czyli niemowlęta, czy kobiety w ciąży spokojnie mogą wykorzystywać ten sprzęt. To również bezpieczna opcja dla seniorów.

Piłka gimnastyczna sprawdzi się na zajęciach rehabilitacyjnych, czy też podczas  codziennych treningów gimnastycznych bądź siłowych. W sklepach sportowych znajdziemy kilka rozmiarów oraz wariantów kolorystycznych. Niekiedy mają one dodatkowe elementy, na przykład taśmy zlokalizowane po bokach, które sprawiają, że zyskujemy więcej opcji na trening. 

Co dają ćwiczenia z piłką gimastyczna? Efekty ćwiczeń

Piłka gimnastyczna jest niebywale praktyczna, dlatego że możemy wykorzystać ją podczas zajęć fitness, rehabilitacji, czy codziennego treningu siłowego. Trening z piłką gimnastyczną body ball pozwala nam uzyskać następujące efekty:

  • ćwiczyć równowagę
  • poprawić postawę
  • zwiększyć siłę mięśni
  • złagodzić dolegliwości bólowe kręgosłupa
  • pozbyć się napięcia nerwowego
  • polepszyć wytrzymałość 
  • poprawić wygląd sylwetki
  • polepszyć zakres ruchów w stawach
  • zwiększyć gibkość.

Dzięki piłce gimnastycznej ćwiczymy całe ciało, często uruchamiamy do pracy mięśnie, o których nie mieliśmy wcześniej pojęcia. Poza tym łączymy relaks z ruchem i nie obciążamy w żaden sposób kręgosłupa. Nie musimy mieć ani dobrej kondycji ani sprawności, aby trenować z piłką gimnastyczną. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *