muskularny mezczyzna napina biceps

Katabolizm mięśni – co to jest i kiedy zachodzi?


Fani aktywności fizycznej często mają obawę, że wystąpi u nich katabolizm mięśni. Co to takiego? Kiedy zachodzi? Czy to niebezpieczny proces? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł, znajdziesz w nim wszystkie informacje o tym zjawisku!


Katabolizm mięśni – co to jest?

Katabolizm mięśni jest to proces metaboliczny. Polega on na tym, że złożone związki chemiczne rozpadają się na prostsze cząsteczki. Z reguły to zjawisko dotyka białka. Katabolizm mięśniowy pojawia się w ludzkim organizmie kiedy ciału dostarczane jest zbyt mało energii w postaci pożywienia. Wtedy zaczyna się korzystanie z nagromadzonych rezerw, czyli z zapasów węglowodanów, białka i tłuszczu. Właśnie, dlatego mięśnie mogą tracić na swojej objętości.

Dlaczego dochodzi do katabolizmu mięśniowego?

Należy pamiętać, że katabolizm zachodzi w każdym organizmie bez względu na to, czy ktoś trenuje, czy też nie. Dlaczego? To normalny proces metaboliczny. Przyczyn takiej reakcji ciała jest aż kilkanaście. Będzie to między innymi:

  • Za duża ilość stresu – stres jest niebezpieczny dla całego organizmu, jednak mocno wpływa na metabolizm, bo zaczyna zwalniać. Poza tym tkanka tłuszczowa zaczyna się mocniej odkładać. Samopoczucie jest gorsze, tak jak nasz wygląd.
  • Za mała ilość snu – to zjawisko prowadzi do wielu zaburzeń hormonalnych, jak również do problemów z metabolizmem. Brak odpoczynku, tak jak długotrwały stres przyczynia się do powstawania katabolizmu.
  • Głodówka – powoduje nie tylko spadek wagi, ale również masy mięśniowej. Złe odżywianie zmusza ciało do korzystania z zapasów.
  • Nadmiar ćwiczeń aerobowych – jeśli decydujesz się wykonać po treningu siłowym długie aerobowe ćwiczenia to powodujesz, że występuje nie tylko katabolizm, ale również mikrouszkodzenia mięśni.

W jaki sposób można zapobiec katabolizmowi mięśniowemu?

Kluczem do uniknięcia katabolizmu mięśniowego jest głównie racjonalne żywienie. Regularne spożywanie posiłków o odpowiedniej dawce kalorycznej jest koniecznością. Nie można zapominać, że katabolizm mięśniowy pojawia się w trakcie treningu oraz tuż po nich. Dlatego właśnie po wysiłku niezbędne jest uzupełnienie wszelkich niedoborów. Można sięgnąć po odpowiednio zbilansowane danie z dużą porcją białka, albo po gotową odżywkę białkową bądź po tę węglowodanowo-białkową.

Dobre menu to absolutna podstawa. Można  skorzystać z pomocy dietetyka, albo postawić na gotowy katering. Wtedy będzie nam łatwiej kontrolować kalorie, poza tym będziemy mieć dokładnie wyliczone wszystkie składniki odżywcze. Jeśli samodzielnie tworzymy jadłospis powinniśmy korzystać z kalkulatorów obliczających kaloryczność lub z innych tego typu rozwiązań. W ten sposób otrzymamy większy nadzór nad naszym jadłospisem. Pamiętaj, że nawodnienie jest równie istotne!

Przy katabolizmie mięśniowym ważna jest przede wszystkim dieta. Aczkolwiek wiele osób wspomaga się jeszcze dodatkowo suplementacją. Ludzie, którzy trenują ciężko, a zatem kilka razy w tygodniu mogą zażywać, na przykład BCAA, czyli aminokwasy egzogenne. Ten preparat hamuje rozpad tkanek mięśniowych.

W jaki sposób objawia się katabolizm mięśniowy?

Katabolizm mięśniowy nie daje aż tak charakterystycznych objawów, jak inne zjawiska. W czasie ćwiczeń możesz odczuć, tak zwane palenie mięśni, czyli specyficzny ból. Aczkolwiek nie zawsze oznacza on, że dochodzi do katabolizmu, zazwyczaj to normalna reakcja ciała na intensywny wysiłek fizyczny. Dlatego ten objaw nie zawsze jest obiektywnym czynnikiem, tak samo, jak tak zwane zakwasy.

Co można zrobić? Warto wobec tego dokonać pomiarów przede wszystkim bicepsa. To najbardziej popularny sposób na określenie, czy katabolizm wystąpił, czy też nie. Mierz się regularnie, wtedy będziesz mieć kontrolę nad postępami, jakie zachodzą w ciele. Być może konieczne okażą się pewne zmiany w żywieniu, czy w doborze ćwiczeń. Obserwuj bacznie swój organizm!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *