naturalny kulturysta

Kulturystyka naturalna – czym jest? Dieta i trening naturalnego kulturysty


Kulturystyka ma kilka odmian, wobec tego pomiędzy nimi są pewne mniejsze bądź większe różnice. Mamy aż 3 kategorie tej dyscypliny sportowej – klasyczna, ekstremalna, a także naturalna. Ta ostatnia jest najmniej popularnym wariantem, bo wymaga naprawdę wielu wyrzeczeń. Czym jest kulturystyka naturalna? Jak wygląda tu dieta oraz trening? Sprawdź koniecznie nasz artykuł, ponieważ tam znajdziesz wszystkie odpowiedzi!


Kulturystyka naturalna – na czym polega?

Kulturystyka naturalna jest to rodzaj, jaka sama nazwa wskazuje naturalny. Nie uznaje się tutaj wobec tego wspomagania niedozwolonymi środkami dopingującymi. Na czym polega ten typ? Bardzo ważny jest tu trening, dieta oraz samozaparcie i czas poświęcony na regeneracje. Nie ma mowy o wsparciu diuretykami, hormonami lub innymi preparatami, a zatem pracujemy bez dodatkowego zaplecza, czyli polegamy tylko na sobie. Co ciekawe ci ortodoksyjni kulturyści naturalni unikają nawet używania pewnych sprzętów sportowych dostępnych na siłowni, które wymuszają na nas nienaturalne ruchy.

Zdrowie jest najważniejsze to główna zasada kulturystyki naturalnej, dlatego też wszystko jest w zgodzie z organizmem. Drastyczne diety odpadają, tak samo jak wspomagacze. Ta droga nie jest łatwa i wymaga poświęcenia, bo to dużo żmudniejszy wariant niż w kulturystyce ekstremalnej. Pomoc trenera jest na początku konieczna by uniknąć błędów.

Kiedy kulturysta może nazywać się naturalnym?

W przypadku kulturystyki naturalnej jest masa teorii i odmiennych aspektów. Jedno jednak pozostaje niezmienne człowiek bazuje jedynie na swoich możliwościach, diecie oraz na dobrym planie treningu, zapomina natomiast o dodatkowym wspomaganiu niedozwolonymi środkami dopingującymi. Rozbudowana muskulatury oraz rzeźbienie mięśni przebiega w naturalny sposób, aczkolwiek bardzo bezpieczny dla naszego organizmu. Zadanie jest trudne, ale nie oznacza, że nie można osiągać dobrych wyników bez wspomagaczy. Potrzebna jest przede wszystkim:

  • konsekwencja
  • silna wola
  • ciężka praca
  • systematyczność
  • zapewnienie dobrej dawki odpoczynku organizmowi
  • dobra intensywność treningów
  • odpowiednio zbilansowana dieta.
Koniecznie przeczytaj  Rekompozycja sylwetki - co to jest? Zmieniamy męską i kobiecą sylwetkę

Naturalny kulturysta zwiększa mięśnie do maksimum, ale przy jednoczesnym redukowaniu tkanki tłuszczowej. Taki wynik może być spowodowany tylko i wyłącznie modalnością organiczną w oparciu o dietę, a także o trening. Naturalny kulturysta powinien zbijać tkankę tłuszczową bez stosowania wspomagaczy, one automatycznie go dyskwalifikują. Redukcja może być uzupełniona o naturalne środki, czyli polegamy tylko na obniżeniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego oraz na treningu anaerobowym lub aerobowym. Jeśli chodzi o odwadnianie – zamiast leków są dopuszczane wyłącznie zioła i inne naturalne metody.

Dieta naturalnego kulturysty – jak wygląda?

W diecie naturalnego kulturysty są zbilansowane oraz zdrowe posiłki, które dostarczają wszystkich niezbędnych dla naszego organizmu składników. To 5-6 dań na dobę bazujących na mięsie, nabiale, orzechach, warzywach, owocach, jak i na wartościowych źródłach węglowodanów. W menu naturalnego kulturysty mamy sporo protein, poza tym jest ono nisko tłuszczowe.

Co ważne nie można spożywać za dużo białko, bo naturalny kulturysta nie jest w stanie bez wspomagania farmakologicznego uporać się sam z taką pokaźną dawką. Dobrze wyliczasz kaloryczność oraz proporcje makroskładników do konkretnych potrzeb organizmu. Nawet bez nadwyżki kalorii istnieje szansa na zbudowanie masy mięśniowej, aczkolwiek wiele zależy od organizmu, a konkretnie od gospodarki hormonalnej.

Koniecznie przeczytaj  Poranne ćwiczenia - jak ćwiczyć rano? 17 prostych ćwiczeń na poranny trening

Kulturysta naturalny może wspomóc się suplementacją, oczywiście tylko i wyłącznie legalnymi środkami, które nie są uznawane za doping, a więc popularnymi oraz łatwo dostępnymi suplementami – one mają znikomy, tudzież dość umiarkowany stopień wpływania na ciało. Choć niektórzy fani tej aktywności również z nich rezygnują, zwłaszcza ci ortodoksyjni. Jeśli chodzi o suplementację,  z pewnością przyda się tu:

  • BCAA, czyli aminokwasy egzogenne (walina, luecyna i izoluecyna) najlepiej w połączeniu z EAA to również aminokwasy egzogenne, których ludzki organizm nie produkuje samodzielnie
  • kreatyna
  • kofeina
  • arginina
  • izolat lub hydrolizat białka serwatkowego, czyli odżywki białkowe.

Stosuje się wyżej wymienione produkty w celu wspomagania regeneracji mięśni oraz dla lepszej regeneracji całego ciała. Trzeba jednak dobierać je bardzo starannie, bo one mają tylko pomóc uzupełnić niedobory, a nie być bazą.

Trening w kulturystyce naturalnej – jak wygląda?

Kluczową kwestią w kulturystyce naturalnej jest trening, ponieważ naprawdę wiele od niego zależy. Dopasowuje się go oczywiście do możliwości poszczególnych zawodników. Długi trening wcale nie musi być efektywny, to bodźce mają znaczenie – silne zmuszają mięśnie do odbudowy, ale z nadwyżką. Przy za słabym wysiłku nie mają one szansy na odbudowę. W kulturystyce naturalnej najlepiej sprawdza się krótki, ale dość intensywny trening. Zaleca się naprzemiennie robić ćwiczenia aerobowe oraz siłowe, najlepiej co 2 dzień. Taki system pozwala nie przetrenować żadnej partii ciała. Stawiaj na proste ćwiczenia oparte na podstawowych ruchach.

Koniecznie przeczytaj  Ćwiczenia na talię osy - 10 najlepszych ćwiczeń na smukłą talię

Sumienność jest niezwykle ważna, tak naprawdę to klucz do progresu przy każdej dyscyplinie sportowej. W kulturystyce naturalnej można tu stosować popularne metody kulturystyczne, takie jak drop-sety, super-serie, czy rest-pause. Co ważnie nie dopuszcza się jednak robić tak w każdej serii!

Po każdym treningu musimy zapewnić ciału odpoczynek. Z racji tego, że w wariancie naturalnej kulturystyki regeneracja jest wydłużona, wobec tego musi być ona adekwatna do tempa ćwiczeń. To ten aspekt w dużej mierze przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej. Gdy przystąpimy do treningu za wcześnie możemy zaprzepaścić już osiągnięte efekty, a jak za późno to wpłyniemy na stagnację w rozwoju. Dobre wyważenie jest trudne i wymaga poznania swojego ciała.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *