Pompa mięśniowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć

Pompa mięśniowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć


Nie da się ukryć, że pompa mięśniowa nasuwa od razu skojarzenie z kulturystyką. Napięte i twarde mięśnie, widoczne żyły, dzięki odpowiednim ćwiczeniom uzyskujemy właśnie taki efekt. To wielu motywuje do dalszych treningów, niejeden facet marzy o takim wyglądzie. Co warto wiedzieć o pompie mięśniowej? Zobacz!


W jaki sposób powstaje pompa mięśniowa?

W trakcie treningu, przede wszystkim siłowego zwiększa się napływ krwi do mięśni. Do tego także podnosi się poziom tlenku azotu. Poprzez to mięśnie „rosną” i twardnieją, a żyły się rozszerzają, a co za tym idzie stają się bardzo widoczne. Zarys jest naprawdę mocno namacalny oraz rzucający się w oczy.

Pompa mięśniowa nie tylko niesamowicie wygląda, ale również sprawia, że możemy odbyć dłuższy i znacznie efektywniejszy trening. Zdecydowanie zwiększa się wydajność naszego ciała! We krwi krąży więcej tlenu oraz składników odżywczych, w konsekwencji polepszamy pracę organizmu. To powoduje, że mięśnie są lepiej „dokarmione” i potrzebują mniej czasu na regenerację po wysiłku. To duży plus!

Mało tego, pompa mięśniowa wpływa na rozciąganie powięzi mięśniowych. Mamy zatem więcej miejsca do wzrostu. Nasza figura będzie bardziej rozbudowana!

Pojawienie się pompy mięśniowej motywuje do dalszej pracy nad sylwetką. To też impuls dla psychiki, że włożony wysiłek nie idzie na marne. To z pewnością poprawia samopoczucie oraz podnosi poczucie własnej wartości.  


Jak długo trwa pompa mięśniowa?

Tak naprawdę wszystko zależy od organizmu oraz typu treningu. Pompa mięśniowa jest krótkotrwała. Utrzymuje się od kilku minut, do paru godzin od zakończenia ćwiczeń. 

Czasami jednak wyraźny zarys mięśni oraz żył szybko znika. Dlaczego tak się dzieje? Być może Twoja dieta jest zbyt uboga, na przykład brakuje w niej  białka lub węglowodanów. Azotany w menu zwiększą częstotliwość tego zjawiska. Sięgnij jeszcze po żeń-szeń oraz warzywa, takie jak buraki, pietruszka, czy marchew. 

Na rynku jest wiele suplementów diety, które polepszą ukrwienie. W składzie powinny mieć:

  • Argininę – zwiększa przepływ krwi przez mięśnie oraz produkcję tlenku azotu. Dostarcza również do organizmu aminokwasy, glukozę oraz kreatynę. 
  • Cytrulinę – rozszerza naczynia krwionośne, do tego ułatwia transport różnych związków z mięśni oraz do mięśni.
  • Beta Alaninę – niestety ma ona efekt uboczny, który jest mocno odczuwalny. Pojawia się uczucie mrowienia, a nawet i swędzenia. 

Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu ciała, sięgaj po wodę, a także izotoniki. To pozwoli uzupełnić niedobory. Niekiedy ciao potrzebuje nawet 4-5 litrów płynów. 

Krótka pompa mięśniowa może też oznaczać przetrenowanie. To czasami również oznaka, że któraś seria była za długa lub zapomniałeś o krótkiej przerwie pomiędzy ćwiczeniami.  Niestety, organizm nie miał czasu na regenerację, a w dalszej kolejności na odbudowę. 


Co jeszcze warto wiedzieć o pompie mięśniowej?

Trzeba wiedzieć, że pojawienie się pompy mięśniowej niekoniecznie wiąże się ze zwiększeniem masy. To chwilowe zjawisko, a na powiększenie sylwetki wpływa ilość treningów oraz odpowiedni dobór ćwiczeń i dieta. 

Dzięki kilku trikom wydłużysz czas trwania pompy mięśniowej. 

  • Wystarczy wykonywać powtórzenia dłużej, czyli wolniej. To zwiększy czas pracy mięśni.
  • Pompę mięśniową przedłuży też zwiększona liczba powtórzeń danego ćwiczenia. 
  • Skuteczne jest skrócenie przerwy pomiędzy kolejnym ćwiczeniem do 30-45 sekund. Osoby długo uprawiające aktywność mogą nawet pominąć krótki odpoczynek i non stop ćwiczyć, czyli będzie to trening serii łączonych.
  • Dobrze jest też zmieniać obciążenie, jak i ilość serii. Urozmaicać trening, aby organizm mógł zaangażować więcej partii mięśniowych. 
  • Metoda drop-set – jeśli tracisz siły i następuje upadek mięśniowy nie rezygnuj, ale tylko zmień ciężar na mniejszy. To pozwoli na przedłużenie treningu.

 

Close Menu