kobieta podczas jumping fitness

Jumping fitness – na czym polega i jakie daje efekty?


Skoki na małej jednoosobowej trampolinie, czyli jumping fitness można coraz częściej znaleźć w ofercie wielu siłowni, czy klubów fitness. Na czym polegają zajęcia? Jakie efekty przynosi uprawianie tego rodzaju aktywności? Czy istnieją jakieś przeciwwskazania do jumping fitness? Sprawdź!


Co to jest jumping fitness?

Pod nazwą jumping fitness kryje się trening cardio wykonywany na mini trampolinie. To model jednoosobowy, który niekiedy ma dodatkowo przymocowany uchwyt lub innego rodzaju elementy do trzymania. Można kupić taki sprzęt do domu za około 300-400 złotych lub uczęszczać na zajęcia grupowe w klubie sportowym lub na siłowni. Jeśli chcesz mieć własne urządzenie dokładnie sprawdź ile wynosi dopuszczalne obciążenie!

kobieta robi brzuch na trampolinie

Jakie ćwiczenia podczas jumping fitness?

Jumping fitness to trening cardio, co ciekawe to rytm muzyki nadaje tempo, a więc wpływa na nasze ruchy. Możemy wykonywać spokojne ćwiczenia, które polegają na „kołysaniu”, albo wręcz przeciwnie, bardzo intensywne.

Ten drugi wariant to kombinacja różnych dyscyplin sportowych, do tego rozmaitych skoków, a nawet biegu w miejscu. Technik jest kilkanaście! Jedno jest pewne, to wszechstronna aktywność, która zmusza do skurczów nasze mięśnie, zwłaszcza te głębokie. Co ważne skakanie nie obciąża stawów ani kręgosłupa, bo powierzchnia trampoliny skutecznie amortyzuje ruchy.

Ćwiczenia na trampolinie to doskonała zabawa, która mimo wszystko potrafi porządnie zmęczyć. Zawsze przed treningiem jest rozgrzewka, to niezbędny element każdej aktywności fizycznej.  Poniżej znajdziesz 10 najpopularniejszych ćwiczeń stosowanych w jumping fitness:

  1. Bieg w miejscu na trampolinie, uderzasz piętami o pośladki
  2. Bieg w miejscu, ale z unoszeniem kolan, jak najwyżej się uda
  3. Klasyczne pajacyki na trampolinie
  4. Przysiady w podskoku – w powietrzu robisz przysiad
  5. Podciąganie kolan z wymachami
  6. Skoki z wykopem
  7. Rozciąganie – w czasie skoku unosisz ręce, jak najwyżej się da
  8. Łokieć do przeciwległego kolana
  9. Skłon w wyskoku
  10. Swobodne wyskoki.

Jest milion kombinacji i rodzajów ćwiczeń jumping fitness, dlatego na samym początku dobrze skorzystać z fachowej porady trenera lub dokładnie naśladować ruchy z filmików dostępnych w sieci. Niestety, nieumiejętne podejście może przynieść więcej szkody niż pożytku, łatwo wobec tego o kontuzje. 

Efekty jumping fitness – czego spodziewać się po treningach?

Po kilku treningach jumping fitness zauważysz pojawiające się w sylwetce zmiany. Najlepiej ćwiczyć 3 razy w tygodniu. Godzina skakania spala około 800 kcal. Figura stanie się szczuplejsza, a to dlatego że waga spadnie, poza tym zmniejszy się tkanka tłuszczowa.  Oprócz wymodelowania ciała zyskasz jeszcze:

  • lepsze dotlenienie organizmu
  • zastrzyk pozytywnych endorfin
  • zmniejszenie obrzęków
  • dobrą zabawę
  • podkręcenie metabolizmu
  • zwiększenie wydolności organizmu
  • poprawę koordynacji ruchowej
  • poprawę pracy układu krążenia
  • wzmocnienie – mięśni, stawów i kości.

Jumping fitness – efekty przed i po rozpoczęciu treningów

Jumping fitness zmienia bardzo wiele w naszym życiu przede wszystkim wizualnie odmienia sylwetkę. Stajemy się smuklejsi, a mięśnie są bardziej widoczne. Do tego ciało jest dotlenione, a to ma ogromny wpływ na układ krążenia i płuca. Już po kilku zajęciach odczujesz poprawę koordynacji ruchowej oraz zastrzyk pozytywnej energii.

kobieta skacze na trampolinie

Po treningu jumping fitness odczuwasz zmęczenie, ale za to otrzymujesz poprawę samopoczucia i mnóstwo spalonych kalorii. Mało tego, kiedy widzisz, że idzie Ci coraz lepiej zyskujesz dodatkową motywację do działania.

Przeciwwskazania do uprawiania jumping fitness

Niestety, ale nie wszyscy mogą skakać na mini trampolinie. Jumping fitness to nie jest dobry sport dla osób z:

  • nadwagą
  • dyskopatią
  • zaburzeniami koordynacji lub równowagi
  • endoprotezami
  • problemami ze stawami skokowymi i kolanowymi
  • astmą lub innymi chorobami układu oddechowego
  • chorobami układu krążenia.

Nie poleca się korzystania z trampoliny także dla kobiet w ciąży i po porodzie, jak i dla ludzi z ogólnie złym stanem zdrowia. Świeże urazy oraz kontuzje również są przeciwwskazaniem. Jeśli masz wątpliwości skonsultuj się z lekarzem!

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *