oko czlowieka

Poprawa widzenia – jak dbać o wzrok?

Nie dbamy należycie o nasze oczy, a tabletki na lepszy wzrok zaczynamy przyjmować dopiero wtedy, gdy pojawiają się już pierwsze oznaki jego pogorszenia – trochę za późno. Jest to typowo polskie podejście – wierzymy, że „samo przejdzie” albo zwlekamy do momentu, aż nie zacznie dziać się coś poważnego. A szkoda, bo istnieje wiele sposób na to, aby spokojnie, zadbać o siebie i swoje zdrowie. 

Jakie czynniki szkodzą naszym oczom? W jaki sposób o nie dbać? Jakie naturalne preparaty warto przyjmować na poprawę wzroku? Kiedy rozpocząć suplementację? 

elite banner

Co szkodzi oczom?

Pierwszy czynnik, który przychodzi do głowy – ekrany, monitory… Tak bardzo się na nich skupiamy, że zapominamy albo w ogóle nie jesteśmy świadomi innych zagrożeń! Jakie czynniki znajdują się na liście czynników szkodliwych?

  • dym papierosowy (degeneracja plamki żółtej),
  • kurz i wszystkie pyły przemysłowe zawieszone w powietrzu (wywołują podrażnienia mechaniczne),
  • klimatyzacja (wysusza spojówki; powoduje zaczerwienienia i swędzenia – tzw. „syndrom suchego oka”),
  • zbyt krótki sen,
  • niewłaściwe oświetlenie,
  • długotrwałe skupienie wzroku na monitorach i ekranach (koncentracja wzroku na obiektach pobliskich).
  Jak dbać o biust w czasie odchudzania? Co zrobić, by nie stracił jędrności po utracie wielu kilogramów?

widzenie przez okulary

Higiena oczu – jak dbać o wzrok?

Jak często myjesz zęby, uszy? Czy czyścisz nos? Może i dziwne pytania, ale uświadamiające, że o oczy należy dbać tak samo jak o inne części ciała! Na właściwą higienę oczu składa się wiele czynników, m.in.:

1. Higiena poranna i  wieczorna:

Rano należy przemyć oczy i usunąć delikatnie nagromadzoną w kącikach wydzielinę, tzw. „śpiochy”. Jeśli Twoja skóra i oczy źle reaguje na wodę, dobierz bezpieczny, niepodrażniający kosmetyk. Wieczorne zmycie kurzu, pyłu i innych zanieczyszczeń z powiek jest równie ważne. W przypadku kobiet istotny jest również wieczorny demakijaż.

2. Higiena pracy

Ergonomia stanowiska pracy, szczególnie tego, które wymaga długotrwałego siedzenia przy komputerze ma ogromny wpływ na kondycję wzroku –  właściwe ustawienie monitora, właściwa odległość, odpowiednie natężenie światła, regularne przerwy umożliwiające odpoczynek i regenerację gałek ocznych. 

  Jak zwiększyć poziom testosteronu w organizmie? 11 sprawdzonych sposobów

3. Doraźna pomoc

Obojętnie czy to wskutek długiej pracy przy komputerze czy kontaktu z kurzem, pyłem, oczy należy nawilżać np. solą fizjologiczną lub kroplami nawilżającymi. Szczególnie dbaj o to w momencie, gdy czujesz dyskomfort, oczy są suche, podrażnione, zaczerwienione.

4. Dieta i niezbędne suplementy diety

Utrzymanie komórek tworzących narząd wzroku w dobrej formie wymaga przyjmowania witamin, minerałów i antyoksydantów. W teorii wiele z nich powinno się znajdować w pożywieniu… Praktyka jednak wygląda inaczej, ponieważ mamy do czynienia z żywnością uprzemysłowioną, której produkcja często ma niewiele wspólnego ze zdrową, naturalną uprawą warzyw i owoców, hodowlą mięsa czy ryb. Co warto przyjmować, aby zachować wzrok w dobrej kondycji i maksymalnie opóźnić procesy degeneracyjne komórek? Wszystkie proponowane suplementy diety na dobry wzrok dostępne są na stronie Zdrowersi.pl:

a) witaminy: witamina A (beta karoten) – zapobiega chorobom oczu, m.in. zwyrodnieniom plamki żółtej, ślepocie zmierzchowej, utrzymuje błony śluzowe w dobrej formie; witamina E – zwalcza nadmiar wolnych rodników i utrzymuje wzrok w dobrej formie. Warto stosować preparaty multiwitaminowe ADEK – komplet witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Potrzebują siebie wzajemnie do właściwego wchłaniania, przyswajania i zapobiegania potencjalnym skutkom ubocznym. 

  Niedroga dieta? Korzystaj z gazetek promocyjnych!

b) minerały: przede wszystkim cynk. Pomocny też będzie selen.

c) kwasy tłuszczowe omega-3

d) antyoksydanty: astaksantyna: pomaga chronić narząd wzroku  przed zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej, powstrzymuje rozwój komórek nowotworowych; luteina, zeaksantyna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *