kobieta ze zdrowym sokiem

Co wypłukuje żelazo z organizmu? Jak temu zapobiegać?


Żelazo jest kluczowym elementem jeśli chodzi o hemoglobinę, bo wchodzi w skład krwinek czerwonych, ponadto mioglobiny, czyli Mb. Niestety, ale czasami ten pierwiastek mineralny może być usuwany, albo źle przyswajany. Co wypłukuje żelazo z organizmu? Jak temu zapobiec? Sprawdź koniecznie!


Wypłukiwanie żelaza

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne jest żelazo. 70% tego pierwiastka mineralnego wchodzi w skład hemoglobiny, za to 20% to zapas, który jest gromadzony w wątrobie. Ostatnie 10% bierze udział w procesach metabolicznych. To pokazuje, że to ważny składnik dla ludzkiego ciała. Niedobór ma poważne konsekwencje. Pozyskujemy ten składnik z pokarmów spożywczych głównie pochodzenia zwierzęcego w tym z jaj, a także z artykułów roślinnych, choć w dużo mniejszym stopniu. Żelazo nihemowe jest mniej przyswajalne niż te hemowe. Co więcej napoje, które pijemy też mają wpływ na jego poziom.

Wypłukiwanie żelaza to częste zjawisko, które prowadzi do niedoboru tego pierwiastka w organizmie, a to z kolei przyczynia się do powstawania wielu schorzeń.

Co może wypłukiwać żelazo z organizmu?

Wiele osób zadaje sobie pytanie – co wypłukuje żelazo z organizmu? Poniżej znajdziesz najczęstsze przyczyny. Będzie to:

  • stosowanie ubogiej diety wegańskiej
  • choroby powodujące upośledzenie wchłaniania żelaza
  • ciąża
  • nadmierna utrata krwi, na przykład spowodowana miesiączką
  • przyjmowanie pewnych leków
  • napoje pite bezpośrednio podczas jedzenia
  • źle zbilansowana dieta
  • dojrzewanie
  • brak lub nadmiar pewnych produktów w codziennym menu
  • niektóre substancje konserwujące, między innymi fosforany.

Niski poziom żelaza we krwi może mieć naprawdę liczne przyczyny. Wielokrotnie dotyka on osoby w wieku dojrzewania, czy w trakcie ciąży, zwłaszcza w drugim oraz w trzecim trymestrze, gdy zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest wysokie. Zabiegi chirurgiczne związane z przewodem pokarmowym, czy też infekcje bakteryjne i stany zapalne żołądka, tudzież jelit – są to kolejne popularne czynniki występowania tego zjawiska.

  Ektomorfik - jak rozpoznać ten typ sylwetki? Trening i dieta ektomorfika

Czy kawa wypłukuje żelazo?

Wiele badań potwierdza, że kawa oraz herbata mają w sobie składniki, które w dużym stopniu zakłócają adsorpcję żelaza. Im mocniejszy i intensywniejszy to napar będzie tym większe szkody wyrządzi, szczególnie jeśli będzie wypijany wraz z posiłkiem. W sytuacji, gdy spożywamy kilkanaście minut przed śniadaniem, czy z inną potrawą wskaźnik jest dużo bardziej korzystny, dlatego że nie ma praktycznie wpływu na przyswajanie żelaza.

W kawie mamy kofeinę, ponadto poliflenole, które mają znaczenie, gdy mowa o wchłanianiu żelaza. Dlaczego? W trakcie trawienia ten związek nie pozwala temu pierwiastkowi się wchłonąć. Podobnie działa także tianina, ona natomiast redukuje ten proces aż o 20-60% w zależności od typu napoju i od stężenia tego składnika.

Czy alkohol wypłukuje żelazo?

Co wypłukuje żelazo w organizmie? Niestety, ale trunki z procentami są jednym z głównych winowajców tego zjawiska. Picie alkoholu zdecydowanie zwiększa ryzyko pojawienia się niebezpiecznych niedoborów żelaza we krwi. Nadużywanie takich napojów mocno zwiększa ryzyko powstawania stanów anemicznych. Ciekawostką jest fakt iż lekkie trunki, takie jak piwo sprawiają, że przyswajalność jest wspomagana.

Co więcej takie produkty mogą skrywać w sobie żelazo, poza tym inne witaminy, czy składniki. Nie można jednak przesadzać z piciem żadnego alkoholu, bo to przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Skutki niedoboru żelaza w organizmie

Jeśli w organizmie pojawią się niedobory żelaza odczuwamy wtedy pewne charakterystyczne objawy, między innymi:

  • bóle głowy
  • bladość skóry
  • bóle stawów
  • osłabienie organizmu
  • brak tchu
  • uczucie kołatania serca
  • przyspieszoną akcję serca
  • osłabienie odporności
  • omdlenia
  • szybkie zmęczenie bez względu na rodzaj wysiłku
  • ospałość
  • zły nastrój
  • zawroty głowy
  • problemy z koncentracją i skupieniem uwagi.

Da się zauważyć przy niedoborze żelaza również zmiany:

  • w wyglądzie skóry
  • cienie pod oczami
  • łamliwość paznokci i ich kruchość
  • wypadanie włosów
  • zajady w kącikach ust.
  Idealna męska sylwetka - na co zwracają uwagę kobiety?

W sytuacji, gdy żelaza jest mało to automatycznie spada skuteczność czerwonych krwinek, dlatego też poziom tlenu jest mniejszy. Anemia wpływa przede wszystkim na mięśnie, które mają problemy nawet z najmniejszymi codziennymi czynnościami. Również skóra na tym traci, bo nie ma tu zdrowego blasku oraz różowego zabarwienia. Widać to nie tylko na naskórku, ale i na dziąsłach, czy w wewnętrznej dolnej powiece.

Zauważasz te objawy? Koniecznie zrób podstawowe badania z krwi, aby wykluczyć bądź potwierdzić niedobór żelaza. Niedokrwistość, a więc anemia będzie wykazywać w wynikach nie tylko obniżony poziom hemoglobiny, ale także ferytyny, czyli białka magazynującego żelazo. Widać ponadto zmniejszoną wielkość czerwonych krwinek, jak i stężenia żelaza.

Jak zapobiegać wypłukiwaniu żelaza z organizmu?

Kiedy wiesz co wypłukuje żelazo możesz wyeliminować pewne produkty z diety, ale nie tylko:

  • będąc weganinem bardziej urozmaicaj dietę, aby zwiększyć przyswajalność tego pierwiastka
  • stawiaj na produkty bogate w witaminę C
  • unikaj otarć, urazów i innych ran, które powodują utratę krwi
  • stawiaj na pełnowartościowe posiłki
  • spożywaj produkty bogate w żelazo, czyli orzechy, warzywa strączkowe, owoce suszone, jaja, owoce morza, ryby, czy chude mięso
  • wyklucz ewentualne choroby układu pokarmowego
  • unikaj łączenia jogurtów lub innego nabiału pełnego wapnia z produktami bogatymi w żelazo, bo one osłabiają ich wchłanianie
  • najlepiej łączyć oba typy, czyli żelazo niehemowe (pochodzenia roślinnego) z tym hemowym (pochodzenia zwierzęcego).

Najlepiej zrezygnować z napojów bazujących na kofeinie, albo je mocno ograniczyć do absolutnego minimum, podobnie jest z alkoholem. Zachowanie umiaru okaże się bardzo skuteczne.

W menu powinny pojawić się takie produkty, jak:

  • kiszonki, które zwiększają przyswajanie żelaza
  • nasiona oraz orzechy, które można jeść samodzielnie, albo dodać do sałatek, czy wypieków, aczkolwiek mają one dużo kalorii zatem ostrożnie z ilością
  • łączenie ryby oraz mięsa ze źródłem witaminy C to klasyka, czyli dodaj jarmuż, paprykę, szpinak, kalafior bądź owoce – awokado, maliny
  • podroby oraz mięso, ponieważ to najbogatsze źródło żelaza hemowego.
  Sporty wodne - TOP 10 najciekawszych wyborów

Jakie suplementy pomogą uzupełnić niedobory żelaza?

Czasami mimo wszystkich starań i tak pojawiają się niedobory żelaza wtedy zazwyczaj zalecana jest suplementacja. Występowanie niedokrwistości to problem wielu osób bez względu na wiek. Na rynku jest sporo preparatów, które uzupełniają braki w organizmie. Zazwyczaj to tabletki, aczkolwiek znajdziemy również inne formy, między innymi syropy, czy proszek do rozpuszczania. Co ważne są aż dwie odmiany żelaza – hemowe i niehemowe.

Najlepiej przyjmowanie suplementów skonsultować z lekarzem, dzięki temu odpowiednio dobierzemy dawkę i czas stosowania, a zależy wszystko od rodzaju, a także od stopnia niedokrwistości. Czasami preparaty są wzbogacone o inne składniki mineralne, jak i witaminy, na przykład B12 lub B6. Przyjmowanie suplementów na bazie żelaza szybko pomaga uporać się z brakiem energii, a także z osłabieniem organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.