kobieta trenuje z linami na silowni

Codzienny trening – czy to dobry pomysł? Odpowiadamy!


Aktywność fizyczna wykonywana każdego dnia to częsta opcja, która jest wybierana przez osoby, które nie mają czasu czekać na efekty. Czy aby na pewno jest to dobry pomysł? Sprawdź koniecznie! Wszystkie szczegóły znajdziesz w naszym artykule.


Codzienny trening – jak wpływa na zdrowie?

Codzienne treningi pojawiają się w życiu wielu osób. Ma to pewne zalety, jak i wady. Zdecydowanie poprzez częste ćwiczenia mamy lepsze samopoczucie, rozładowujemy stres, poza tym nasza sylwetka na tym zyskuje. Jednak szybko może wkraść się monotonia i rutyna. Po pewnym czasie bez regeneracji organizmu efekty staną się mniej widoczne.

Ćwiczenie codziennie niekoniecznie będzie korzystne dla ciała, bowiem nie mamy czasu na odpoczynek, a to może skutkować zmęczeniem układu nerwowego. Amatorzy potrzebują stopniowego wdrażania się w treningową rutynę, w ten sposób ich mięśnie, stawy, ścięgna i więzadła będą miały okazję przygotować się do wysiłku. Nagła zmiana nawyków może powodować w ich wypadku wiele komplikacji. U zaawansowanych jest odrobinę inaczej, dlatego że mają oni większe doświadczenie, a także wiedzę, dzięki temu lepiej znają swój organizm oraz ograniczenia. Mimo wszystko stosowanie przez dłuższy okres codziennych treningów nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem zwłaszcza na długą metę.

Czy można ćwiczyć codziennie?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy można ćwiczyć codziennie? Nie ma jednej słusznej odpowiedzi, bo to bardzo indywidualna kwestia. Każdy człowiek ma zupełnie inne predyspozycje oraz możliwości. Mimo to to nie jest dobra droga dla wszystkich!

Trening każdego dnia niekoniecznie przyspieszy efekty, a może również zadziałać wręcz przeciwnie, bo wydłużyć w czasie cały proces z powodu braku wymaganej regeneracji.

  Ćwiczenia na trampolinie - przykładowe ćwiczenia, efekty oraz przeciwwskazania

Codzienny trening a siłownia – czy można go robić?

Mało kto codziennie pojawia się na siłowni, bo to wymaga czasu, jak i wiele samozaparcia.  Aczkolwiek nie jest to niemożliwe, wręcz przeciwnie. Niestety, ale dla większości osób to nie jest dobra opcja. Tu podobnie, jak w przypadku innych ćwiczeń początkujący powinni zrezygnować z tego rozwiązania i to bez względu na to, jaki trening pojawia się w ich planie. Duże obciążenie wymaga doświadczenia, poza tym znajomości swojego ciała i możliwości. Właściwe podzielenie planu może dużo ułatwić, bo udaje się znaleźć czas na odpoczynek poszczególnych partii ciała, dzięki temu ryzyko przeciążenia jest mniej prawdopodobne.

Gdy decydujesz się na codzienny trening na siłowni pamiętaj, że:

  • w niektóre dni należy stosować mniejsze obciążenie
  • rozgrzewka i rozciąganie są ważne, więc nie można ich pomijać
  • warto skorzystać z pomocy trenera, który wszystko nam prawidłowo rozplanuje.

Codzienne pojawianie się w tym miejscu bywa bardzo męczące zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Brak progresu powoduje spadek motywacji oraz frustrację, że pomimo dużego wysiłku nie ma wyników. 3 treningi na siłowni w zupełności wystarczają, aczkolwiek zaawansowani mogą pozwolić sobie nawet na 4 jednostki w tygodniu.

Codzienny trening w domu – czy można to robić?

Codzienny trening w domu jest oczywiście możliwy, ale stawiajmy raczej na mało intensywny wysiłek. 30 minut to maksimum. Możesz skupiać się na całym ciele, choć lepszym wyborem jest koncentrowanie się na wybranych partiach i ich zmienianie każdego dnia.

Wiele badań pokazuje, że czas trwania wysiłku ma większe znaczenie niż regularność, wobec tego nie musisz poświęcać każdego dnia na bardzo intensywny ruch. 1-2 dni odpoczynku pomiędzy pozwolą złapać oddech. Pracuj głównie nad techniką, dlatego ćwicz w okolicy lustra, albo nagrywaj filmiki w celu wyeliminowania ewentualnych błędów.

Trening cardio – czy można go wykonywać codziennie?

Trening cardio to może być, na przykład marsz, jazda na rowerze, pływanie, czy marszobieg. Dzięki takim ćwiczeniom ciało jest lepiej dotlenione, a układ krążenia działa sprawniej. Plusów jest jeszcze więcej, ponieważ zmniejszamy poprzez taki ruch ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, między innymi nadwagi, cukrzycy oraz miażdżycy.

  Ćwiczenia na barki w domu (trening bez sprzętu) - 10 najlepszych ćwiczeń

W zasadzie nawet nieświadomie każdego dnia robimy liczne ćwiczenia cardio, ale z reguły na niskim lub na umiarkowanym poziomie. Będzie to, na przykład 30 minutowy spacer. Codzienne treningi nie zawsze dadzą nam pozytywne efekty jeśli wykonujemy je przez dłuższy czas. Łatwo wobec tego o przetrenowanie mięśni, bowiem wymagają one  regeneracji.

Przy budowaniu masy mięśniowej nie zalecane jest codzienne cardio w przeciwieństwie do sytuacji, gdy redukujemy tkankę tłuszczową, a więc chodzi nam o wysmuklenie sylwetki i stratę kilku kilogramów. Czym się kierujemy? Bierzemy głównie pod uwagę cel, jaki chcemy osiągnąć nie zapominając o swoich możliwościach. Dobrze skonsultować plan ćwiczeń z trenerem, aby osiągnąć zamierzone efekty.

Codzienny trening a przetrenowanie

Ćwiczenie codziennie wiąże się z ryzykiem pojawiania się przetrenowania. Dzieje się tak głównie, gdy skupiamy się non stop na tych samych partiach ciała, do tego intensywność jest duża bądź mamy kiepsko zbilansowaną dietę. Aby temu zapobiec trzeba:

  • urozmaicać wysiłek
  • trenować biorąc pod uwagę swoje możliwości, a nie ćwiczyć ponad siły
  • najlepiej zaplanować plan treningu z fachowcem, wtedy unikniemy błędów
  • zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, która wspomoże proces regeneracji ciała i doda nam energii
  • stosujemy mniejszy i większy wysiłek naprzemiennie, a więc pojawia się on w różne dni.

Dobrym pomysłem jest także stopniowe zwiększanie aktywności, a więc rośnie ona powoli aż po pewnym okresie przygotowawczym pojawia się codziennie. Odpowiednie zaplanowanie wszystkiego pozwala ćwiczyć każdego dnia bez ryzyka przetrenowania, które może skutkować niestety, ale kontuzjami oraz urazami.

Trenowanie codziennie a poziom zaawansowania

Kiedy trenujemy codziennie poświęcamy na to masę czasu, poza tym musimy się liczyć z wyrzeczeniami. Czy można ćwiczyć każdego dnia? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, dlatego że dużo zależy od rodzaju aktywności fizycznej, jak i od stażu, a więc od doświadczenia, i od możliwości organizmu. Mimo wszystko mało u kogo sprawdza się aż tak zaawansowany plan treningowy. Jeśli masz już solidne podstawy codzienne ćwiczenia nie będą aż takim problemem, jak dla laików.

  Jak wyrzeźbić brzuch? 10 skutecznych porad

Efekty trenowania codziennie – jakie są?

Codzienne treningi przede wszystkim:

  • dostarczają endorfin, czyli hormonów szczęścia, dzięki temu nasze samopoczucie jest lepsze
  • pozwalają nam zredukować stres
  • łatwiej nam kontrolować wagę, dlatego że aktywność fizyczna spala kalorie, a w zależności od odmiany są to inne wartości
  • śpimy lepiej, bo nie tylko zasypiamy szybciej, ale jakość snu rośnie.

Jednak z czasem może przyjść zmęczenie, ponadto zniechęcająca rutyna, dlatego w większości wypadków rezultaty nie są tak spektakularne, jak na przykład przy mniejszej ilości treningów w tygodniu, gdzie wynoszą one tylko 3 zamiast 7. W walce o piękną sylwetkę ważna jest regularność, ale także odpoczynek, o który w tym wariancie trudno. Kluczem jest również prawidłowo zbilansowana dieta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *