cwiczenia na trampolinie

Ćwiczenia na trampolinie – przykładowe ćwiczenia, efekty oraz przeciwwskazania


Nie tylko dzieci korzystają z trampoliny, ale również dorośli. Trening na takim sprzęcie jest świetnym rozwiązaniem, gdy chcesz zgubić kilogramy, czy wysmuklić sylwetkę. Jak wyglądają przykładowe ćwiczenia? Jakie są efekty skakania na trampolinie?


Trampolina – dlaczego warto na niej trenować?

Na świeżym powietrzu stoją duże trampoliny ogrodowe. Co ciekawe w sklepach sportowych znajdziemy mniejszy sprzęt do treningów w zaciszu mieszkania. Ten model ma dobrą cenę (około 150-300 złotych za najtańsze wersje), niewielkie gabaryty oraz dokładne wytyczne, do osoby o jakiej wadze pasuje.

Trampoliny domowe posiadają solidny stelaż oraz specjalny uchwyt, czy drążek. Droższe produkty mają również liczniki i inne tego typu akcesoria, które pozwalają nam kontrolować na bieżąco efekty treningu. Najlepiej wybrać model z metalowym stelażem, a także z mocowaniem sprężyn pod poszyciem i z dodatkowymi obszyciami bądź wzmocnieniami. Dzięki temu sprzęt będzie służył nam długie lata.

Jak ćwiczyć na trampolinie?

Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolvinie to świetna zabawa, ale również męczący trening. Wystarczy 2-3 razy w tygodniu zdecydować się na tę formę aktywności fizycznej, aby w przeciągu miesiąca zauważyć pierwsze zmiany w wyglądzie sylwetki.

Ćwiczenia na trampolinie mogą być naprawdę różne, dzięki temu każdy trening uda się w pewien sposób nieco zmodyfikować. Zawsze zrób kilkuminutową rozgrzewkę, na przykład pajacyki, skręty tułowia, przysiady oraz krążenia kończyn. Pamiętaj, że jedynie rozgrzane ciało może przystąpić do treningu właściwego, który będzie zakończony relaksacyjnym  rozciąganiem. Nigdy nie pomijaj żadnego z tych elementów, bo może dojść do poważnych urazów!

Najpopularniejsze ćwiczenia na trampolinie to:

  • podskoki z rękami przy tułowiu – staraj się za każdym razem wyskakiwać na tę samą wysokość
  • skok z wykopem – w trakcie wyskakiwania prostujesz jedną nogę do wykopu. Zanim wrócisz na trampolinę musisz ponownie złączyć nogi. Robisz to ćwiczenie naprzemiennie, czyli raz jedna, a raz druga kończyna.
  • Łokieć do kolana – w tej pozycji przy wyskoku starasz się dotknąć łokciem do przeciwległego kolana. Wykonujesz sekwencje naprzemiennie, w trakcie mocno pracuje brzuch oraz nogi. Talia osy gwarantowana!
  • Rozciąganie – podczas wyskoku wyciągasz ręce, jak najwyżej się da. Super wysmukla!
  • Skłon w skoku – w czasie wyskoku próbujesz dotknąć dłońmi za palce stóp. Ta trudna pozycja zmusza ciało do wytężonej pracy nad równowagą!

Zrób 10-15 powtórzeń każdej wymienionej pozycji, wystarczające będą 2-3 serie. Dopasuj jumping trening do swoich możliwości, z czasem zwiększaj natężenie wysiłku.

Efekty ćwiczenia na trampolinie

Ćwiczenia na trampolinie są ciekawą alternatywą dla klasycznego cardio. Taki trening siłowy ma szereg zalet. Trampolina powoduje, że angażujemy do działania praktycznie całe ciało.

Efekty ćwiczenia na trampolinie to przede wszystkim:

  • wzmacniamy mięśnie
  • poprawiamy pracę mózgu
  • poprawiamy kondycję
  • stymulujemy system limfatyczny, a zatem szybciej usuwamy z organizmu toksyny, czy też zmniejszamy cellulit
  • zmniejszamy dolegliwości bólowe – kości, stawów oraz głowy
  • dotleniamy organizm
  • wzmacniamy serce
  • spalamy masę kalorii
  • ćwiczymy koordynacje ruchową.

Podskoki powodują nacisk na komórki, wobec tego szkielet staje się silniejszy, jak również zwiększamy poprzez to gęstość kości. Ruch również przyczynia się do utraty tkanki tłuszczowej i pobudzenia metabolizmu. Poza tym spędzanie czasu na trampolinie to świetna zabawa. Dawka endorfin zapewniona!

Przeciwwskazania do ćwiczenia na trampolinie

Skakanie na trampolinie jest wskazane w wielu przypadkach, na przykład podczas rehabilitacji miednicy. Choć należy pamiętaj, że są pewne przeciwwskazania, które uniemożliwiają nam korzystanie z tego sprzętu.

Przeciwwskazania do ćwiczenia na trampolinie:

  • zły stan stawów
  • choroby układu krążenia
  • dyskopatia
  • koślawość stóp i kolan
  • choroby kości.

Dobrze jest skonsultować się z lekarzem, albo skorzystać z porady trenera, bo być może okaże się, że przeciwwskazanie nie wyklucza nas całkowicie z korzystania z trampoliny. Można przecież popracować nad stanem stawów lub wyleczyć inne schorzenia. Nie należy jednak ryzykować i na własną rękę decydować się na ćwiczenie bez porozumienia ze specjalistą!

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *