cwiczenie balansu

25 najlepszych ćwiczeń na koordynację ruchową dla dzieci i dorosłych

Rozwój fizyczny jest tak samo istotny, jak ten umysłowy. Ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci oraz dla dorosłych są niezbędne. Dlaczego? Co to jest właściwie koordynacja ruchowa? W naszym artykule zgłębiamy ten temat. Koniecznie sprawdź szczegóły!

Co to jest koordynacja ruchowa?

Koordynacja ruchowa jest to umiejętność, dzięki której jesteśmy w stanie wykonywać konkretne oraz ustalone w czasie i w przestrzeni ruchy, ponadto cały łańcuch ruchowy. Tu liczy się talent, czyli koordynacja wrodzona, do tego doświadczenie oraz zdobyte umiejętności (koordynacja nabyta), jak i pamięć ruchowa. Ćwiczenia na koordynację ruchową dla dzieci pozwalają stworzyć solidną bazę, którą wykorzystamy w przyszłości.

Dlaczego koordynacja ruchowa jest tak istotna?

Ćwiczenia koordynacyjne pozwalają nam doszkalać kluczową dla nas umiejętność. W ten sposób jesteśmy lepiej przygotowani na niespodziewane sytuacje, ale przede wszystkim zdecydowanie łatwiej jest nam funkcjonować na co dzień. Dodatkowo zyskujemy jeszcze inne umiejętności, które składają się na najważniejsze zdolności ruchowe.

Trenowanie koordynacji ruchowej należy zacząć, jak najwcześniej. Dlaczego? Ta umiejętność odpowiada za szereg kluczowych funkcji, między innymi zręczność, zwinność, a także równowagę. Dzięki temu możemy wykonywać kilka czynności jednocześnie oraz lepiej radzimy sobie na sali treningowej, jak i w życiu codziennym. Z dużą łatwością wykonujemy chociażby podstawowe czynności.

Ciekawostką jest to, że dbanie o koordynację ruchową pozwala nam dłużej cieszyć się nie tylko sprawnością fizyczną, ale i dobrym zdrowiem. Brak tej umiejętności prowadzi do zaburzeń chodu, braku równowagi oraz do innych komplikacji, które negatywnie wpłyną na jakość naszego życia. W przypadku niektórych chorób ćwiczenia na koordynacje są ważnym elementem planu leczenia.

cwiczenie rownowagi na pilce bosu

15 ćwiczeń na koordynację ruchową – przykłady

Istnieje dość sporo możliwości, gdy chodzi o ćwiczenia na koordynację. W naszym zestawieniu znalazło się aż 15 najlepszych pozycji, które sprawdzą się u dzieci, a także u dorosłych. Oto one:

1. Pływanie

Ten typ ćwiczeń nie obciąża kręgosłupa, do tego pozwala się zrelaksować. Dodatkowym plusem jest to, że pływanie pomaga skorygować wady postawy i wzmacnia mięśnie.

2. Skakanie na skakance

To popularne ćwiczenia koordynacyjne, dzięki którym spalimy sporo kalorii, ale przede wszystkim polepszymy swoją sprawność fizyczną oraz kondycję. Co ciekawe, tutaj pracują prawie wszystkie mięśnie naszego ciała!

  Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 12 wskazówek

3. Jazda na rowerze

W naszym rankingu znalazła się kolejna klasyka – jazda na rowerze. Tu mocno skupiamy się na koordynacji nóg oraz na połączeniu pracy górnych i dolnych kończyn. Ważne jest to, że jazda na rowerze odciąża stawy i pozwala poprawić ogólną kondycję. Dzieciaki będą miały masę frajdy, a osoby starsze zyskają ciekawą alternatywę dla biegania.

4. Aerobik

Ćwiczenia na koordynację to oczywiście aerobik. Zajęcia fitness z instruktorem pozwalają nam doszkolić technikę oraz pracować nad postawą ciała. To będzie ciekawy pomysł na rozwijanie swojej koordynacji!

trening rownowagi na aerobiku

5. Interwały

Trening interwałowy ze zmiennym tempem to, tak zwane interwały. Naprzemiennie pojawiają się okresy o niskiej i o wysokiej intensywności, i to kilka razy z rzędu. Tego rodzaju ćwiczenia koordynacyjne to będzie, na przykład jazda na rowerze, czy bieg.

6. Taniec

Idealną opcją dla fanów muzyki będą ćwiczenia na koordynację w formie tańca. To połączenie przyjemnego z pożytecznym i dobra opcja dla wszystkich bez względu na wiek.

7. Gry zespołowe

Koszykówka, siatkówka, piłka nożna – to tylko kilka przykładów gier zespołowych. Takie ćwiczenie koordynacji ruchowej wykorzystuje się przede wszystkim na zajęciach sportowych, na przykład w szkole. W czasie treningu można polepszyć umiejętności i zdobywać jeszcze cenne doświadczenie sportowe.

8. Sporty walki

W sportach walki liczy się szybkość, siła i koordynacja. Kształtowanie tych umiejętności pozwala lepiej wyprowadzać ciosy oraz reagować na zachowanie przeciwnika. Lepsza równowaga, zręczność, szybkość reakcji – to wszystko przyda się również na co dzień. Wielokrotne wykonywanie tych samych ruchów pozwala rozwijać odpowiedni instynkt ruchowy.

9. Proste ćwiczenia koordynacyjne na drabince

Drabinka koordynacja to sprzęt niezbędny przy pracy nad nogami. Korzysta się z tego urządzenia na treningu sportów walki, czy piłki nożnej. Dodatkowym plusem będzie to, że drabinka pozwala nam pracować nad poprawą szybkości.

10. Gimnastyka

Ćwiczenia gimnastyczne kształtują równowagę ruchową. Pojawiają się one na zajęciach sportowych w szkołach, poza tym w planie treningów zawodowych sportowców. To proste pozycje, takie jak na przykład mostek.

11. Walka z cieniem

Sporty walki to dyscyplina, która wymaga urozmaiconego treningu. Walka z cieniem pojawia się przede wszystkim w boksie. To ćwiczenie, które polega na stoczeniu boju z niewidzialnym przeciwnikiem. Rozwijamy koordynację, ponadto orientację ringową.

  Jak nauczyć się robić pompki? Prawidłowa technika dla początkujących

12. Chodzenie po równoważni

Chodzenie po równoważni to ćwiczenie, dzięki któremu zdobywamy i szkolimy cenną umiejętność zachowania równowagi. To przyda nam się na co dzień, jak w czasie treningów, na przykład podczas jazdy na deskorolce. Chodzenie po równoważni wzmacnia mięśnie głębokie, a także kształtuje ciało.

13. Burpees, czyli powstań, padnij

Burpees to ćwiczenie „powstań, padnij”, które jest wymagające, ale pozwala nam rozwijać siłę mięśniową i polepszać wydolność organizmu. Tego rodzaju ćwiczenia koordynacyjne często pojawiają się w wielu treningach.

mezczyzna i kobieta robia burpees na silowni

14. Skipy

Skipy mają aż kilka wersji – skip A, B i C. Ten klasyk treningów biegowych rozwija naszą koordynację ruchową. Tutaj mocno angażujemy ręce oraz nogi, więc warto wybierać te pozycję nie tylko podczas joggingu.

15. Jaskółka

Ćwiczenia na koordynację ruchową dla dzieci i dorosłych nie zawsze wymagają sprzętu. Jaskółka jest tego najlepszym przykładem. To pozycja jednonóż, która pozwala nam pracować nad sprawnością, zręcznością, a także nad wytrzymałością siłową.

5 ćwiczeń na koordynację ruchową dla dzieci – przykłady

Ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci polegają głównie na zabawie. To sprawia, że pociechy uczą się bez przymusu, dzięki temu chętnie angażują się w różne aktywności fizyczne. Maluchy mogą wykonywać, między innymi:

1. Stanie na jednej nodze – staramy się wytrzymać przez kilka sekund nieruchomo stojąc na jednej nodze. W wersji trudniejszej kończyna może znajdować się na poduszce.

2. Przewroty w przód i w tył, czyli tak zwane fikołki dają masę frajdy, a jednocześnie poprawiają mobilność stawów. Wymagają jednak miękkiego podłoża, aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy.

3. Podskoki z obrotem – robisz podskok w miejscu, ale jednocześnie następuje obrót o 90 stopni. Ważne jest, aby zachować balans i odpowiednio wylądować na ziemi.

4. Chodzenie z książką na głowie – ważne jest zachowanie odpowiedniej postawy ciała, bo w innym wypadku obciążenie nam spadnie.

5. Ćwiczenia na bosu, czyli jakby na połówce piłki – to wymagająca propozycja, która wzmacnia mięśnie i ćwiczy refleks.

dziecko cwiczy balans

5 ćwiczeń na koordynację ruchową dla osób starszych – przykłady

Ćwiczenia koordynacyjne dla osób starszych muszą być dużo spokojniejsze i mniej wymagające fizycznie niż te dla zawodowców. W tym wypadku poleca się:

1. Pilates, a więc ćwiczenia, które rozciągają i uelastyczniają wszystkie mięśnie ciała. To będzie przede wszystkim joga, taniec, czy ćwiczenia izometryczne.

2. Rzuty do celu – to mało wymagające ćwiczenia, bo nie potrzeba tu dużej siły, za to liczy się skupienie i precyzja. Rzuty piłeczkami, czy lotkami są doskonałe dla osób starszych.

  Ćwiczenia dla początkujących - jak właściwie zacząć treningi?

3. Wystukiwanie rytmu nogami bądź rękami często pojawia się w propozycjach dla dzieci, choć osoby starsze również docenią to ćwiczenie koordynacyjne.

4. Ćwiczenia z dużą piłką pozwalają pracować nad zachowaniem balansu. Pozycje będą przeróżne, na przykład kładziesz się na plecach, a ręce rozkładasz na boki. Chodzi o utrzymanie się w odpowiednim ułożeniu.

5. Rzucanie w tył piłką to ćwiczenia na koordynację ruchową dla dzieci i dla dorosłych. Ważne jest jednak dobranie odpowiedniego ciężaru do własnych możliwości!

starszy mezczyzna cwiczy rownowage na pilce

Jakie korzyści daje trenowanie koordynacji ruchowej?

Trenowanie koordynacji ruchowej jest ważne bez względu na wiek. 8-12 latki mają szansę najbardziej rozwinąć tę umiejętność, ponieważ w tym okresie posiadają do tego najlepsze predyspozycje. Dobrze zatem, aby maluchy nie tylko ćwiczyły podczas lekcji wychowania fizycznego, ale i uczestniczyły w dodatkowych treningach. Kiedy maluchy nie będą rozwijać koordynacji mogą mieć z tego powodu w przyszłości masę problemów. Częste urazy to w tym wypadku standard.

Trenowanie koordynacji ruchowej ma masę plusów. Zyskujemy:

  • zręczność
  • pamięć ruchową
  • orientację w przestrzeni
  • zdolność sprzężenia
  • szybkość reakcji
  • zwinność
  • głębokie czucie mięśniowe.

Ćwiczenia na koordynację ruchową chronią nasze ciało przed kontuzjami, do tego mamy dużo lepsze możliwości fizyczne i łatwiej radzimy sobie uprawiając rozmaite dyscypliny sportowe. Ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci gwarantują im  rozwój, który w przyszłości zaprocentuje i to na wielu polach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.