kobieta na wadze

Dlaczego nie mogę schudnąć? 15 potencjalnych przyczyn


Masa osób zadaje sobie pytanie – dlaczego nie mogę schudnąć? Ty również masz ten sam problem? Tak naprawdę powodów może być wiele. W naszym artykule znajdziesz 15 potencjalnych przyczyn tego zjawiska!


Dlaczego nie mogę schudnąć? 15 najczęstszych powodów

Zanim przystąpimy do odchudzania warto spisać nie tylko pomiary ciała (waga oraz obwody poszczególnych części ciała), ale i udać się na podstawowe badania z krwi. Zaleca się, między innymi zrobić morfologię, czy cukier na czczo po obciążeniu glukozą. Dzięki temu będzie nam łatwiej dokładnie wyliczyć dzienne zapotrzebowanie energetyczne, od którego trzeba będzie trochę odjąć, aby powstał deficyt wynoszący 200-500 kcal. Pamiętaj jednak, że im więcej ćwiczymy tym organizm ma wyższe potrzeby!

Co jeśli mimo licznych prób i wysiłku Ty dalej nie możesz schudnąć? Poniżej znajdziesz 15 potencjalnych przyczyn tego zjawiska:

1. Zbyt mało ruchu

Niestety, ale bez ćwiczeń bardzo trudno zbić wagę. Aktywność fizyczna jest potrzebna, żeby spalić nagromadzoną tkankę tłuszczową, a także podkręcić metabolizm do działania. Systematyczne treningi dość szybko przyniosą pierwsze zmiany w wyglądzie sylwetki, co więcej ruch pomoże nam je utrzymać, dzięki temu nie pojawi się niebezpieczny efekt jo-jo. Staraj się małymi krokami wchodzić w świat sportu i próbować różnych dyscyplin, w ten sposób to będzie przyjemność, a nie przykry obowiązek.

2. Zbyt rzadkie spożywanie posiłków

Za rzadkie spożywanie posiłku bywa przyczyną zastoju na wadze. Mimo nawet wysokiej kaloryczności ciało w długiej przerwie odczuwa niedobór cukru. Głodzenie się jest złe, ponieważ potem dosłownie rzucasz się na jedzenie, a jednocześnie usprawiedliwiasz się, że w ciągu dnia niewiele zjadłeś. Ta droga nie prowadzi do wysmuklenia ciała, wręcz przeciwnie, może powodować przyrost wagi.

3. Podjadanie między posiłkami

Podjadanie to kolejna przyczyna braku pozytywnych wyników odchudzania. Wbrew pozorom nawet małe przekąski mogą być prawdziwą bombą kaloryczną, dlatego po ich zsumowaniu może wyjść pokaźny wynik. Regularne posiłki pozwolą zapomnieć o podjadaniu, a także pohamują chęć na niezdrowe jedzenie.

4. Unikaj kupowania śmieciowego jedzenia

Jeśli idziesz do sklepu to zawsze najedzony i z gotową listą zakupów, dzięki temu będzie mniej pokus. Pewnie nieraz zdarzyło się, że w koszyku wylądował słodycz lub słona przekąska, której nie powinieneś jeść. Dokładny plan ułatwi Ci zadanie podczas shoppingu oraz w czasie samego przygotowywania menu na poszczególny dzień.

5. Nieprawidłowo zbilansowane posiłki

Złe zbilansowanie posiłków często powoduje zatrzymanie wagi. Za dużo tłuszczów, czy węglowodanów nie służy naszemu ciału. Tłuste dania zastąp zdrowszymi alternatywami, na przykład warzywnym burgerem, czy kebabem. Szukaj zamienników, ale nie rezygnuj całkowicie z tłuszczu, bo organizm go potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Koniecznie przeczytaj  Jak ujędrnić brzuch? 12 sposobów na ujędrnienie brzucha

6. Niestosuj produktów „light”

Zapomnij o produktach light, ponieważ one mogą kryć w sobie masę cukru, tłuszczu, a także konserwantów. Nie można ich jeść bezkarnie! Dokładnie analizuj etykiety produktów, bo hasło typu light nie musi oznaczać wcale lepszej wersji danego składnika. Porównuj wartości i szukaj artykułów z jak najprostszym składem.

7. Unikaj alkoholu

Pijesz alkohol? To on może być winowajcom braku efektów w kuracji odchudzającej. Trunki z procentami same w sobie kryją kalorie, mało tego sprawiają, że mamy większy apetyt, a nasza silna wola słabnie. Trudno skończyć na jednym kieliszku wina, czy piwa.

8. Brak odpowiedniego nawodnienia

Za małe nawodnienie organizmu to błąd, który może zatrzymać efekty odchudzania. Najlepiej postawić na wodę lub na naturalne spalcze tłuszczu, takie jak zielona herbata i czarna kawa. W ciągu doby musisz wypić około 1,5-2 litry, aby zapobiec zatrzymaniu wody w ciele, a także pozytywnie wpłynąć na skórę. Noś ze sobą bidon, wtedy łatwiej pamiętać o nawodnieniu!

9. Usuń z diety „puste kalorie”

Wyeliminuj z diety, tak zwane „puste kalorie”, które nic nie wnoszą oprócz dodatkowej porcji cukru, czy tłuszczu. Cola, ciastka, dania typu fast food, a także napoje gazowane – one powinny zniknąć z Twojego domu! Czasami sięgamy po nie i zapominamy, jakie to może mieć później konsekwencje w procesie odchudzania.

10. Unikaj częstych zmian diety

Zmiany rodzaju diet co chwilę nie są dobre, bo ciało ma później problem z regulacją przemiany materii. Na efekty mimo wszystko potrzeba czasu bez względu na to, jaki wariant kuracji odchudzającej wybierzesz. Dobrze zatem przemyśl, na jaką odmianę się zdecydujesz nim przystąpisz do odchudzania.

11. Pamiętaj o śniadaniu!

Unikanie śniadania to kiepski pomysł, ponieważ później organizm nie ma wystarczającej energii, a Ty myślisz o niezdrowym podjadaniu. Nie masz rano czasu gotować? Wieczorem przygotuj sobie pełnowartościowe śniadanie, albo zamów zdrowy wariant na wynos.

12. Nie jedz na noc

Objadanie na noc to kłopot, który dotyka wielu osób. W ciągu dnia mocno ograniczają kalorie, a wieczorem pozwalają sobie na za dużo. Niestety, ale ciało nie będzie miało, jak ani kiedy pozbyć się tego wszystkiego. Potem pojawiają się jeszcze dodatkowe trudności ze snem, a regeneracja ciała jest ważna.

13. Unikaj soli

Nagminne używanie soli w kuchni może powodować zatrzymywanie wody w organizmie. Staraj się wobec tego to zmienić. Smaku daniom mogą nadać aromatyczne przyprawy oraz zioła. Co ważne wiele z nich to naturalne spalacze tłuszczu, na przykład cynamon, ostra papryczka i pieprz.

14. Kultura spożywania posiłków

Nie tylko to co jemy, ale i w jaki sposób mocno wpływa na odchudzanie. Podczas posiłku nie spiesz się, a więc dokładnie przeżuwaj oraz rozgryzaj. Nie objadaj się, dlatego zapomnij o dokładkach!

Koniecznie przeczytaj  Kminek na odchudzanie – jak działa i jak stosować?

15. Problemy hormonalne

U wielu pań problemy hormonalne wpływają na efekty odchudzania. Czasami mimo zmiany nawyków żywieniowych oraz intensywnej aktywności fizycznej waga stoi w miejscu. Warto sprawdzić w pierwsze kolejności tarczycę, poza tym okres menopauzy również może utrudniać zbicie wagi. Wykonanie badań przed kuracją pozwala nam uniknąć rozczarowania, poza tym wychwycić pewne problemy zdrowotne.

Nie mogę schudnąć – to stwierdzenie pada z ust wielu ludzi, którzy próbują zbić swoją wagę, a ona ani drgnie. Trzeba pamiętać, że kluczem jest trafne połączenie diety oraz ruchu, a także zadbanie o swój stan zdrowia. Tylko te elementy razem mogą przynieść pożądane efekty. Jeśli sam nie dajesz sobie rady skonsultuj się koniecznie z lekarzem, dietetykiem bądź z trenerem osobistym. Pomoc fachowca pozwala uniknąć wielu błędów, przede wszystkim przykrych skutków ubocznych.

Nie mogę schudnąć – dlaczego? Inne powody

Chudnięcie trwa, a więc wszystko dzieje się stopniowo. Musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ dopiero po kilku tygodniach da się zauważyć pewne drobne zmiany w sylwetce oraz na samej wadze. Jednak uwarunkowania genetyczne i inne indywidualne kwestie mają spory wpływ na sam wynik. Brak motywacji, zaniedbywanie treningów, głodówki i wilcze napady głodu – to wszystko nie pomaga. Zdrowe podejście jest jedynym wyjściem, tak samo jak zaciętość w dążeniu do celu.

W menu osoby odchudzającej musi pojawić się deficyt kalorii, czyli zjadamy mniej niż potrzebuje nasze ciało. Dobre wyliczenie tego parametru to klucz do sukcesu!  Zaplanowanie posiłków  wymaga dodania II śniadania i przekąski. Dlaczego? To pozwoli pohamować apetyt w ciągu dnia. Warto zabierać ze sobą gotowe dania lub postawić na katering dietetyczny, bo to pomoże trzymać się wytycznych.

Dobra dieta wyróżnia się tym, że dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników, poza tym nie powoduje, że chodzimy głodni ani tym bardziej zmęczeni i rozdrażnieni. Niekiedy niezbędna okazuje się suplementacja. Mimo wszystko tłuszcze, węglowodany i białko powinny być w odpowiednich proporcjach, i to w każdej części jadłospisu. Jemy w ciągu doby miej więcej co 3 godziny, a ostatni posiłek pojawia się maksymalnie 2-3 godziny przed snem, choć czas zależy to w dużej mierze od typu kuracji. To daje nam aż 4-5 posiłków w ciągu dnia. Kalorie powinny być dokładnie wyliczone, dlatego pamiętaj, że aplikacje i tabelki dostępne w sieci ułatwiają obliczenie kaloryczności danego dania, czy wyliczenie dobowej sumy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *