glicyna

Glicyna – właściwości i zastosowanie glicyny


Glicyna wciąż jest mało popularna, a szkoda bo ma wiele dobroczynnych właściwości. Gdzie jest stosowana? Jak wpływa na ciało? Odpowiedz na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.


Glicyna – co to takiego?

Glicyna jest najprostszym strukturalnie aminokwasem. Jest on syntezowany z treoniny, seryny, choliny, tudzież z hydroksyproliny. Wiele osób stosuje ten związek świadomie, a inne nawet nie mają pojęcia, że go przyjmują, na przykład wraz z pożywieniem.

Należy wiedzieć, że glicyna jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania przemian biochemicznych w nerkach oraz w wątrobie. Poza tym udowodniono, że zapobiega ona wielu chorobom, również nowotworom. Wobec tego często zaleca się suplementacje w leczeniu niektórych schorzeń, na przykład zaburzeń metabolicznych u osób, które mają cukrzyce, czy choroby zapalne.

Największą ilość glicyny znajdziesz w kolagenie oraz w kreatynie. Co ważne ten składnik wchodzi w skład 20 podstawowych aminokwasów białkowych.

L-glicyna w pokarmie

L-glicyna występuje naturalnie w wielu pokarmach, przede wszystkim znajdziemy ten aminokwas w produktach odzwierzęcych, między innymi w:

  • rybach
  • jajach
  • wołowinie
  • schabie
  • żelatynie
  • produktach mlecznych.

Poza tym ten aminokwas jest też w wielu popularnych roślinach, takich jak:

  • len
  • owoce egzotyczne – kiwi, banan
  • kakao
  • warzywa – szpinak, kapusta, dynia, soczewica czerwona i fasola biała
  • migdały
  • orzechy arachidowe.

Dzięki temu, że ten aminokwas pojawia się w łatwo dostępnych składnikach bardzo prosto uzupełnić poziom glicyny w organizmie. Wystarczy dodać do menu kilka wyżej wymienionych produktów w większej ilości. Dodatkowo można wspomóc się suplementacją.

Zalety przyjmowania L-glicyny

Warto spożywać produkty, które mają naturalną L-glicynę. Dlaczego? Przede wszystkim zyskujesz:

  • lepszą jakość snu
  • poprawienie koncentracji i pamięci, a więc funkcji poznawczych
  • stabilizację poziomu cukru we krwi
  • obniżenie poziomu stresu oksydacyjnego
  • redukcje stanów zapalnych
  • zwalczanie skutków stresu
  • redukcje bólów stawów
  • ochronę kolagenu.

Zastosowanie glicyny w sporcie

Jeśli systematycznie uprawiasz sport to glicyna może okazać się niebywale pomocna. Poniżej znajdziesz główne zalety:

  • Wspomaga budowanie masy mięśniowej, a to dlatego że stanowi niezbędny substrat do syntezy kreatyny. Wobec tego pośrednio przyczynia się do hipertrofii komórek mięśniowych. Poza tym wpływa na stymulację produkcji hormonów steroidowych, a to właśnie one regulują poziom tkanki mięśniowej, a także pośredniczą w kontroli wydatku energetycznego.
  • Chroni stawy i wspomaga syntezę kolagenu – glicyna jest niezbędna do syntezy kolagenu, ponieważ w 1/3 składa się on z tego aminokwasu. Dzięki temu składnikowi możemy zapewnić odpowiednią elastyczność stawów, jak i odporność na wstrząsy. To niezwykle ważne, gdy trenujemy, albo jesteśmy w podeszłym wieku.

Liczne badania potwierdziły iż glicyna ma terapeutyczny wpływ na procesy metaboliczne, dlatego że łagodzi objawy, które są związane z zespołem metabolicznym. Jak? Normuje poziom insuliny i trójglicerydów, do tego normalizuje ciśnienie tętnicze krwi. A co najważniejsze obniża całkowitą zawartość tłuszczów w wątrobie. Co kluczowe ten aminokwas działa na redukcję masy ciała poprzez obniżenie poziomu – rezystyn, TNF-alfa, białka C-rekatywnego oraz interleukiny-6. Wzrasta natomiast gen adiponektyny i PPAR-gamma, a to z kolei przyczynia się do wzrostu aktywności kinazy AMPK, która jest odpowiedzialna za spadek wagi.

Suplementy z dodatkiem glicyny przyspieszają regenerację organizmu, a także zapobiegają rozpadowi białek mięśniowych. Dodatkowo zmniejszają uczucie senności oraz zmęczenia.

Dawkowanie glicyny

Nie ma ścisłych wytycznych w jakiej ilości dawkować glicynę. Porcja może być duża i wynosić nawet 60 gram. Warto jednak suplementacje skonsultować z lekarzem, ponieważ niedobór, jak i przedawkowanie glicyny ma poważne skutki. Chodzi głównie o przekształcenia w choroby związane z metabolizmem tego aminokwasu. To może być, na przykład glicynuria, czy pierwotna hiperoksaluria.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *