tauryna

Tauryna – kompendium wiedzy


W wielu napojach energetycznych znajdziemy dodatek tauryny. Co to takiego? Jakie ma właściwości? Kto może przyjmować ten składnik? Koniecznie sprawdź kompendium wiedzy o taurynie!


Tauryna – co to takiego?

Historia tauryny sięga 1827 roku, właśnie wtedy dwóch niemieckich chemików wyizolowało żółć byków, tak powstał kwas 2-aminoetylosulfonowy. Nazwa oczywiście nawiązuje do tego wydarzenia, ponieważ wychodzi się od łacińskiego słowa byk, czyli taurus. Tauryna jest to niebiałkowy aminokwas, a zatem nie uczestnicy w budowie mięśni. Proces syntezy tego składnika odbywa się z udziałem aż dwóch aminokwasów, takich jak cysteina oraz metionina.

Co ważne ludzkie ciało ma ograniczone możliwości w tej kwestii, dlatego suplementacja jest w wielu przypadkach wręcz niezbędna. Zwłaszcza gdy mowa o osobach starszych, weganach, wegetarianach oraz o ludziach, którzy regularnie trenują.

Gdzie występuje tauryna?

Sporo tauryny znajdziemy w wielu pokarmach pochodzenia zwierzęcego, natomiast dużo mniejsze dawki występują w pożywieniu roślinnym. Największe stężenie pojawia się w rybach oraz w skorupiakach, do tego w wodorostach morskich. Niewielkie porcje tauryny są ukryte w soczewicy, grochu, owocach opuncji, poza tym w kilkudniowych kiełkach, na przykład ciecierzycy. Co ciekawe tauryna ma duże strzeżenie w proszku serwatkowym, a znikome w mleku w proszku.

W przemyśle spożywczym tauryna jest stosowana głównie jako element mieszanek dla niemowląt oraz dla małych dzieci, a także popularny dodatek do odżywek dla sportowców lub baza napojów energetycznych. Mało tego ten niebiałkowy aminokwas mamy w niektórych suplementach diety dostępnych bez recepty, zarówno tych w tabletkach, jak i w formie proszku.

W jaki sposób dawkować taurynę?

Zawsze stosuj się do wytycznych zawartych na konkretnym produkcie, to miej więcej 500 do 2000 mg tauryny na dobę. Za duża porcja na dzień może prowadzić do wielu skutków ubocznych, między innymi do problemów z żołądkiem. Zdecydowanym przeciwwskazaniem do przyjmowania tego składnika jest ciąża, branie leków psychotropowych oraz choroba dwubiegunowa.

Tauryna dla aktywnych fizycznie osób 

Nie da się ukryć, że tauryna ma szereg właściwości, między innymi zmniejsza napięcie nerwowe, redukuje stres i pomaga w walce z cukrzycą. Osoby, które regularnie trenują zauważą jeszcze inne działanie:

  • anaboliczne – tauryna bierze udział w procesie transportu kreatyny. Dzięki temu regeneracja mięśni jest dużo szybsza, tak samo jak przyrost masy mięśniowej. 
  • Detoksykacyjne – tauryna chroni nasz organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.
  • Antykataboliczne – tauryna pozwala magazynować i transportować azot. To właśnie ta substancja bierze udział w procesie regeneracji tkanek. Co więcej azot hamuje proces kataboliczny i pozwala tkankom samodzielnie się odbudować.
  • Rozluźniające mięśnie – ten niebiałkowy aminokwas stymuluje produkcje kwasu GABA odpowiedzialnego za rozluźnienie mięśni.

Tauryna i jej zastosowanie w sporcie

Tauryna to niezbędny składnik, który umożliwia prawidłowe funkcjonowanie mięśni i utrzymanie jej odpowiedniego poziomu jest ważne dla wszystkich, ale w szczególności dla sportowców. Każdy wysiłek obniża poziom tego aminokwasu i trzeba go regularnie uzupełniać. Dzięki odpowiedniej suplementacji możemy uniknąć niedoborów oraz skutków, które z tego płyną, czyli uszkodzenie komórek wywołane przez stres oksydacyjne oraz zmęczenie mięśni. Tauryna intensyfikuje proces regeneracji tkanki mięśniowej, zwiększa siłę skurczu włókien mięśniowych i poprawa możliwości gromadzenia energii przez komórki.

Tauryna usuwa zbędne produkty metaboliczne, które powstają w wyniku pracy mięśni. Dzięki temu mogą one dłużej pracować i dlatego stosowana jest przez kolarzy i biegaczy, którzy dzięki niej pokonują większe dystanse i dodatkowo dzięki taurynie zmniejszone są uszkodzenia mięśni po wysiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *