Glutamina – co to jest i jak działa? Występowanie oraz skutki uboczne


Glutamina to aminokwas egzogenny, który wspiera układ immunologiczny i jest niezbędnym elementem do budowy białek w ustroju. Poza tym ma jeszcze szereg innych dobroczynnych właściwości. Koniecznie sprawdź co to jest glutamina!


Co to jest glutamina?

Glutamina jest to aminokwas egzogenny, który pełni wiele niezwykle ważnych funkcji w ludzkim organizmie, między innymi:

  • służy, jako budulec białek
  • transportuje substancje we krwi
  • pomaga zwalczać bakterie oraz wirusy.

Glutamina ma dwie postacie, które różnią się od siebie głównie układem molekularnym. Jest to:

  • L-glutamina – rozpuszczalna wodzie, więc prędko się wchłania
  • D-glutamina. 

Ta pierwsza odmiana pojawia się w pożywieniu oraz w suplementach. Pomaga ona usuwać amoniak z organizmu, do tego ma ogromne znaczenie w fazie budowania mięśni. Poza tym wspomaga pracę układu trawiennego, usprawnia metabolizm, reguluje poziom cukru we krwi, a także zwiększa koncentrację. Osoby, które ćwiczą dzięki L-glutaminie poprawią swoją wydolność w trakcie aktywności fizycznych. Natomiast D-glutamina ma mniej istotne znaczenie dla naszego ciała. 

 

Koniecznie przeczytaj  Tabletki na odchudzanie – czy one w ogóle działają?
wiazanie chemiczne glutaminy
Wiązanie chemiczne glutaminy

 

 

Ciało ludzkie wytwarza glutaminę samodzielnie, jednak osoby intensywnie trenujące mają zdecydowanie większe zapotrzebowanie na ten składnik. Niedobory objawiają się, między innymi:

  • osłabieniem odporności
  • nagłym spadkiem wagi
  • długotrwałym zmęczeniem. 

Jakie są właściwości glutaminy?

Glutamina odgrywa ważną rolę w ludzkim organizmie. To główne źródło energii dla jelita cienkiego. Mało tego, pomaga w procesie gojenia się wrzodów żołądka i w regeneracji mięśni. Poza tym reguluje ciśnienie krwi, stabilizuje poziom cukru we krwi, a także zmniejsza apetyt na słodycze. 

Glutamina w przypadku sportowców pozwala im zachować energię, a zatem poprawić ich wytrzymałość. To nie wszystko, ponieważ ten składnik zmniejsza katabolizm mięśniowy i wspomaga budowę mięśni. Co więcej to świetny środek wzmacniający odporność, działa podobnie, jak naturalny przeciwutleniacz oraz preparat przyspieszający gojenie się ran. Toteż nie tylko fani sportu mogą korzystać z tego rodzaju suplementacji.

Przyjmowanie tego suplementu przed snem poprawia jego jakość, a także wspomaga regeneracje organizmu. Można stosować glutaminę przed i po treningu, poza tym w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej. Opcji jest wiele, dzięki temu łatwo zaplanować proces suplementacji i dobrać go do potrzeb konkretnej osoby.

W jakich produktach znajdziemy glutaminę?

Glutamina pojawia się w suplementach, od tabletek, po odżywki oraz w produktach naturalnych głównie pochodzenia zwierzęcego, jak również tych roślinnych. Najlepiej wybierać mięso i produkty odzwierzęce, dlatego że mają w sobie nie tylko dużo glutaminy, ale również spore dawki białka, które są tak potrzebne w procesie budowania mięśni. Co ciekawe prawie każde źródło białka kryje w sobie i glutaminę, więc dostarczamy organizmowi od razu kilka składników jednocześnie. 

L-glutaminę znajdziemy w naturalnej postaci w następujących produktach:

  • jajkach w 100 g jest około 0,6 g glutaminy ;
  • wołowinie w 100 g jest około 1,2 g glutaminy;
  • odtłuszczonym mleku w 100 g jest około 0,3 g glutaminy;
  • tofu w 100 g jest około 0,6 g glutaminy;
  • ryżu białym w 100 g jest około 0,3 g glutaminy;
  • kukurydzy w 100 g jest około 0,4 g glutaminy.

Skutki uboczne stosowania glutaminy

Ludzki organizm sam potrafi wytworzyć glutaminę jednak w niewielkiej ilości. Trzeba jednak wiedzieć, że glutamina wchodzi w reakcje z pewnymi lekami. Jakimi? W przypadku brania środków na raka, czyli w chemioterapii nie jest zalecana. Podobnie w trakcie leczenia laktulozy, czy stosowania preparatów zapobiegających napadom drgawkowym. Tutaj zawsze konieczna jest konsultacja z lekarzem!

Jeśli chodzi o skutki uboczne, glutamina krótkotrwale przyjmowana nie powoduje żadnych niepokojących objawów. Nie ma również badań, które by potwierdzały szkodliwość tego składnika w trakcie długoterminowej suplementacji. Trzeba mimo to bacznie obserwować swoje ciało i jego reakcje!

Przeciwwskazanie do stosowania glutaminy:

  • cukrzyca;
  • niewydolność nerek;
  • choroby wątroby;
  • alergia na glutaminian sodu.
Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *