Koktajl proteinowy – kiedy pić i jaki wybrać?

Koktajl proteinowy – kiedy pić i jaki wybrać?


Dieta każdego człowieka składa się z trzech podstawowych składników: tłuszczów, białka i węglowodanów. Każdy z nich jest ważny w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu i dostarczany jest w różnych proporcjach, w zależności od wieku, płci i stylu życia.

Jeżeli decydujesz się na zintensyfikowanie swojej aktywności fizycznej i redukcję tkanki tłuszczowej lub wyrzeźbienie swojej masy mięśniowej, potrzebujesz zwiększyć ilość spożywanego białka w postaci np. odżywczych koktajli proteinowych. One odpowiadają za budowę mięśni oraz ich prawidłowy rozwój. Ponadto chronią tkankę mięśniową przed zanikaniem, kiedy przechodzisz na dietę odchudzającą. Mięśnie zaś dodają ci siły, a przy okazji przyśpieszają procesy metaboliczne w organizmie, co przedkłada się na szybkie spalanie i redukcję tkanki tłuszczowej.


Kiedy pić koktajle proteinowe?

W diecie sportowca nie ma ograniczenia co do czasu spożywania takiej przekąski. Zatem można pić koktajle proteinowe w wolnej chwili. Jednak newralgicznym momentem jest okres przed treningiem, w trakcie lub po jego zakończeniu. Przed treningiem, jak i po spożywane posiłki powinny obfitować w szereg wartościowych produktów, bogatych w witaminy i minerały, białko oraz innych składników dostarczających potrzebnej energii organizmowi. Po dość intensywnym treningu np. na siłowni wymagane jest dostarczenie białka w postaci koktajlu proteinowego, który wspomaga regenerację organizmu, a szczególnie mięśni.


Jakie składniki odżywcze powinien zawierać koktajl proteinowy?

W dużej mierze zależy to od masy ciała oraz ilości tkanki tłuszczowej oraz fazy przygotowań do treningu. W okresie treningowym białka odgrywają rolę kluczową, ale też węglowodany, które uzupełniają naszą energię i niewielka ilość tłuszczów, uzupełniających ilość trójglicerydów wewnątrz mięśniowych, mających wpływ na podniesienie przemian anabolicznych w naszym ciele.

Eksperci zalecają podczas treningu mieszanki koktajlowe, zawierające:

  • izolat białek serwatkowych WPI
  • koncentrat białek serwatkowych WPC
  • hydrolizat białek serwatkowych WPH

Przyjmuje się, że łączna ilość białek powinna być na poziomie co najmniej 30 g.
Osoby niemające problemu z trawieniem cukru mlekowego (laktozy) mogą pić odzywki białkowe z dodatkiem mleka pełnotłustego. Pełnotłuste mleko wpływa bardzo efektywnie na stymulowanie metabolizmu i regenerację masy mięśniowej. Wynika to z tego, że mleko wykazuje działanie insuliontropowe.


Proporcje składników odżywczych w koktajlu proteinowym

Po intensywnym treningu nasz organizm jest szczególnie wycieńczony, a mięśnie nie tylko zmęczone, ale też naciągnięte i nadwyrężone, co objawia się bólem i często brakiem swobodnego poruszania się. Aby zniwelować te objawy, warto po treningu dostarczyć ciału porcję białka wraz z węglowodanami i tłuszczami w stosunku następującym:

  • Tłuszcze 0,1 g/na kg masy ciała
  • Węglowodany 0,4-0,6 g/na kg masy ciała
  • Białka 0,3 g/na kg masy ciała

Proporcje te zawierają optymalną ilość składników, umożliwiającą właściwą regenerację organizmu. Dzięki nim odczujemy szybką i znaczącą poprawę parametrów naszego ciała, które w sposób efektywny włączy wszystkie funkcje naprawcze i regenerujące.


 

Close Menu