kobieta-siedzi-na-pomoście-i-trzyma-koktajl-proteinowy.

Koktajl proteinowy – jaki wybrać i jak zrobić własny szejk?


Dieta każdego człowieka składa się z trzech podstawowych składników – tłuszczów, białka i węglowodanów. Każdy z nich jest ważny w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Dostarczany te produkty w różnych proporcjach, w zależności od wieku, płci i stylu życia.


Kiedy pić koktajle proteinowe?

Jeżeli decydujesz się na zintensyfikowanie swojej aktywności fizycznej i redukcję tkanki tłuszczowej lub wyrzeźbienie swojej masy mięśniowej, potrzebujesz zwiększyć ilość spożywanego białka w postaci np. odżywczych koktajli proteinowych. One odpowiadają za budowę mięśni oraz ich prawidłowy rozwój. Ponadto chronią tkankę mięśniową przed zanikaniem, kiedy przechodzisz na dietę odchudzającą. Mięśnie zaś dodają ci siły, a przy okazji przyśpieszają procesy metaboliczne w organizmie, co przedkłada się na szybkie spalanie i redukcję tkanki tłuszczowej.

W diecie sportowca nie ma ograniczenia co do czasu spożywania takiej przekąski. Zatem można pić koktajle proteinowe w wolnej chwili. Jednak newralgicznym momentem jest okres przed treningiem, w trakcie lub po jego zakończeniu. Pamiętaj, że przed treningiem, jak i po spożywane posiłki powinny obfitować w szereg wartościowych produktów, między innymi bogatych w witaminy i minerały, białko oraz inne składniki dostarczające potrzebnej energii organizmowi. 

  Jakie są najlepsze suplementy na odchudzanie?

Po dość intensywnych ćwiczeniach, na przykład na siłowni wymagane jest dostarczenie białka w postaci koktajlu proteinowego, który wspomaga regenerację organizmu, a szczególnie mięśni.

Jakie składniki odżywcze powinien zawierać koktajl proteinowy?

W dużej mierze zależy to od masy ciała oraz od ilości tkanki tłuszczowej, czy fazy przygotowań do ćwiczeń. W okresie treningowym białka odgrywają rolę kluczową, ale też węglowodany, które uzupełniają naszą energię i niewielka ilość tłuszczów – korygują brakującą ilość trójglicerydów wewnątrz mięśniowych, mających wpływ na podniesienie przemian anabolicznych w naszym ciele.

Eksperci zalecają podczas treningu spożywać mieszanki koktajlowe, zawierające:

  • izolat białek serwatkowych WPI
  • koncentrat białek serwatkowych WPC
  • hydrolizat białek serwatkowych WPH.

Przyjmuje się, że łączna ilość białek powinna być na poziomie co najmniej 30 g.
Osoby niemające problemu z trawieniem cukru mlekowego (laktozy) mogą pić odżywki białkowe z dodatkiem mleka pełnotłustego, które wpływa bardzo efektywnie na stymulowanie metabolizmu i regenerację masy mięśniowej. Wynika to z tego, że mleko wykazuje działanie insuliontropowe.

Proporcje składników odżywczych w koktajlu proteinowym

Po intensywnym treningu nasz organizm jest szczególnie wycieńczony, a mięśnie nie tylko zmęczone, ale też naciągnięte i nadwyrężone, co objawia się bólem i często brakiem swobodnego poruszania się. Aby zniwelować te objawy, warto po treningu dostarczyć ciału porcję białka wraz z węglowodanami i tłuszczami w stosunku następującym:

  • Tłuszcze 0,1 g/na kg masy ciała
  • Węglowodany 0,4-0,6 g/na kg masy ciała
  • Białka 0,3 g/na kg masy ciała
  Kreatyna przed czy po treningu, a może na czczo?

Proporcje te zawierają optymalną ilość składników, umożliwiającą właściwą regenerację organizmu. Dzięki nim odczujemy szybką i znaczącą poprawę parametrów naszego ciała, które w sposób efektywny włączy wszystkie funkcje naprawcze oraz regenerujące.

Koktajle proteinowe domowej roboty

Nie musisz od razu sięgać po gotowe dostępne w sklepach koktajle proteinowe, bo możesz wykonać je samodzielnie w domowej kuchni. W składzie własnej produkcji napoju pojawią się same naturalne składniki, tudzież dodasz do mikstury komponenty, na przykład odżywkę białkową bądź specjalne mieszanki koktajlowe.

Do przygotowania domowego koktajlu proteinowego potrzebujesz:

  • garść owoców, na przykład malin bądź borówek – wykorzystaj świeże lub mrożone
  • łyżeczkę kakao
  • szklankę mleka krowiego, owsianego bądź sojowego
  • 2 łyżki nasion chia
  • opcjonalnie dodaj jeszcze 100 gram twarogu, tudzież serka wiejskiego.

Inna propozycja to połączenie:

  • szklanki maślanki
  • banana
  • pół szklanki płatków owsianych
  • łyżeczki miodu
  • odrobiny kurkumy.

Podane składniki wrzucasz do miksera i blendujesz na gładką masę. Gdy wyjdzie za gęsta konsystencja można dolać pół szklanki wody lub dorzucić pokruszony lód. To pozwoli nam rozrzedzić napój. 

  Maltodekstryna - właściwości, występowanie i zastosowanie w sporcie

Połączenie nabiału, owoców oraz innych wartościowych dodatków sprawi, że powstanie koktajl proteinowy o dobroczynnych właściwościach. Do podkreślenia smaku stosuj przyprawy i zioła, które dodatkowo poprawią działanie napoju, na przykład cynamon podkręci metabolizm, a mięta poprawi pracę układu trawiennego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.