kobieta z suplementami

DMAA – co to jest i czy warto je stosować?


DMAA to składnik wielu preparatów do używania tuż przed treningiem. Co to jest? Czy warto go stosować? W naszym artykule pojawiają się najważniejsze informacje o tej substancji!


DMAA – co to jest?

DMAA jest to skrót od metyloheksanaminy, która jest nazywana także 1,3-dimethylamylamine, geranium, geranamine, czy 2-amino-4-methylhexane. Jest to substancja zsyntezowana, a więc organiczny związek chemiczny. Występuje ona w niewielkich dawkach w środowisku naturalnym, przede wszystkim w roślinie Pelargonium odorantissimum, z której czerpie się olejek geranaminowy. DMAA opatentowano w 1944 roku przez koncern Eli Lilly and Company, ale dopiero wiele lat później, bo w 2004-2005 roku poznano działanie jakie znane jest nam dziś. Była ona uznawana za zamiennik dla efedryny.

Chętnie korzystali z niej sportowcy i fani sportu. Jednak od 2010 roku 1.3 DMAA uznawana jest za substancję dopingującą tak zdecydowała Światowa Agencja Atydopingowa, dlatego zawodnicy nie mogą po nią sięgać. Testy antydopingowe jeśli ją wykryją automatycznie nas dyskwalifikują z uczestnictwa w rywalizacji w Europie, a także w Stanach Zjednoczonych.

Koniecznie przeczytaj  Amix Crea-Trix - opinia, test

Jak działa DMAA? Właściwości

Dimethylamylamine ma liczne właściwości. Pierwotnie była składnikiem aktywnego środka na przekrwienie błony śluzowej, dopiero po pewnym okresie odkryto, że:

  • zwiększa poziom koncentracji
  • dodaje energii
  • poprawia humor
  • powoduje brak zmęczenia
  • powoduje przepływ adrenaliny
  • hamuje apetyt
  • powoduje szybsze oraz lepsze rozgrzanie organizmu
  • ciało dzięki tej substancji lepiej znosi wysiłek
  • poziom strachu spada.

DMAA działa na układ nerwowy poprzez blokowanie wychwytu zwrotnego noradrenaliny, dlatego też rośnie jej stężenie wewnątrz komórek, które oddziałują bardzo mocno na połączenia komórkowe. Niektórzy twierdzą, że metyloheksanamina to „spalacz tłuszczu”, aczkolwiek nie ma badań, które to potwierdzają. Właśnie, dzięki tym właściwościom wiele osób decyduje się na  1.3 dimethylamylamine jako na przedtreningówkę.

Czy warto stosować DMAA? Efekty stosowania

Geramina działa już po spożyciu około 10 mg, ale zaleca się porcję 25-30. Dodanie kofeiny do preparatów przyspiesza ten proces, poleca się 100-300 mg. Niektórzy łączą ten składnik również z argininą, kreatyną, rozgałęzionymi aminokwasami, czy z cytruliną. Mamy ponadto naturalne dodatki, takie jak zielona herbata, pieprz czarny bądź yerba mate. Przez około 1-4 godziny 1.3 DMAA efektywnie funkcjonuje w organizmie. W zależności od przyjętej dawki efekty się różnią. Z pewnością odczujesz mniejszy apetyt, poprawę samopoczucia, podczas treningu będziesz mieć więcej energii, a koncentracja się polepszy.

Koniecznie przeczytaj  Legalny doping, czyli suplementacja dla sportowców

1.3 dimethylamylamine znajdziemy przede wszystkim w spalaczach tłuszczu oraz w suplementach przedtreningowych. Z racji silnego działania pobudzającego robi się przerwy w stosowaniu, które trwają 1-2 tygodnie. To sprawi, że nasz organizm lepiej będzie tolerował ten składnik.

Skutki uboczne DMAA – jakie mogą być?

Mimo ogromnych zalet 1.3 dimethylamylamine ma również pewne wady. Metyloheksanamina przyjmowana w rozsądnych dawkach nie powinna wywołać skutków ubocznych, ale dużo w tej kwestii zależy od indywidualnych aspektów.  Przeprowadzono wiele badań naukowych, które mimo wszystko dały pozytywne wyniki o niskiej szkodliwości preparatu. Mimo wszystko u niektórych osób przyjmowanie DMAA może powodować, między innymi:

  • rozdrażnienie
  • bezsenność
  • obniżenie libido
  • spadek apetytu
  • bardzo podniesione ciśnienie
  • wzmożoną agresję
  • niepokój
  • przyspieszona akcja serca
  • wzmożenie stanów lękowych.

Trzeba wiedzieć, że 1.3 dimethylamylamine brana wraz z innymi lekami, stymulantami, tudzież z rozmaitymi środkami znacząco podnosi ryzyko wystąpienia wyżej opisanych skutków ubocznych. Miks z alkoholem może być równie niebezpieczny, tak samo jak łączenie geraminy z johimbiną czy efedryną, albo z clenbuterolem. Udary krwotoczne mózgu, a także śmierć to jedne z poważniejszych konsekwencji takiego niebezpiecznego zestawienia preparatów.

Koniecznie przeczytaj  Kiedy brać białko? Najlepsze momenty na przyjęcie białka

1.3 DMAA mogą przyjmować tylko i wyłącznie osoby, które ukończyły 18 rok życia. Przeciwwskazaniem będą w tym wypadku obciążenia genetyczne. Co ciekawe ten składnik w Polsce jest zakazany, tak samo jak w Europie orz w USA.

Geramina stosowana przez dłuższy czas może powodować spadek formy psychicznej,  jak również poważne stany przypominające depresję. Doraźne przyjmowanie daje lepsze efekty niż długotrwała suplementacja, co więcej częste zażywanie powoduje, że moc DMAA się obniża i nasz organizm mniej odczuwa jej właściwości/

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *