swieza salata

Ile kalorii ma sałata? Masłowa, lodowa i pekińska

Sałata jest idealnym dodatkiem do kanapek, poza tym stanowi bazę sałatek. W sklepach znajdziemy aż kilkanaście gatunków tej rośliny. Jakie wartości odżywcze skrywają? Jak wygląda tu kwestia kaloryczności? W naszym artykule znajdziesz wszystkie szczegółowe informacje na temat tej zieleniny!

Wartości odżywcze sałaty

Sałata to zielone warzywo, które rośnie zazwyczaj, w tak zwanych „główkach”. Odrywamy pojedyncze listki i możemy spożywać je od razu. Do wyboru mamy kilkanaście gatunków roślin. Różnią się one nie tylko wyglądem, ale i smakiem oraz zawartością witamin. Jakie wartości odżywcze tu znajdziemy? W sałacie mamy w 100 g około 1,5 g białka, do tego pojawia się 0,15 g tłuszczu i 2,87 g węglowodanów. W zależności od odmiany są inne proporcje składników odżywczych. Pojawiają się głównie witaminy z grupy B, witamina E i C, ponadto potas, magnez, kwas foliowy i mangan.

Ile kalorii ma sałata?

Sałata jest bardzo uniwersalna, bo pasuje do kanapek, tortilli, jak i do sałatek, czy też może służyć wyłącznie jako ozdoba talerza. Ile kalorii ma to zielone warzywo? W 100 g:

  • sałata masłowa – 15 kcal
  • sałata lodowa – 14 kcal
  • sałata pekińska – 12 kcal
  • sałata ze śmietaną – 194 kcal
  • sałata z sosem winegret – 448 kcal.
  Ile kalorii ma chleb pszenny? Zdrowy czy nie?

Sałata jest smaczna i niskokaloryczna, choć dużo zależy tu od dodatków, jakie użyjemy do konkretnego dania. W sklepach znajdziesz wiele odmian, także w praktycznych miksach, czyli kilka gatunków jednocześnie.

salata

Sałata – właściwości zdrowotne

Nie każdy wie, że sałata jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa. Z racji zawartości luteiny oraz zeaksantyny i silnych przeciwutleniaczy chroni nas przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Za to witaminy z grupy B i kwas foliowy wzmacniają układ nerwowy. Natomiast spore dawki błonnika sprawiają, że zapobiegamy zaparciom, a organizm nie odczuwa tak szybko głodu. Właściwości moczopędne sałaty zapobiegają zatrzymywaniu się wody w organizmie. Dodatkowo to warzywo pomaga obniżać cholesterol i trójglicerydy.

Właściwości zdrowotne sałaty:

  • wzmacnia odporność
  • skrywa w sobie przeciwutleniacze
  • wzmacnia układ nerwowy
  • odkwasza
  • pozytywnie wpływa na procesy trawienne
  • zmniejsza wchłanianie tłuszczów oraz cukrów.
  Dieta na rzeźbę - co jeść? Zasady i przykładowy jadłospis

Czy warto włączyć sałatę do diety?

Sałata jest świetnym dopełnieniem wielu dań i tak naprawdę można ją jeść o każdej porze dnia. Zielone warzywa pomagają odkwaszać organizm, poza tym mają wysoką zawartość przeciwutleniaczy. Najzdrowsza jest sałata rzymska, która skrywa najwięcej witamin i odżywczych składników. Może być spożywana na zimno, jak i na ciepło, a to dodatkowy plus. Doskonale sprawdzają się też miksy, gdzie mamy aż kilka gatunków jednocześnie, dzięki nim zyskujemy urozmaicenie na talerzu.

Co ważne, sałata jest niskokaloryczna, a więc można pozwolić sobie na spożycie większej ilości. Dostępność wielu odmian pozwala nam wybrać ulubiony smak. Dodatkowo za sprawą błonnika syci na długo, dlatego świetnie sprawdzi się na diecie. Przechowywana w odpowiedni sposób w lodówce zachowa świeżość na dłużej, czyli będziemy mogli jeść ją nawet przez kilkanaście dni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.