platki owsiane

Ile kalorii mają płatki owsiane? Na mleku, na wodzie

Artykuł zaktualizowany


Płatki owsiane to zboże znane człowiekowi od tysiącleci. Charakteryzują się różną grubością, stopniem oczyszczenia oraz prażenia. Należą do najpopularniejszych wyrobów z owsa. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak często je spożywamy.  Znajdują się ona w tzw. owsiankach (zupach mlecznych), ciastach, deserach oraz zdrowych produktach.


Płatki owsiane są doskonałym sposobem na smaczne i zdrowe śniadanie. Potrafią zasycić organizm, a przy tym są lekkostrawne, a tym samym przyjazne dla naszego układu pokarmowego.

Kaloryczność płatków owsianych i indeks glikemiczny

Ten rodzaj płatków zbożowych do niskokalorycznych nie należy. Płatki owsiane w 100g tego produktu dostarcza ok. 400 kcal. Niemniej jednak płatki owsiane są dość lekkie i porcja 100 g starczy nam na wiele owsianek. Łyżka płatków owsianych ma ok. 40 kcal, co już jest niewiele.

Płatki owsiane przyrządzamy na mleku lub wodzie, smaczne są również  z owocami np. jabłkiem lub bananem.

Owsianka naturalna ugotowana na mleku 2 %  (250 ml) bez dodatków i słodzików z 5 łyżek płatków owsianych zawiera ok. 400 kcal. Jeżeli dodamy do takiej porcji śniadaniowej np. banana to już ok. 480 -500 kcal. Zatem mamy pełnowartościowe i kaloryczne śniadanie.

  Które ryby są najzdrowsze? 15 zdrowych rodzajów ryby

Jedna porcja płatków owsianych na wodzie, czyli 250 ml wody i 5 łyżek płatków owsianych to zaledwie 270 kcal. Zatem ta forma owsianki to wersja bardziej niskokaloryczna, polecana osobom na diecie odchudzającej. Indeks glikemiczny surowych płatków owsianych jest nie wysoki, bo wynosi IG 40. Niemniej jednak w procesie obróbki cieplnej, jego IG wzrasta i już ugotowane płatki mają IG 60.

Dobroczynne własności płatków owsianych

Płatki owsiane służą zarówno zdrowiu naszego organizmu, jak i naszej urodzie. Dzięki dużej zawartości krzemu i witaminy E zwanej witaminą młodości poprawiają kondycję naszej skóry, włosów oraz paznokciom. Witamina E jest znana, jako silny przeciwutleniacz, zwalczający wolne rodniki, a tym samym opóźniający procesy starzenia się np. skóry. Stąd jej nazwa witamina młodości, a 100 g płatków owsianych pokrywa dzienne  jej zapotrzebowanie.

  Dietetyczna kolacja - 20 zdrowych i pomysłowych przepisów

Oprócz witaminy E  zawierają one też witaminy z grupy B, żelazo, cynk, magnez oraz kwas foliowy.

Warto przy tym wspomnieć, że płatki owsiane są źródłem aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Do tej grupy aminokwasów zaliczamy m.in.: leucyna, walina, izoleucyna, treonina i metionina. Jak donoszą badania, w płatkach owsianych jest ich zdecydowanie najwięcej niż w innych zbożach.

Aminokwasy zwiększają przyswajalność białka, a tym samym przyczyniają się do większej wytrzymałości fizycznej. Owsianka jest doskonałym posiłkiem dla osób aktywnych fizycznie i sportowców. Płatki owsiane to też źródło błonnika pokarmowego (10 g/ 100 g), w związku z tym taki posiłek jest dość sycący.

Dlaczego warto jeść owsiankę?

Pomimo że ta potrawa do niskokalorycznych nie należy, a jej IG plasuje ją w szeregu produktów w średniej grupie glikemicznej, to owsiankę warto jeść. Dlaczego ? Otóż to bogactwo zdrowych tłuszczów i aminokwasów, które ułatwiają wchłaniane wartości odżywczych do naszego organizmu. Ponadto owsianka na śniadanie obniża cholesterol i dba o prawidłowe ciśnienie krwi. Płatki owsiane są produktem zalecanym dla osób z problemami miażdżycowymi, zagrożeniem zawałem serca oraz udarem mózgu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.