kobieta je salatke owocowa

Dieta 1300 kcal – efekty, jadłospis i zasady


Myślisz o diecie 1300 kcal? Sprawdź, jak wygląda przykładowy jadłospis i na jakie efekty przy takiej niskiej wartości kalorycznej możesz liczyć. Przygotowaliśmy kompendium wiedzy na temat diety 1300 kcal. Koniecznie je przeczytaj!


Dieta 1300 kcal – na czym polega?

Dieta 1300 kcal, jak sama nazwa mówi dostarcza nam w ciągu dnia właśnie taką wartość kaloryczną. Nie ma tu szczególnych zakazów i nakazów, ale by osiągnąć taką sumę trzeba jednak wyeliminować z diety pewne produkty, między innymi:

  • dania typu fast food;
  • słodycze;
  • alkohol.

Najlepiej jeść, jak najrzadziej się da:

  • białe pieczywo;
  • wędliny;
  • mięso o wysokiej zawartości tłuszczu;
  • słodzone napoje oraz soki;
  • słone przekąski.

Wyżej wymienione produkty spożywcze niepotrzebnie nabijają nam masę kalorii, a tak naprawdę nie wnoszą nic do naszej diety, ponieważ to z reguły, tak zwane „puste kalorie”. Niska kaloryczność jadłospisu 1300 kcal powoduje, że trzeba jeść składniki mocno sycące. Co więcej odpowiednio zbilansowane posiłki pozwolą zapobiec niedoborom witamin oraz mikroelementów. Postaw zatem na:

  • pełnoziarniste produkty, takie jak makarony, pieczywo, kasze oraz płatki owsiane – dzięki nim dłużej będziesz odczuwać sytość
  • mięso – chudy drób, wołowinę
  • ryby
  • nabiał – jogurt naturalny, kefir oraz chudy bądź półtłusty twaróg
  • warzywa – poleca się jeść pieczarki, cebulę, pomidory, ogórki i paprykę
  • owoce – najlepsze będą truskawki, jagody, maliny, jabłka, gruszki
  • zdrowe tłuszcze – oliwę z oliwek i orzechy, ale spożywaj te składniki w niewielkiej ilości

Dieta 1300 kcal zmusza nas do zmiany nawyków żywieniowych. Trzeba jeść dużo warzyw i owoców, a ograniczać mocno niezdrowe produkty.

Przykładowy jadłospis 1300 kcal

Dieta 1300 kcal mocno nas ogranicza w wyborze produktów. Porcje nie mogą być duże! Aby dobrze zaplanować wszystkie posiłki przeznaczone na całą dobę najlepiej korzystać z kalkulatorów lub z darmowych aplikacji, które dokładnie wszystko liczą i sumują dzienne spożycie. To zdecydowanie ułatwi nam stworzenie codziennego menu, a co więcej zapobiegnie przekroczeniu wyznaczonej normy.

Koniecznie przeczytaj  Dlaczego warto zamówić catering dietetyczny?

W przykładowym jadłospisie 1300 kcal mogą znaleźć się takie dania, jak:

  • Makaron z owocami i z serem – gotujesz 50 gram pełnoziarnistego makaronu, a maliny bądź truskawki gotujesz w garnuszku aż powstanie sos. 100 gram owoców w zupełności wystarczy. Na gotowy makaron wylewasz przygotowany sos, kruszysz twaróg (100 gram) i posypujesz dodatkowo danie płatkami migdałowymi -10 gram.
  • Leczo z kurczakiem – 100 gram mięsa kurczaka bez skóry kroisz w kostkę i podsmażasz na oliwie z oliwek, wcześniej na patelni smażysz cebulkę oraz czosnek. Do tego wrzuć ulubione warzywa (może być na przykład cukinia, papryka), pomidory z puszki i dusisz całość do miękkości. Na koniec dopraw solą, pieprzem, a także natką pietruszki.
  • Koktajl na II śniadanie lub podwieczorek – 200 gram kefiru miksujesz z jednym średnim jabłkiem oraz z odrobiną cynamonu.
  • Kanapki na śniadanie – 2 kromki pełnoziarnistego pieczywa jesz z chudą wędliną, sałatą i z pomidorem.
  • Cukinia faszerowana chudym mięsem drobiowym, pomidorami z puszki, papryką oraz pieczarkami doskonale sprawdzi się na kolację.
  • Płatki owsiane z mlekiem, łyżką suszonej żurawiny, a także łyżeczką pestek dyni zjedz na śniadanie. Takie pożywne danie syci na długo!
  • Na podwieczorek niech pojawi się zdrowa przekąska, na przykład słupki surowej marchewki podane z domowym sosem na bazie jogurtu naturalnego oraz czosnku i aromatycznych przypraw.

Warto do dań dodawać naturalne spalacze tłuszczu, takie jak zielona herbata, ostra papryczka, cynamon, kurkumę, czy ocet jabłkowy. Dzięki temu pobudzimy metabolizm do działania.

Dla kogo przeznaczona jest dieta 1300 kcal?

Dieta 1300 kcal sprawdzi się u bardzo wąskiego grona osób. Dlaczego? Naprawdę mały odsetek ludzi ma PPM niższy niż 1300 kcal. Przemiana materii zależy od wielu czynników, między innymi od wieku, płci, masy oraz wysokości ciała, a także od stanu fizjologicznego.

Dlatego też dieta 1300 kcal najlepiej pasuje dla drobnych osób z niską aktywnością fizyczną, które chcą zrzucić jedynie kilka kilogramów. Ujemny bilans kaloryczny doskonale spisuje się przy kuracji odchudzającej, ale dla wielu ta niska wartość może okazać się naprawdę niewystarczająca do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Obserwuj swoje ciało i jego reakcje!

Koniecznie przeczytaj  Dieta wysokowęglowodanowa, czyli high carb. Poznaj jej zalety i wady

Efekty po diecie 1300 kcal – czego się spodziewać?

Dzięki temu, że dieta 1300 kcal ma ujemny bilans kaloryczny można zgubić kilka zbędnych kilogramów i to w dość szybkim tempie. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie na dłuższą metę, co więcej może być przyczyną powstania efektu jo-jo, a tego z pewnością nikt nie chce.

Dieta 1300 kcal pozwala stracić około 0,5-1,5 kilograma w tydzień. Aczkolwiek wszystko zależy od konkretnego organizmu, a także od tego, czy dodatkowo pojawia się jakiś ruch, czy też nie. Zazwyczaj ubywa nam 0,2 kg tkanki tłuszczowej w przeciągu 7 dni.

Czy 1300 kcal jest bezpieczna?

Dieta 1300 kcal dobrze zbilansowana może być spokojnie stosowana przez osoby, które mają PPM niższe niż 1300 kcal. Zazwyczaj mowa tu o starszych ludziach, głównie o kobietach. Również w przypadku menopauzy, gdy następuje spadek zapotrzebowania energetycznego dieta 1300 kcal będzie dobrym wyborem. Najlepiej skorzystać z pomocy dietetyka, albo z usług kateringowych. Wtedy ryzyko niedoborów będzie zdecydowanie mniejsze niż jeśli sami bez jakiegokolwiek doświadczenia zaczniemy planować swój jadłospis i to na długi czas.

Za mało kalorii w codziennym jadłospisie może powodować liczne problemy ze zdrowiem, między innymi:

  • zaburzenia hormonalne
  • zaburzenia miesiączkowania
  • niedobory witamin i mikroelementów
  • osłabienie kości
  • spadek odporności
  • spowolnienie przemiany materii
  • napady głodu.

Bardzo rygorystyczna ograniczająca nas dieta bazująca jedynie na 1300 kcal może bardzo zniechęcać, co więcej być przyczyną nagłych niekontrolowanych napadów głodów, które często skutkują objadaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *