brzoskwinie

Ile kalorii ma brzoskwinia? Wartości odżywcze i właściwości


Brzoskwinia to jeden z popularnych owoców sezonowych naszym kraju. Na półkach sklepowych pojawia się późną wiosną wraz z nektarynką, aby być z nami całe lato. W naszym kraju na ogół występuje brzoskwinia zwyczajna (łacińska nazwa systematyczna Prunus persica (L.) Batsch), która wywodzi się z rodziny różowatych.

Owoc ten pochodzi z Chin, gdzie go jadano już 4000 lat temu. Za nim do nas trafiła, przeszła drogę od starożytnej Persji poprzez Grecję, aż po starożytny Rzym, aby w XVI  trafić w nasze rejony geograficzne. Brzoskwinia jest rośliną uprawną.


Ile kalorii ma brzoskiwinia?

Owoc ten uważany jest za niskokaloryczny i dlatego polecana jest osobom na diecie. Tym bardziej że chętnie po nią sięgają praktycznie wszyscy ze względu na jej fantastyczny smak i aromat.

100 g świeżej brzoskwini ma tylko 39 kcal i 1,5 g błonnika. Jak na słodki owoc jest to niewielka ilość. Co prawda brzoskwinia w 89 % składa się z wody, a reszta to cukry proste i błonnik. Zatem jest to owoc sycący, a zarazem gaszący pragnienie. Idealnie nadaje się na przekąskę również w ramach diety odchudzającej, ponieważ brzoskwinia ma także niski indeks glikemiczny IG 35.

  Ile kalorii ma popcorn? Zdrowy czy nie?

Różne gatunki brzoskwiń mogą mieć odmienną wartość kaloryczną, i tak:

  • Brzoskwinia (ufo) saturn  46 kcal/100g
  • Brzoskwinia paraguyo  46 kcal/100g

Brzoskwinie można przyrządzać na wiele sposobów, szczególnie do ciast i deserów popularne są brzoskwinie z puszki, które w 100g mają 72 kcal. Brzoskwinie też można suszyć. Co prawda po ususzeniu bardzo traci na wadze, ponieważ w większości składa się ona z wody. Jedna suszona brzoskwinia waży 15 g i ma 39 kcal.

Jakie są wartości odżywcze brzoskwini?

Brzoskwinia to bogate źródło witamin i składników mineralnych. Wśród nich są: witamina C (6,6 mg/100 g), witamina B3 (0,806 mg/100 g), witamina A (jako prowitamina -beta-karoten; 326 IU/100 g), witamina E (0,73 mg/100 g), potas (190 mg/100 g) oraz  miedź (0,068 mg/100 g).

  Dieta 800 kcal - na czym polega? Efekty, przepisy i jadłospis na tydzień

W Brzoskwini również w pewnych ilościach występują witaminy B1,B2,B5,B6 oraz witamina K1, a także pierwiastki: magnez, fosfor, cynk, mangan i bor. Owoc ten jest także źródłem fitosteroli.

Wymienione składniki odżywcze występują w świeżym nieprzetworzonym owocu. Natomiast brzoskwinia z puszki ma już nie co mniej wartości odżywczych.

Właściwości prozdrowotne brzoskwini

Brzoskwinie prócz wspaniałego smaku i aromatu posiadają liczne właściwości prozdrowotne. Owoce te odżywiają, wzmacniają i nawilżają naszą skórę, włosy i paznokcie. Wspierają nasz młody i atrakcyjny wygląd.

Brzoskwinia również działa na nasze lepsze samopoczucie, dodaje energii i koi nerwy, a także zapobiega rozdrażnieniu i apatii. Owoce te są źródłem niacyny, substancji potrzebnej do produkcji serotoniny.

Duża zawartość  błonnika i wody w brzoskwini wspomaga pracę jelit, likwidując zaparcia. Przy tym lekkostrawna nie obciąża układu pokarmowego, a wspiera usuwanie toksyn z organizmu, m.in. działając moczopędnie. Brzoskwinia jest zasadotwórcza, a więc przywraca równowagę kwasowo-zasadową w żołądku.

Owoc ten, jako jedne z nielicznych jest źródłem boru, który wspiera gospodarkę hormonalną kobiet. Kobiety będące w menopauzie powinny sięgnąć po brzoskwinie, ponieważ one łagodzą nieprzyjemne skutki tej dolegliwości oraz minimalizują objawy osteoporozy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.