miska z warzywami

Dieta 1000 kcal – na czym polega? Efekty diety oraz tygodniowy jadłospis


Nie da się ukryć, że dieta 1000 kcal jest bardzo restrykcyjna i nakłada na nas wiele ograniczeń. Na czym polega? Jakie przynosi efekty? Jak wygląda jadłospis? Sprawdź koniecznie!


Poznaj zasady diety 1000 kcal

Za nazwą dieta 1000 kcal kryje się wartość naszego dziennego limitu kalorycznego. Tak niewielka ilość jest zazwyczaj wybierana głównie podczas redukcji, czy przez osoby, które w krótkim czasie chcą zrzucić dużą liczbę kilogramów. To restrykcyjny wariant kuracji, dlatego że wprowadza do naszego menu spore ograniczenia. Przede wszystkim musisz skrupulatnie liczyć kalorie – najlepiej wykorzystać do tego aplikacje, gotowe tabele, tudzież kalkulatory zawierające właśnie liczby kalorii konkretnych produktów lub potraw.

W czasie diety 1000 kcal zjadasz 5 posiłków. Każde danie ma od razu wyliczoną sumę kalorii:

  • śniadanie – 250 kcal
  • II śniadanie – 100 kcal
  • obiad – 350 kcal
  • podwieczorek – 100 kcal
  • kolacja – 200 kcal.

Przy komponowaniu posiłków ważne jest, aby były dobrze zbilansowane. Restrykcyjna dieta 1000 kcal powinna być mimo wszystko urozmaicona, dzięki temu zmniejszymy ewentualne niedobory witamin oraz mikroelementów. 

Dieta 1000 kcal eliminuje żywność przetworzoną, także słodycze i słodkie napoje. Unikaj w czasie kuracji tłustych potraw, zwłaszcza smażonych w panierce. Poleca się zamiast tego wybierać produkty maksymalnie odżywcze o niskiej kaloryczności. Jakie to? Sięgaj po chude mięso i nabiał, składniki zbożowe pełnoziarniste, a także jedz w niewielkiej ilości warzywa, i owoce. Gotuj je na parze, albo piecz bez dodatku tłuszczu, na przykład na grillu. Głód pozwoli wyeliminować spożywanie dań o niskiej gęstości energetycznej, czyli z niewielką wartością kaloryczną, za to o dużej objętości. 

Dieta 1000 kcal – jadłospis na tydzień

Jeśli chodzi o dietę 1000 kcal musisz stale kontrolować liczbę kalorii, aby zgadzała się z podanymi wytycznymi. Poniżej masz przykładowe menu na tydzień:

Poniedziałek

  • śniadanie – omlet z pieczarkami i chudą szynką
  • II śniadanie – mały banan
  • obiad – zapiekanka z warzyw z dodatkiem kaszy
  • podwieczorek – szklanka soku z buraka
  • kolacja – 2 plastry pieczonego schabu na zimno z sałatką z ogórka

Wtorek

  • śniadanie – pełnoziarniste pieczywo z chudym serkiem i rzodkiewką
  • II śniadanie – brzoskwinia
  • obiad – kurczak po meksykańsku
  • podwieczorek – dwie marchewki
  • kolacja – pieczywo typu „Wasa” z wędzonym kurczakiem, sałatą i pomidorem

Środa

  • śniadanie – jajecznica z pomidorami smażona bez tłuszczu
  • II śniadanie – grejpfrut
  • obiad – pieczona pierś kurczaka z ziołami do tego miks sałat z sosem winegret
  • podwieczorek – otłuszczony kefir
  • kolacja – pierogi z chudym twarogiem

Czwartek

  • śniadanie – jajka na miękko z pieczywem pełnoziarnistym
  • II śniadanie – jogurt naturalny z owocami, na przykład ze śliwkami
  • obiad – warzywa na patelnie podane z pieczonym kurczakiem
  • podwieczorek – sok z buraka
  • kolacja – wędzona makrela podana z pomidorami i cebulą

Piątek 

  • śniadanie – omlet ze szpinakiem
  • II śniadanie – jogurt naturalny z 2 łyżkami płatków owsianych
  • obiad – krupnik przygotowany na niewielkiej ilości mięsa drobiowego (bez skóry!), z ziemniakami i kaszą jęczmienną
  • podwieczorek – jabłko
  • kolacja – krem z pomidorów z ziołami

Sobota 

  • śniadanie – pieczywo pełnoziarniste z chudą szynką, masłem oraz z sałatą
  • II śniadanie – sok pomidorowy
  • obiad – leczo z cukinii, papryki, cebuli i pomidorów z gotowanym schabem
  • podwieczorek – kisiel
  • kolacja – chudy twarożek z ogórkiem, rzodkiewką i szczypiorkiem

Niedziela

  • śniadanie – pumpernikiel z masłem roślinnym, chuda wędlina, do tego kawa zbożowa z mlekiem, ale bez cukru
  • II śniadanie – pieczywko pełnoziarniste z chudym twarożkiem i pestkami dyni
  • obiad – grillowany kurczak z kalafiorem na parze
  • podwieczorek – grejpfrut
  • kolacja – sałatka z tuńczykiem.

Przeciwwskazania do stosowania diety 1000 kcal

Nie każdy może zdecydować się na dietę 1000 kcal ze względu na to, że jest bardzo restrykcyjna. Dla mężczyzn taka wartość na dobę będzie zdecydowanie za niska, tak jak dla kobiet, które intensywnie trenują. 1000 kcal to mało również dla dzieci i młodzieży w fazie wzrostu, pań planujących ciąże, a także karmiących piersią. 

Dieta 1000 kcal nie jest dobra dla osób z problemami hormonalnymi, ponieważ jeszcze mocniej może pogorszyć ich stan zdrowia.

Efekty diety 1000 kcal – czego się spodziewać?

Poprzez mocne ograniczenie kalorii na dobę ciało zaczyna korzystać ze zgromadzonych rezerw. Organizm czerpie energie przede wszystkim z tkanki tłuszczowej. To powoduje szybki spadek wagi, w ciągu tygodnia może ubyć 1-1,5 kilograma. Niekiedy oczywiście będzie to większa liczba, ale to dlatego, że tracimy jeszcze nagromadzoną wodą i niestety, tkankę mięśniową. Takie zjawisko nie jest korzystne dla naszego zdrowia. 

Przy tej diecie może pojawić się osłabienie organizmu, bóle głowy, zdarzają się również omdlenia. Bardzo często konieczna jest suplementacja.

Po miesiącu stosowania diety 1000 kcal stracisz kilkanaście kilogramów. Ale jest duże prawdopodobieństwo, że przy długofalowej kuracji ubędzie nam również tkanki mięśniowej. Zdecydowanie po takim okresie metabolizm zwolni! Poza tym po tak restrykcyjnym jadłospisie organizm będzie chciał, jak najszybciej uzupełnić niedobór pokarmu, dlatego też ryzyko pojawienia się efektu jo-jo jest ogromne. Wracaj do tradycyjnego jedzenia stopniowo i nie zmieniaj nagle całkowicie nawyków żywieniowych z dnia na dzień, to pomoże.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *