Pierogi ruskie – ile mają kalorii?


Pierogi ruskie pod delikatnym ciastem skrywają charakterystyczne nadzienie o niepowtarzalnym smaku. Wyjątkowe połączanie ziemniaków z serem białym i cebulką pobudza kubki smakowe. To danie niesłychanie często króluje na naszych stołach. 


Ile kalorii mają pierogi ruskie?

Pierogi ruskie są bardzo popularne w Polsce. Przygotowywały je nasze babcie i mamy, dla wielu to smak dzieciństwa. Co wyróżnia to danie? Ciasto skrywa przepyszny farsz stworzony na bazie ugotowanych ziemniaków wraz ze zmielonym serem białym, a także z podsmażoną cebulką i przyprawami – sól oraz pieprz. To wersja na słono z wyrazistym nadzieniem. Przepis jest banalnie prosty, a gwarantuje niesamowity smak!

Nie da się ukryć, że to danie jest kaloryczne. Jedna sztuka ma około 87 kalorii, więc cała porcja pierogów ruskich może osiągnąć nawet liczbę ponad 500 kalorii (miej więcej 5 sztuk). Do tego może dojść na wierzchu tłusta okrasa ze skwarkami, albo z boczkiem, ewentualnie kwaśna śmietana, tudzież inny dodatek, taki jak rozmaite sosy smakowe. To oczywiście jeszcze bardziej wpłynie na wartość kalorii!

Pierogi ruskie wykonane własnoręcznie w domu są lepsze od tych gotowych, czyli kupionych w sklepie, zwłaszcza od mrożonej propozycji, aczkolwiek wyróżnia ją mniejsza ilość kalorii. W zamrożonych pierogach ruskich produkowanych na masową skalę mamy dużo więcej składników niż powinno się tam pojawić, głównie chodzi o niezdrowe konserwanty, spulchniacze, czy ukryty cukier.

Aby zaspokoić głód musimy zjeść kilka sztuk pierogów. Choć są dość sycące to i tak mocno pobudzają apetyt. To danie wyróżnia wysoki indeks glikemiczny, poza tym duża zawartość tłuszczu. Właśnie, dlatego pierogi ruskie powinny pojawiać się w naszym menu tylko sporadycznie, czyli raz na jakiś czas. W innym wypadku możemy zyskać kilka dodatkowych kilogramów.


Jakie właściwości odżywcze znajdziemy w pierogach?

W pierogach ruskich jest dużo tłuszczu, ale również cennego dla ludzkiego organizmu białka. Znajdziemy w tym daniu także składniki odżywcze, takie jak potas, wapń, fosfor, czy sód. Do tego występuje dość spora ilość witaminy A, D, C, jak i z grupy B. Poza tym dochodzi beta-karoten i kwas foliowy. Ta kompozycja dobroczynnie wpływa na układ nerwowy, a co za tym idzie na pracę serca oraz na ciśnienie krwi.

Twaróg wzmacnia zęby i kości, poza tym ma lekkostrawne, dobrze przyswajalne białko, które jest doskonałym budulcem mięśni. Nie należy jednak przesadzać z ilością zjedzonych pierogów ruskich, ponieważ kumulują w sobie masę węglowodanów, tłuszczów i cholesterolu. Spożywane od święta nie powinny znacząco wpłynąć na naszą wagę.


Zdrowsza odsłona pierogów ruskich

Pierogi ruskie w dużej mierze zawdzięczają swój wysoki indeks glikemiczny temu, że w cieście mamy białą zwyczajną mąkę. Warto zatem zastąpić ją pełnoziarnistą wersją o lepszych właściwościach odżywczych. Zyskamy dzięki temu sporo dodatkowego błonnika oraz witamin. W farszu oprócz ugotowanych ziemniaków zawsze znajdzie się twaróg – koniecznie wybierz ten chudy  lub półtłusty.

Natomiast cebulkę podsmaż na minimalnej ilości tłuszczu. Zapomnij o polewaniu gotowanego dania zawiesistymi sosami, czy zasmażkami z dodatkiem bułki tartej. Doskonałą alternatywą dla śmietany będzie jogurt naturalny, a dla smalczyku ze skwarkami pokropienie delikatnie wierzchu ciasta oliwą z oliwek. Tak przygotowane pierogi ruskie będą zdrowsze, a przede wszystkim nieco obniżymy ich wartość kaloryczną!


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *